bomlös dressyrsadel i läder?

Buck

Trådstartare
kollade runt på hästnet och såg dessa (sök på trådnamnet på hästnet så ser ni dem). kan de vara ngt att ha?
de ska tydligen ge "största möjliga rörelsefriheten för hästen" ha utbytbara koppjärn och flyttbara paneler. och bara kosta 3000 kr...

vågar man egentligen ha flyttbara paneler? känns som att man kan förstöra hästen väldigt lätt om man inte vet vad man gör när man flyttar runt på panelerna.

de ser väldigt budget ut, frågar mig lite hur sitsen är uppbyggd och om man verkligen vågar ha en sån sadeln utan tryckavlastande padd. och vet ni om det är ngn form av stabil bom i dem överhuvudtaget? känns som att det borde finnas eftersom det finns koppjärn..

har ni sett dessa sadlarna? vad tror ni om dem?

letar alltid efter ngt som kan fungera på min häst, har gett upp hoppet om en dressyrsadel med bom då ortspetsarna i regel är för långa. så en bomlös vore bra, men vill ha kanal och koppjärn så att sadeln blir stabilare än vanliga "soffkuddar". har kärat ner mig lite smått i maxflex sadlarna men tror att de är för svängda i "bommen" även om de ska ge efter och forma sig efter hästen när man rider.

Till min (RIP) häst med lång, rak rygg, fungerade trekker master bra. De heter något annat nu.
Min sadel har inte utbytbara koppjärn.

Även jag älskar Trekker Master, som numera heter Inspiration. Det bästa av två världar, med läderbom. Hästar som kommer från bomsadel dansar fram i Trekkern.

Jag har en bomlös dressyr, dock i annan prisklass än 3'.

Den har läderbom (nya modellen har även koppjärn) och vet man inte det är en bomlös så märker man det inte. Lika stabil osv som en vanlig bomsadel. Ej flyttbara paneler - den har bossor precis som en vanlig.

Enda man märker det bomlösa i är att den flexar en del i fram, den formas efter hästen, och går ut sig lite i framvalvet med ryttarvikt.

Eg enda nackdelen med den jag upplevt är att den inte riktigt passar hästar med för svängd rygg.

var lite mer dessa sadlarna som jag nämnt i trådstarten som jag funderar lite över. hade jag haft 12000kr så hade jag köpt en maxflex eller trekker. har (om jag får sålt albion sadeln) 4500kr att lägga på nästa sadel, så blir nog ngt budget som man får sy om lite smått eller stoppa om åtminstone.

hade man fått tävla i de vanliga soffkuddarna så hade jag köpt en sån, men de har ju oftast ingen kanal heller.

vill gärna ha koppjärn då hästen ändrar sig mycket i ryggen sommar/vinter, och hon har inte direkt en platt rygg som kan ha en sadel utan ordentliga bossor.

var lite mer dessa sadlarna som jag nämnt i trådstarten som jag funderar lite över. hade jag haft 12000kr så hade jag köpt en maxflex eller trekker. har (om jag får sålt albion sadeln) 4500kr att lägga på nästa sadel, så blir nog ngt budget som man får sy om lite smått eller stoppa om åtminstone.

hade man fått tävla i de vanliga soffkuddarna så hade jag köpt en sån, men de har ju oftast ingen kanal heller.

vill gärna ha koppjärn då hästen ändrar sig mycket i ryggen sommar/vinter, och hon har inte direkt en platt rygg som kan ha en sadel utan ordentliga bossor.

Min nuvarande trekker köpte jag för 5000 kr, så det är inte helt omöjligt att hitta en begagnad i den prisklassen.

kollade runt på hästnet och såg dessa (sök på trådnamnet på hästnet så ser ni dem). kan de vara ngt att ha?
de ska tydligen ge "största möjliga rörelsefriheten för hästen" ha utbytbara koppjärn och flyttbara paneler. och bara kosta 3000 kr...

vågar man egentligen ha flyttbara paneler? känns som att man kan förstöra hästen väldigt lätt om man inte vet vad man gör när man flyttar runt på panelerna.

de ser väldigt budget ut, frågar mig lite hur sitsen är uppbyggd och om man verkligen vågar ha en sån sadeln utan tryckavlastande padd. och vet ni om det är ngn form av stabil bom i dem överhuvudtaget? känns som att det borde finnas eftersom det finns koppjärn..

har ni sett dessa sadlarna? vad tror ni om dem?

letar alltid efter ngt som kan fungera på min häst, har gett upp hoppet om en dressyrsadel med bom då ortspetsarna i regel är för långa. så en bomlös vore bra, men vill ha kanal och koppjärn så att sadeln blir stabilare än vanliga "soffkuddar". har kärat ner mig lite smått i maxflex sadlarna men tror att de är för svängda i "bommen" även om de ska ge efter och forma sig efter hästen när man rider.

Vet ju att du har en Momentum, vilket jag oxå har till min häst med väldigt rak rygg. Jag har provat en Maxflex, dock i alldeles för bred bomvidd, men hade jag haft rätt bomvidd hade den varit väldigt rak. Maxflex Melina är det, och den ska vara väldigt rak även enligt ÅF. ;-)

20140304_145332_53161baaddf2b310b5c7bc65.jpg

Köpte begagnad en sadel från saddleoutlet, de som ligger ute på hastnet. Sadeln skulle vara 17" men var 14,5" när jag mätte med tumstock och låg väldigt illa på hästen, trots att det är bomlöst så hade jag aldrig vågat sätta mig i den då den inte följde hästens rygg utan glappade 4 cm i mitten av sadeln. Utöver storleken och passformen så tyckte jag att sadeln var helt okej, bred kanal, jämna paneler (på denna sadel var de inte avtagbara). Läderkvaliten var väl inte den bästa men hade helt klart varit ok som slit och slängsadel om passformen och storleken var normal.

Vet ju att du har en Momentum, vilket jag oxå har till min häst med väldigt rak rygg. Jag har provat en Maxflex, dock i alldeles för bred bomvidd, men hade jag haft rätt bomvidd hade den varit väldigt rak. Maxflex Melina är det, och den ska vara väldigt rak även enligt ÅF. ;-)

20140304_145332_53161baaddf2b310b5c7bc65.jpg
jag har funderat på melinan en hel del, men priset är lite väl mycket. Jag kan få råd om jag inte köper ny transport och sparar mer än halva lönen varje månad. Men är i större behov av en ordentlig boogie transport än en dressyrsadel egentligen (även om jag vill ha både också :p)

jag har funderat på melinan en hel del, men priset är lite väl mycket. Jag kan få råd om jag inte köper ny transport och sparar mer än halva lönen varje månad. Men är i större behov av en ordentlig boogie transport än en dressyrsadel egentligen (även om jag vill ha både också :p)
När jag handlade ny sadel så fanns det typ 11 mån räntefri avbetalning, om man kan tänka sig en sån lösning.
Har själv strulat för mycket med budget grejer som liksom ändå inte når ända fram + slits fort/slutar funka. Så nu köpte jag en riktig sadel för 12000 kr, och det är den värd :love:

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Utrustning Jag behöver lite erfarenheter från allvetande buke här. Unghästen har explosionsväxt de senaste månaderna och sadeln är nu en katastrof...
Svar
6
· Visningar
3 092
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 519
Senast: Equidaem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama