Bomsadelns för- resp nackdelar.

Myy

Trådstartare
Hej!

I många trådar finns det frågor om sadel utan bom. Dess för och nackdelar. Personligen så vill jag ha en välsittande bomsadel att rida distans i. Därför har jag en fråga till er som rider i bomsadlar.

Varför har ni valt en sadel med bom?
Vilken typ av bomsadel har ni valt?

Och till er som tillbringat många mil i er sadel:

Nackdelar resp. fördelar med sadeln i distansritter?

Sv: Bomsadelns för- resp nackdelar.

Har tidigare haft lite olika bomlösa och bomsadlar. Trivdes mkt bra med min bomlösa, men var tvungen att byta till bomsadel för att hästen blev för bred och jag kunde inte sitta bra i sadeln längre. Just nu har jag en Jensen dressyr och hopp, men jag föredrar dressyrsadeln.
Har inte haft sadeln så länge så har inte kunnat prova den ordentligt på en längre runda (4-5 mil) så vet faktiskt inte hur bra den funkar än för distans... Dock måste jag säga att jag föredrar en mjuk bomlös för distans. (framförallt för min egen skull, hästen verkar inte bry sig så himla mkt.)

Jag har försökt ha bomsadel till distans. Men problemet är att hästen förändrar sig även under en tävling. Där hänger en traditionell bomsadel inte med i förändringarna. Men nu har jag tydligen en extremt bred arab som får tryck oavsett smal/bred/lagom bomsadel.
Ska man ha bomsadel till distans (mer än 5-milare) ska det vara en med stor o bred anläggningsyta. Traditionella hopp o dressyrsadlar har liten anläggningsyta. Bättre är bladsadlar och även sadlar med flexibla paneler.
Det är inte helt fel att även använda Skitopad (till bomlösa) under bomsadeln. Hjälper till att tryckfördela.
// Linda

Jag rider i en bomsadel. Det är en Westernsadel av märket Continantal med equiflex bom. Det är altså ens adel med en något flexande bom vilket jag ser som en stor fördel.
Den stora nackdelen med min sadel är vikten. Den väger någonstans mellan 15 och 20 kg skulle jag gissa. Den är tyngre än min förra sadel som vägde 15 kg. Eftersom jag inte direkt är superlätt känns det ibland lite elakt att hästen ska springa såpass långt med så mycket onödig vikt på ryggen.
Jag är väldigt nöjd med min sadel och tycker att den verkar ligga bra även efter en tävling men då är det som sagt en flexbom i den.

Jag rider min ena häst i bomlöst och den andra går i en Abetta Endurance, vilket påminner om en väldigt nätt western sadel fast givetvis utan horn.
Jag trivs väldigt bra i denna sadel, Den har stor anläggningsyta och ger en lodrätt och avslappnad sits.
Fördelen med bomsadel... hmmm.. ja i detta fallet är det att just denna hästen inte trivs i bomlöst och därför är det en fördel att denna har bom...:smirk:
Jag kör med en skito pad undersadeln under tävling och längre träning, för det har visat sej fungera allra bäst!

Jag rider min ena häst i bomlöst och den andra går i en Abetta Endurance, vilket påminner om en väldigt nätt western sadel fast givetvis utan horn.
Jag trivs väldigt bra i denna sadel, Den har stor anläggningsyta och ger en lodrätt och avslappnad sits.
Fördelen med bomsadel... hmmm.. ja i detta fallet är det att just denna hästen inte trivs i bomlöst och därför är det en fördel att denna har bom...:smirk:
Jag kör med en skito pad undersadeln under tävling och längre träning, för det har visat sej fungera allra bäst!

skito pad under bomsadeln alltsa?
Vilken bomlös har du?

skito pad under bomsadeln alltsa?
Vilken bomlös har du?

Nu handlade ju tråden om sadlar med bom därför skrev jag inget om min bomlösa men det är en Star Trekk Shorty Comfort. Den passar bäst av dem jag prövat på den hästen som går med bomlöst.
Sadel med bom på honom är inte att tänka på..
Jag har ridit i bomlöst sedan 1998 och det är som med bomsadlar, alla modeller passar inte alla hästar.
En del hästar trivs med bomlöst och alla hästar trivs inte med bom sadel är det jag har kommit fram till under alla år med mängder av olika sadlar.
Har 2 stycken bekanta som haft samma problem med bomlöst på en var av sina hästar som jag har på min ena. Bägge två av dem och jag har ridit upp tom 120 km med sina hästar med bomsadel med Skito pad under och känt att det är det som fungerat bäst.
Deras andra hästar har däremot gått med bomlöst.
Jag har en något tunnare skito under bomsadeln än vad man normalt har till bomlöst men de andra har haft samma tjocka.
Eller rättare sagt jag har en tunnare Skito i början av säsongen och byter till en tjockare mot slutet av säsongen.

Jag har en något tunnare skito under bomsadeln än vad man normalt har till bomlöst men de andra har haft samma tjocka.
Eller rättare sagt jag har en tunnare Skito i början av säsongen och byter till en tjockare mot slutet av säsongen.

Hej!

Då har du alltså provat in din sadel med en skitopadd? Är det för att hästen förlorar i vikt under sässongen som du måste byta till en tjockare padd?
Jag hade en fråga till, På vilket sätt har du sett att detta fungerat bäst? Skav, utslag, ryggömhet eller dylike?

Senast ändrad:

Hej!

Då har du alltså provat in din sadel med en skitopadd? Är det för att hästen förlorar i vikt under sässongen som du måste byta till en tjockare padd?
Jag hade en fråga till, På vilket sätt har du sett att detta fungerat bäst? Skav, utslag, ryggömhet eller dylike?

Jag har beställt sadeln från USA och när vi mätte in den la jag till cm för att kunna ha en tjock pad under.
Ja delvis för att han förlorar vikt under säsongen men oxå därför att jag mest styrketränar mina hästar under höst-vinter för att sedan rida mera distans under vår-sommar så han ändrar sin muskulatur med från lite "kraftigare" muskler till långa tunna mot slutet av säsongen.
Han är helt enkelt mest avslappnad i sin skito och inga besvär av att bära vikt under en lång tid.
Under vinter-vår rider jag mycket med renskinn och det händer att jag kör det plus den tunnare skiton särskilt om första start går innan all vinterpäls är väck.

Jag har två Prestige Trekker Land. finns att se på equalityline. Sadel med paneler som vidgar sig efter hästen när man sadlat och hoppat upp. Ibland känns det som man sitter "uppepå" i början tills den lagt sig. 20 första meterna känns det så ibland. Sätet är i hängmatta som är skönt stötdämpande.

Fördelar: Stabil sadel som jag sitter skönt i. Framförallt en korrekt lodrät sits vilket man inte får i bomlösa. Den ligger bra på de flesta hästarna om de inte är för korta i ryggen.
För mig är den lagom tung ca 9 kg då jag rider viktat ibland. Bra på unghästar och gamlingar som får tokspel haha.

Nackdelar: Jag gillar inte att hoppa i den. Då tar jag en annan sadel. Att jag inte har fler....

Kikade på din sadel på equalit**ine. Såg att det fanns många tillbehör till den så som tex. yxa och machete.....är det något som du använder dig av :rofl:;)

Jo men absolut! Med Yxan snor vi ved till braskaminen, de är perfekta att släpa hem, ( bra fästöglor i sadeln) och med macheten så dödar vi björnarna....

Jag rider i en Free form bomlös sadel från Hööks. Köpte den av som en ren chansning. Trivs mycket bra med den efter att ha vant mig förstårs. lite ostadigt i början eftersom stiglädrena sitter lite längre bak.

Fördelar: Passar de flesta hästar, ligger stilla, bra och stor anläggningsyta, skön att sitta och rida i.

Nackdelar: häten ser ut att bara ha en gitantisk sadel på ryggen, Den är inte lika stadig som en vanlig sadel. till breda hästar blir det för brett mellan benen så man kommer inte runt. beöver lite specialgrejor till stiglädrer och fästning mm.

jag hoppar och rider dressyr för instruktör i min bomlösa och den funkar kanon. det finns fler fördelar än nackdelar, samt det käns skönt i sinnet att den inte ligger på ryggraden.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Myzan87
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18