G

goliat

Hej! Jag sköter en ardenner utan sadel, men vill gärna ha en.
Såg en ardenner med en "vanlig" sadel (tror jag) på bild på internet, och nu undrar jag vad man brukar ha för bomvidd till en ardenner. Bara ungefär så att jag kan se var det finns att köpa. Har aldrig köpt sadel eller så så jag vet ingenting...

Tacksam för svar

Hejsan!

Mitt tips är nog en Wintec med vidaste lila koppjärnet, det är vad jag vet de vidaste sadlarna på marknaden för en rimlig peng.

/Agnetha

Vinkeln mellan bossorna baktill blir nog för smal till en ardenner på Wintec... Hööks Haflingersadlar ska ju vara väldigt breda... Sedan är ju alltid bomlöst en trevlig lösning :love:

Wintec Wide är megabred - även baktill. Widen är dyrare än de andra Wintecsadlarna (1000-1500), men man får i gengäld med 3 koppjärn.

Tack för hjälpen!!
Hur stor är bomvidden på en sån sadel som passar till en ardenner i tum? ungefär?

/e

Det är nästan omöjligt att säga något om bomvidden på just din häst... gör en mankmall och rita den på ett papper så kan du mäta själv :idea:

Visst är den VID :D. Det är jättekul med en sadel som verkligen ÄR VID , och som inte kostar ocaner med pengar.

Nej, det vet jag att ni inte kan säga vad jag ska ha till just Goliat, men bara hur bred man kan tänkas behöva till en ardenner?

jag hade köpt en bomlös sadel. Köpte min Barefoot för ca 6000kr och är helnöjd. Nu har jag inte en ardenner men en rejäl fjordis...

Hej! Tack för tipset! Men jag har nog inte tänkt mej en för 6000... Men det är ju en bra lösning med en bomlös! :)

Ringde till min ridsportaffär så fort jag såg denna tråden. De ska komma ut och prova en Wintec wide på min häst nästa vecka. Synd bara att de inte finns i dressyr-modell, men det får väl gå. Huvudsaken är att den passar hästen bra. Har Wintec Isabell med vidaste koppjärnet nu och den är alldeles för smal.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter