M

MysigaEm

Är det någon här som vet om man får tävla dressyr i en bom fri sadel? Då undrar jag i första hand om en FreeForm men även om det är okej i en BareFoot.

Tacksam för svar, då jag funderar på att byta ut min sadel mot en FreeForm både för min och hästens skull.

FreeForm får du tävla dressyr med. Inte Barefoot och dylika sadlar. Sadeln måste vara av engelsk typ.

Okej. Tack! Det var de jag hade för mig. Men de blir en FreeForm för oss.

fel! man får inte alls tävla dressyr med freeform!! jag har frågat ridsportförbundet ang bomlöst, och svaret var bestämt nej!

Jag har oxå hört vissa säga att man inte för tväla dressyr bomfritt. Men engligt återförsäljaren så ska det vara okej med en FreeForm eftersom den är fomad som en dressyrsadel.

Ska kolla med ridsportsförbundet hur det är så jag är på den säkra sidan.

Det borde vara tillåtet att tävla med en bomlös sadel av engelsk modell. Det enda som står i TR är att sadeln ska vara av engelsk typ - det står ingenting om bom där.

Immer

nej, man får ej tävla, jag frågade speciellt om denna sadel pga "engelsk typ" men nej, man får ej tävla, det var bara ett par månaders sen jag frågade. svaret var att även om det var av engelsk modell tyckte dom inte alls att den såg ut som det.

Jag har precis fått svar från ridsportsförbundet. Svaret var som de redan nämts NEJ!

Jag tycker de är sjukt då sadeln är av engelsk typ. När någon sitter i den ser den ju ut som en engelsk sadel.

Ingen som är bra på satt skriva som känner för att skicka en insändare till Ridsport om det?
Kanske skulle sätta lite fart på saker och ting för sadeln ser ju som sagt i princip engelsk ut.

http://www.sadlar.nu/
Denna sadel ser engelsk ut...
Gå på rubriken sadlarna och om man tar sig ganska långt ner på den sidan finns det en svart dressyrsadel som ligger på ett vitt chabrak. Den ser helt "engelsk ut" tycker jag.

Jag vet inte om denna räknas som en bomlös men man får upp deras siga om man söker på google på bomlösa sadlar.

Jo, de tycker jag oxå att man skulle göra men tyvärr skriver jag inte så bra själv.

Jag kan inte förstå varför svaret är nej. Sadeln är ju i stort sett engelsk och hästarna mår bra av dem.

Min pålle har aldrig haft problem med sin tidigare sadel, men han är helt underbar sedan vi började rida bomfritt. Världens ångarter och han är så otroligt lugn och avslappnad.

Så om svaret förblir nej så kommer det inte bli något tävlande för mig och pållen längre då jan inte vill ha bomsadel nu mer.

Ni som rider i bomlösa sadlar (som svea ;)) - sitter man lika säkert i en sådan som i en bomsadel? Nu rider jag ju inte i en "handikappsadel" med klossar överallt :D men lite stöd för knä osv är ju trevligt att ha om man har en pigg unghäst........
Nu tänker jag mest på Freeform som ser mest "engelsk" ut av de mera prisvärda sadlarna.

Hmm, detta hade jag ingen aning om! Knäppa regler! Men det är väl bara att prova och rida, kanske ingen ser att det inte är en "vanlig" sadel man sitter i?

Jag tycker absolut att man sitter underbart i en FreeForm. Man sitter där man sitter och känner alla rörelser hästen gör jätte väl.
Att den dessutom är mjuk och jätte skön och att man sitter stadigt är ju oxå ett strot +.

Lite klubbtävling måste ju gå utan att någon opponerar sig. Men jag tänkte att jag skulle ut och visa mig lite iaf på lokal nästa år. Då blir de lite värre. Hoppas på att ridsportsförbundet ångrar sig.

Jag har också stört mig på dessa dumma regler. Kom fram till en mkt dyster insikt när jag frågade runt: Tradition är uppenbarligen viktigare än hästarnas välbefinnande. Sorgligt men sant. Hur många hästar skulle egentligen inte må bättre av att få ha t. ex en bomlös sadel på tävling? Och hur många hästar skulle inte kunna gå bättre och friare utan att behöva ha kandar och dylikt på de högre tävlingarna? Vad spelar egentligen utseende på utrustningen för roll så länge hästen mår bra i den? Det är så man vill gråta över inskränkta, traditionsbundna idioter...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 549
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar