Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu Börjes billigaste tredelade sötmetallbett med bettringar och går utmärkt på det (bettet åker lätt igenom munnen på henne och jag vägrar knäppa nosgrimman hårdare). Jag skulle dock vilja testa ett eggbett med fasta ringar för att slippa bettringarna. I och med att hästen ska ha högst 10 mm, helst 8 mm, tjockt bett går det mesta bort. Det enda jag har hittat är Bombers bett. "Problemet" är bara att det finns så många att välja mellan. Hästen ska ha ett så milt bett som möjligt. De jag funderar på är:
Eggbett Elliptical
Eggbett Elliptical Lock up
Eggbett Barrel
Jag har googlat runt, men hittar inte tillräcklig information om betten. Vad är skillnaden mellan dessa tre bett? Vilket är mildast? Vilket fungerar som ett "vanligt" tredelat bett? Vilken passar bäst i en liten hästmun?
Jag vet att alla hästar gillar olika bett. Jag har kommit fram till att min gillar smala tredelade bett med sötmetall. Vad tror ni kan passa?
Eggbett Elliptical
Eggbett Elliptical Lock up
Eggbett Barrel
Jag har googlat runt, men hittar inte tillräcklig information om betten. Vad är skillnaden mellan dessa tre bett? Vilket är mildast? Vilket fungerar som ett "vanligt" tredelat bett? Vilken passar bäst i en liten hästmun?
Jag vet att alla hästar gillar olika bett. Jag har kommit fram till att min gillar smala tredelade bett med sötmetall. Vad tror ni kan passa?