Bomlös sadel - Vilken är bäst?

Liselott76

Trådstartare
Ingen sadel passar på min häst, suck.. Just när jag trodde att jag hittat rätt så säger min equiterapeut att sadeln trycker bak..
Nu vill jag veta allt om bomlösa sadlar, vilken är bäst, vilka är dåliga? Jättetacksam för svar!

Sv: Bomlös sadel - Vilken är bäst?

Känner igen problemet...jag har införskaffat en FreeForm, lite dyr men den är värd dom pengarna. Super skön att sitta i och min häst verkar oxå tycka om den. Det som oxå är bra är att man kan justera vart man vill ha stiglädren. Det enda som är lite jobbigt är att padden vill glida bak lite när man rider men det har jag löst med hjälp av hästägarens bästa vän, höbal snöret Men men, finns ju säkert dom som är bättre, smaken är som baken :)

Har gjort EXAKT likadan..hittade en sadel som passade enligt sadelutprovare...men upptcäkte snart då hästen är tjockis att sadelgjorden drar fram sadeln och han fick ont bak..Equitrikern tyckte också att sadeln hamnade lite lite i bakvikt.
Nu ska jag köpa en Torsion Endurence!För bomlöst fu kar han jättebra med!

Tack för att ni svarat! Skojskrot - kan inte du meddela hur det funkar med den nya sadeln när du provat? Jättenyfiken!
Emmah - Hur rider du din häst? Jag är mest intresserad av att hitta en bomlös som är bra för dressyr, helst som man kan tävla dressyr i oxå.

Har du tagit hjälp av en duktig sadelmakare att prova ut sadel till din häst?

Emmah.S skrev:
Känner igen problemet...jag har införskaffat en FreeForm, lite dyr men den är värd dom pengarna. Super skön att sitta i och min häst verkar oxå tycka om den. Det som oxå är bra är att man kan justera vart man vill ha stiglädren. Det enda som är lite jobbigt är att padden vill glida bak lite när man rider men det har jag löst med hjälp av hästägarens bästa vän, höbal snöret Men men, finns ju säkert dom som är bättre, smaken är som baken :)

Vad har du för padd till freeformen. Nyfiken. :)

Håller just nu på och spar till en bomlös... hittade en som verkar kanon på www.torsion.se . Mkt info och bilder där också, stort plus är också att dom svarar rätt snabbt när man skickar in frågor. :)

Lånar en knapp...
När jag gick kurs och lärde mig bli diplomerad sadelinprovare fick jag bland annat veta att man säger att i en westernsadel som passar hästen kan cowboyen sitta upp utan att spänna gjorden alls. Nu ställer detta säkert några smidighetskrav på cowboyen i fråga, men tanken tror jag är rätt. En sadel som ligger bra på hästen ligger bra utan en hårt spänd sadelgjord. Min erfarennhet är att de flesta spänner gjorden fruktansvärt hårt, kanske just med tanken att den inte ska glida fram... Men, bortsett från att det måste vara fruktansvärt smärtsamt för hästen, så blir det ju så att den hårt spända gjorden strävar mot det smalaste stället vilket ofta är närmast frambenen. Och då har vi sadeln fram på skulderbladen.
Så ni som säger att gjorden drar fram sadeln: Har ni testat att rida med lösare gjord? Om sadeln passar hästens rygg bör den ligga still om den inte dras fram av gjorden. Och behöver jag säga något om hur mycket hästen brukar uppskatta tilltaget? ;)

*från en som rider med så lös gjord att den hänger under magen efter ridturen, och sadeln ligger still!*

Jag har fått hjälp av en sadelmakare som enligt uppgift ska vara bra på att prova ut sadlar, men kanske inte var det ändå.. Nästa vecka kommer en tjej som är utbildad & ska hjälpa mej kika på sadlarna.

*s* Lös gjord på min blir lite instabilt, för hon är just nu på väg att gå ner i vikt så skinnet hänger löst = wobbligt.

Men iaf, sadel ligger kvar utan att jag behöver strypa henne, förmodligen för att skinnet rynkar sig ;)

Problemet för mej är att jag helst (om det går & funkar för min häst) vill ha en som det går att tävla dressyr i. Jag har förstått att det finns väldigt skilda meningar i om det går att göra det i en bomlös..alltså om ridsportförbundet godkänner det..

jaaa, den såg skönt ut. Fast det känns som om jag lika gärna kan använda min ridgjord för 300 spänn och köpa ett skinn och lägga under.

kan man inte tävla i flexion?

Knapplån:

Man får inte tävla dressyrr iallafall i någon bomlös sadel. Det står i TR att den ska ha engelsk bom!

Att vissa kan tävla i en SBS Flexion tror jag har med att den ser precis ut som en sadel med bom och dommarna inte kollar ordentligt...

Å du tycker inte den nya ser engelsk ut? :confused:
Tycker den ser förvillande lik en engelsk med bom.
Måste man säga att den är bomlös?

Mvh T

95johsv skrev:
Knapplån:

Man får inte tävla dressyrr iallafall i någon bomlös sadel. Det står i TR att den ska ha engelsk bom!

Att vissa kan tävla i en SBS Flexion tror jag har med att den ser precis ut som en sadel med bom och dommarna inte kollar ordentligt...

Engelsk BOM står det väl inte iTR. Engelsk TYP står det väl. Bommen nämns inte.
// Linda

Jag har en freeform som jag gillar väldigt mycket, pållen har aldrig varit så positiv till sadeln nångång och dessutom hamnar man i en väldigt bra sits. Vikthjälperna funkar mycket bättre. Men att tävla i den vet jag inte det är väl inte godkänt, men på klubbtävlingar och sånt så är det väl ok!

Jo visst ser den engelsk ut! Helt klart!

Om man vill berätta eller ej är ju upp till var och en. Det har ju gått igenom förut och så. :D

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
16
· Visningar
806
Senast: BoYo
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
517
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: iNHALE
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
900
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka