bomvidder på westernsadel

bigganl

Trådstartare
Ni som är hemma på det här. Finns det semiquarterbom, normal quarterbom och full quarterbom? eller är normal och full quarterbom samma sak?

Sv: bomvidder på westernsadel

Ok en storlek till fanns det alltså. jag lägger till en fråga.
Vilken bom vidd ska jag leta efter till en häst som är ca 95 grader? (Hon har vid bomvidd på vanliga sadlar.)
jag antog att det var full quarter jag skulle ha, men jag kanske är helt ute och cyklar?

Har ingen som helst aning med det där med grader. Men vad har du för häst?
Beror ju mycket på hur din häst ser ut i övrigt också, inte bara vinkeln över ryggen. Gulletbredden, böjningen på hela sadeln och längden är också saker som spelar roll.

Hästen är en korsning travare/quarter/dölehäst. Hon är ganska bred (som en travarnordin ugefär) och har låg manke. Hon är ganska rak i ryggen, dock inte spikrak, och dessutom överbyggd. På vanliga sadlar har hon vid bomvidd. Hon behöver en sadel som är något svängd i bommen. Har någon förslag på vilka märken och storlekar jag kan titta efter? Jag rider inte western i vanliga fall men vill ha sadeln till skogsturer. Han tänkt prova rida lite för westerninstruktör för att "vidga mina vyer" lite också. Vem vet, det kanske passar mig och hästen jättebra?
Sadeltips mottages tacksamt. Jag letar på begagnatmarknaden kan jag tillägga. Vill prova på lite för att se om det är någonting för oss och köper helst en billigare sadel för att känna mig för. Känns det väldigt bra köper jag en bättre sadel sen i så fall.

Ring o prata med ngt företag som säljer begagnade sadlar. En hel del av dom som finns länkade här på buke gör det. Vi har tex köpt en beg sadel från tumbleweed, men det finns ju fler.

Travarnordisar har nog inte så bred bomvidd, dom har ju ofta lite manke. Men även det är ju individuellt, men generellt sett så är dom nog inte breda, även om man kan tro det.

En av mina grannar har travarnordisar och de är riktigt breda, men de kanske inte är representativa. Men jämfört med hur halvbloden brukar vara är de ju breda och lite plattare.
Ska ringa och höra mig för.

Hmm det bästa är ju helt klart att köra till någon som kan det där med sadlar där du får hjälp att prova ut en som man sedan vet passar.

Vill du leta sadel själv och kan se på ett hum hur en sadel ska ligga så skulle jag gissa på en full quarter bom. Kolla så inte forken "framvalvet" tar i manken på din häst och så kan du se när du ridit hästen svettig att det ska vara jämna svettmärken på båda sidor av ryggen efter sadeln. inga gnuggmärken och sadeln får inte trycka någonstans.

Jaja hoppas du hittar en sadel som passar, lycka till :)

Ja full quarterbom var vad jag trodde skulle passa. Det är nog ingen risk att manket tar i hur vid sadeln än är för hon har nästan ingen manke. Annars verkar det vara som att leta vanlig sadel. Samma saker man kollar alltså. (Däremot har hästen aldrig blivit svettig när jag ridit så den kollen klarar vi nog inte av.) Tack för råd.

Hej
Det bästa du kan göra för din och hästens skull är att låta en sadelförsäljare med olika lösa bommar prova ut rätt bom för just din häst, det kommer du att tjäna på.
Ett förslag som jag har på en som gör just detta och som reser runt en hel del är: western horsemans corall. Hemsida www.whc.nu Kolla med honom. Han brukar inte ta betalt för utprovning utan hoppas att det betalar sig med att du kanske köper sadeln av honom.
Annars tror jag att en quarter eller fullquarter skulle passa dig. Quarterbommen passar flest hästar.
Jag har själv varmblod där jag har en semiquarter och en quarter så det är svårt att säga vad gäller rasen bara.:D
Hoppas att det går bra för dig.

jag var inne i den där djungeln för ett tag sedan..

om vi översätter engelska sadlarnas smal-normal-vid är den exakta benämningen på hur vid sadeln egentligen är antalet grader,
dvs :
exakt = xx grader
nära = smal/normal/vid
tillverkarnas egna definitioner = 29, 32, 37, 34 i bomvidd (dvs 33,5 i stübben är x-vid, precis lika vid som prestiges 37)

på westernsadlar är det:
exakt = gullet size 8"
tillverkarnas egna definitioner = semi quarter, quarter, full quarter

så det du bör leta efter är gullet sizen, 8" gullet är samma som x-vid för det är den storleken polarens ponny ska ha så det är den enda jag lagt på minnet.. :D

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
486
Senast: iNHALE
·
Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
336
Senast: MJLee
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka