Bollerupelever får flytta efter fest

Sv: Bollerupelever får flytta efter fest

Nu vet jag inte hela historien bakom men det känns som trams från skolans sida.

Skolan skall inte uppträda som någon sorts polis.

Ytterst få som bott på internat hade klarat noll promillegränsen alla dagar i veckan.
Nu var det ju några år sedan men jag hade nog åkt dit vid några tillfällen:angel:.

Oschysst att gå in så hårt innan studenten. Alkoholmätare är lite att ta i.

Följde inte själv alkoholförbudet när jag gick där, men tycker inte det är fel. Tyckte tillämpningen verkade fungera ganska bra då, men var inte heller en av de som festade mest.
Är viktigt att föräldrarna också inte ska tveka att låta sina barn börja för att det festas för mycket. Finns naturbruksgymnasier med internat som jag hört mer om hur mycket festande det var än om utbildningen var något att ha.

Jag tycker det är helt rätt!!!

När jag gick på Bollerup ( när det fortfarande bara fanns lantbrukslinjen där) så var det rejäla fylleslag på internaten väldigt ofta. Riktigt otrevligt för de elever som inte ville vara med (eller skulle upp kl 5 för att mjölka morgonen efter). I synnerhet eftersom de fulla eleverna tex dyrkade upp låsen till andra elevers rum och gjorde hyss som tex hälla tandkräm på alla kläder vilket hände en av mina medstudenter.

Själv fick jag sömnen störd såpass mycket att jag till slut fick hyra rum hos en gammal tant i närheten och helt sonika flytta ut från skolans internat.

En skola är en skola och inte ett center för fylleri och tvåbent svineri.

Nu tar jag i rejält men fylleriet på Bollerup när jag var 16-17 ( jag är 43 nu), gjorde att många elever slutade sin utbildning i förtid eftersom de helt enkelt inte stod ut.

Nu vet jag ju inte hur omfattande festen på Bollerup var vid detta tillfälle, det kanske inte var så farligt egentligen. MEN jag unnar inte ens min värsta fiende den påfrestande fyllekultur som rådde på Bollerup förr.

Hellre stränghet från skolan än att den tiden kommer tillbaka!

Dåförtiden gjorde inte skolan mycket för att stävja det och jag tycker det är VÄLDIGT bra att skolan numera tar till hårdhandskarna vid minsta tendens till liknande spritorgier!

/kt

Hmm... Bollerup har sina regler... Fine men herregud dom tar ju studenten och är dessutom myndiga! Jag tycker det är fruktansvärt dåligt att stänga av alla så! Ge dom en varning och händer det igen så åker de ut! :mad:

Fast å andra sidan vet man faktiskt om skolans policy när man flyttar dit! :cool:

Skolan har en drog och alkoholpolicy som alla elever har tagit del av och som man faktiskt får ta och acceptera efter som man faktiskt flyttar dit. Jag håller helt med KungTulle i frågan.

Nu ska jag väl inte säga att jag var Guds bästa barn själv, när jag gick där. Men jag var iaf aldrig full och var med på två förfester under de tre åren.
En helg fick jag flytta in i tvättstugan pga idioter som festade hela helgen. :mad:

Långt ifrån alla av oss var positiva till att kontakta tidningarna. vi vet mycket väl skolans regler angående alkohol, men sista veckorna brukar reglerna vara lite slappare. tydligen började vi lite tidigt :p festen var lugn och ingenting förstördes. vi hade inte ens på särskilt hög musik... vi var mycket väl medvetna om att vakterna skulle komma och stod till och med på kö för att blåsa :D

sen att alkoholmätaren inte fungerar helt fläckfritt och att vissa elever även nekades till att blåsa är en annan sak, som kan diskuteras.

// Lisa, en av de 26 avstängda

det är ganska typiskt bollerup, speciellt det där med att bara stänga av vissa elever. när jag gick där rökte en hel halva av stora elevhemmet inne. visst, det var fel och vi tänkte inte göra det igen. men någon lust att bli avstängda hade vi inte, så vi tänkte att om alla erkänner får de skälla lite och sedan är det bra med det. jag och en till var först ut och erkände utan omsvep. sedan började folk banga ur. det slutade med att jag och två till blev avstängda. de sa att de visste vilka som var skyldiga men att de inte kunde stängas av om de inte erkände. det är ju ett bra sätt att fostra ungdomar på sa jag, och lovade att aldrig mer tala sanning. det gjorde jag inte heller. så jag bröt både mot det löjliga förbudet att man inte fick ha pojkar på rummet utan tillåtelse och att det var alkoholförbud, utan att åka fast. det var ju bara att neka till alla anklagelser.

både spriten och knarket har flödat där i många år. att de påstår att skolan är fri från allt sånt är bara löjligt. vet att de upptäckte en cannabisodling som de inte ens polisanmälde. kanske vill de inte förstöra sitt "goda" rykte.

Jag tycker det är rätt,dessutom tror jag man skriver på någon form av kontrakt att man accepterat avtalet när man skriver på om boendet.

Varför skriva på något och sedan inte hålla det,vill man festa en massa kanske man bör söka ett boende utanför internatet.

Ett sådant avtal borde ju gälla minst lika mycket som när man skriver ett kontrakt på en häst och bryter det tex...dvs att kontraktsbrott.

Och för oss som inte är avstängd är det "okej" att festa nu, vakterna gör inget...

Nej, den här rektorn missbrukar allt vad makt heter!

jag tycker det är synd att han har blivit sån. han var kanon som studierektor. strikt men rättvis. och var han för strikt gick man till hans bättre hälft, och sedan var det problemet löst ;)

han var kanon som studierektor. strikt men rättvis. och var han för strikt gick man till hans bättre hälft, och sedan var det problemet löst ;)

Haha, det där känner jag igen! :D Men han var verkligen super som studierektor. När jag fick höra att han skulle bli rektor så trodde jag och flera av mina kamrater att det skulle bli jättebra.

så där va det på skolan jag gick också (internat, hästhållning, dock ej bollerup) men jisses,.som om ngn brydde sig? det dracks ändå. och den tiden på skolan är nog den bästa tiden man kommer ihåg.

löjligt att stänga av elever så nära studenten. nästan varenda blivande student festar, låt dom göra det. Det är så kort period.

Denna frågan kommer alltid att komma upp!
Gick själv på en likadan skola (vill ej nämna namn då jag inte vill att de ska få rykte om suput skola.;))
Under de tre åren har det varit mycket festande det skall man inte sticka under stolen. Men alla skötte skolan!! (med undantag för kanske 3 pers vilket är vanligt) Så länge man gör det och inte förstör, varför ska man inte kunna få ha kul.

Vi hade en stor disskution just ang fester på helgerna (lite om veckofesterna). Man bor på internat vilket ofta innebär på skolan, på skolan får man inte dricka. Alltså måste alla som kommer från t.e.x Kiruna åka hem på helgerna för att kunna festa. Vem gör de när man befinner sig i södra sverige? Men samtidigt så är det en hem för en viss tid och i sitt hem får man festa.

Det jag vill få ut av detta är att hur man än vrider och vänder på det så kommer ingen få rätt.
Däremot tycker jag att de kunde bahandlat sina elever så som vi blev behandlade.
Studenten fick vi dricka under så länge vi inte stod med en öl framför näsan på våra lärare eller förstörde. Securitasvakterna (som var och är där varje natt) brydde sig inte men de höll koll så inget spårade ur. När våra innemöbler stod i trädgården så fick vi ett brev från rektorn att de skulle in igen och städas. Thats it.

så är min åsikt att man ska handla när de gäller studenten,. allt handlar om att ge och och ta!!

Tack för mig. ( Storstadtjejen som blev bondlurk :p)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Så här långt har 24 fälttävlanshästar testats. Alla provsvaren har varit negativa...
Svar
0
· Visningar
760
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
769
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Basen i en bra foderstat är som alla känner till ett bra grovfoder. Ett bekymmer med högpresterande hästar är att de ibland...
Svar
1
· Visningar
874
Senast: Ylva86
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Körsporten fick sju svenska mästare efter att söndagens precisionskörning mellan portar avslutat årets mästerskap...
Svar
0
· Visningar
1 028
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama