Bollerup 2018?

PantheraL

Trådstartare
Jag har gjort en sådan här tråd tidigare och kollat runt på trådar som redan existerar men har inte hittat någon efter 2011.

Jag går då i åttan nu och ska välja gymnasium först nästa år, men jag tycker om att vara förberedd och har kollar mycket på Bollerup och har då tänkt mig "Hästinriktning med naturvetenskapliga kurser". Är det en bra skola? Hur är personalen? Hur är lektionerna uppbyggda? Hur ser schemat ut? Hur krävande är linjen?

Jag har runt 300 meritpoäng i nuläget och är inte särskilt orolig för just den punkten. Vi (jag och min mamma) ska låna/köpa en ganska oriden svensk halvblodsvalack på sju år. Kommer jag kunna ta med honom och använda på lektioner (jag kommer rida honom minst tre gånger i veckan samt rida privatlektioner för en tränare 2-4 ggr i månaden)? Hur är isåfall stallarna? Hagarna? Hur mycket extra jobb skulle det bli i jämförelse med att ha en "lektionshäst" istället? Och på ta om det, hur funkar det här med att låna en häst? Och vilka "unika" hästkurser kan man lägga till? Hur mycket hästvana krävs för att gå på skolan? Jag har inte kunnat få svar på just de här frågorna eftersom jag bryr mig om hur skolan är nu och inte hur den var runt 05. Mycket tacksam för svar!
 
Jag gick där och tog studenten 2012, jag vet dock att kurserna har ändrats lite grann och upplägget likaså sedan jag slutade. Fast många lärare är kvar sedan min tid vad jag vet. Är min upplevelse ändå intressant? ;)
 
@Fazeem

Absolut! Allt som finns att hitta efter 2010 ser jag som intressant just nu eftersom de flesta verkar ha gått där tidigt 2000-tal
 
moderatorn påminner om att ni gärna får diskutera utbildningens upplägg.
Men undvik att diskutera hur lärarna eller hästarna är där.
 
Gick ju ut för många år sedan och upplägget har nog förändrats en del. Men jag kan ju ändå säga att jag bara kan rekommendera Bollerup, 3 fantastiska år när man lärt otroligt mycket och fått vänner för livet. Det är en speciell stämning och atmosfär på Bollerup. Vet att man inte ska diskutera lärare osv men måste ändå säga att lärarna är helt underbara, de flesta är faktiskt kvar från min tid och jag blir fortfarande glad när jag tänker tillbaka på mina lärare. Hästarna är fina och man får göra mkt saker med dem, rida in, köra, rida osv. På min tid kunde man ha en sköthäst bland unghästarna eller fölstona. Man kunde också få vara fölvak på våren om man ville. Vet inte om det har tagits bort. Jag kan i alla fall varmt rekommendera skolan. Tänk dock på att man bor på skolan och det kan vara lite tufft speciellt i början men man kommer in i det så småningom....
 
Glömde skriva att skolan har privatstallar, de ser lite olika ut och ligger lite spritt över skolan. Vi hade hästarna i hagar med 2-4 st hästar. Hagarna ligger ofta en bra bit bort men vi släppte ut på förmiddagsrasten. Det var helt underbart att t ex kunna mocka på lunchen eller rida på en håltimme. Eleverna sköter stallet själva och man tar helt hand om sin häst själv så det tar lika mkt tid som en häst tar i vanliga fall. Om man får ha med sin häst på lektioner vet jag inte, vi fick om vi ville ibland men ofta ville man ändå rida skolhästarna. Vi kunde rida för skolans tränare efter skoltid om vi ville. Det finns 4 ridhus och 1 ridbana att använda. Lite tråkiga ridvägar dock.
Man har ingen "egen" lektionshäst utan man rider olika precis som på en ridskola, detta gör man på lektionstid.
Ett tips är att ta kontakt med skolan och fråga om upplägget, de brukar har prova på dagar numera som man kan vara med på. De är jättetrevliga så tveka inte att ringa och fråga om upplägget.
 
@Maoam

Tack för ditt svar! Vad betyder det att t.ex ha en sköthäst bland unghästarna mot att ta hand om ett fölsto? Jag antar att du med unghäst menar runt ett år gammal och sen tar man hand om samma häst under sina tre år och att ifall man har ett fölsto som sköthäst så tar man hand om henne och fölet tills det är avvant, eller antar jag fel? Tycker att Bollerup verkar vara en ganska unik skola här i Sverige eftersom de flesta ridgymnasiumen inte verkar vara stuterier också och min högsta dröm har nästan alltid varit att föda upp hästar i en ganska liten skala och då verkar Bollerup vara en bra början samtidigt som man kan få en ordentlig undervisning och kunna gå i högskola efteråt.
 
@Maoam

Tack för ditt svar! Vad betyder det att t.ex ha en sköthäst bland unghästarna mot att ta hand om ett fölsto? Jag antar att du med unghäst menar runt ett år gammal och sen tar man hand om samma häst under sina tre år och att ifall man har ett fölsto som sköthäst så tar man hand om henne och fölet tills det är avvant, eller antar jag fel? Tycker att Bollerup verkar vara en ganska unik skola här i Sverige eftersom de flesta ridgymnasiumen inte verkar vara stuterier också och min högsta dröm har nästan alltid varit att föda upp hästar i en ganska liten skala och då verkar Bollerup vara en bra början samtidigt som man kan få en ordentlig undervisning och kunna gå i högskola efteråt.
Det var lite olika, någon hade en 3-åring som sköthäst. Hur länge man sköter dem väljer man själv,detta är något eleverna gör på sin fritid utöver skolan om man tycker det är roligt. Men som sagt vet jag inte om detta är kvar. Vi hanterade mycket unghästar på våra lektioner, t ex miljötränade 1-åringar, red in 3-åringar, övade uppbindning med mera. Mkt körning hade vi också, vi körde enbet och par. Valde man körning i 3an så körde man 4-spann också men vet inte hur upplägget ser ut nu. Men man har hur som helst en bra möjlighet att få en riktigt bred utbildning och prova på mkt. Men räkna med att det är tuffa stalltjänster, man vet verkligen hur det är att jobba med hästar efter åren där...
 
Jag tog studenten -10 så det är ju också lite gammalt, men då hade man en-två dagar i veckan "profil" (alltså häst). Ofta stalltjänst antingen morgon (släppa ut och mocka) eller eftermiddag (fodra och ta in), ridning eller körning och så andra kurser som unghäst (fölhantering, köra in 1-åringar, tömkörning), dekorativ hästvård (rycka man, knoppa, linda ben på olika sätt etc), hästkunskap (teori om bl.a. foder, avel, anatomi och fysiologi) mm.

Vi hade alltså ridning/körning grundkurs i 1an, sedan fick man välja fortsättningskurs antingen ridning eller körning i 2an (dessa två första åren hade man olika skolhästar) och i 3an och hade vi specialidrott och då hade man antingen sin egen häst eller fick en skolhäst tilldelad som man red alla lektioner.
I 3an kunde man välja en speciell unghästkurs där man hade en 2,5-åring som sin egen som man red in och fick visa på treårstest, vet dock inte om det är kvar eftersom de nu har ett speciellt program inriktat på unghästutbildning.
 
@Gabby_Ossi

Så man hade då stalltjänst och ridning/körning eller unghästhantering samma dagar? Tycker det verkar ganska lite:p Hade man då dekorativ hästvård istället för ridning/körning eller var det en "egen kurs"? Var hästkunskapen som vilket so- eller nolektion som helst, dvs att man hade den som en egen kurs? Ursäkta att jag frågar så mycket men jag gillar att vara välinformerad innan jag påbörjar något:D

PS. Jag stalkar precis tråden om föl som föddes 2016 så det var lite kul nu när du svarade här:laugh:
 
@Gabby_Ossi

Så man hade då stalltjänst och ridning/körning eller unghästhantering samma dagar? Tycker det verkar ganska lite:p Hade man då dekorativ hästvård istället för ridning/körning eller var det en "egen kurs"? Var hästkunskapen som vilket so- eller nolektion som helst, dvs att man hade den som en egen kurs? Ursäkta att jag frågar så mycket men jag gillar att vara välinformerad innan jag påbörjar något:D

PS. Jag stalkar precis tråden om föl som föddes 2016 så det var lite kul nu när du svarade här:laugh:

På profildagarna hade man ofta 4 lektioner på 1,5-2 timmar var, i stort sett alltid en lektion ridning eller körning och en stalltjänst och så något annat de andra två. Hästkunskapen var som jag minns det mestadels som en vanlig teoretisk lektion, vi satt vid bord och läraren stod vid en tavla och vi hade böcker och skrev prov. Om jag minns rätt så var det 1,5 dag profil i 1an (alltså 6 lektioner i veckan) och 1 dag i 2an och 3an (4 lektioner i veckan).

Sedan hade vi även andra ej hästrelaterade naturbrukskurser ibland på profilen också (typ en halv dag var hos korna, fåren och grisarna och även traktorkörning och lite teoretiska lektioner, tror de klarades av i 1an när det var mer profiltid). Vet dock inte om detta är kvar sedan de gjorde om programmen.

Vill du veta precis hur upplägget är nu kan du åka dit och antingen skugga en elev 1-2 dagar eller göra en veckas prao! :) Finns även speciella prova-på läger.

Är man intresserad av avel tycker jag absolut Bollerup är en bra skola, just eftersom de fortfarande tar flera egna föl, skolhästarna är nästan alla födda på skolan och många är släkt med varandra så man lär sig se släktdrag. Vi var även med och hjälpte till på Breeders och Bruksprov och fick räkna det som praktik och jag tror den möjligheten finns kvar nu också.
 
@Gabby_Ossi (har inte räknat ut detta med citat än:angel:)

Går dock i åttan just nu och jag har för mig att man inte får praoa eller skugga en elev om man inte går i nian (och jag som gärna vill ha allt igår) och jag har missat det här öppet hus-tjoffset de har på hösten så då får jag förmodligen kontakta dem via hemsidan (skygg som jag är:p)

Jättetacksam för det utförliga svaret förresten! Blir mer kär i skolan ju mer jag hör och läser om den, behåller jag bara betygen nu så borde det ju gå bra, det här!
 
@Gabby_Ossi (har inte räknat ut detta med citat än:angel:)

Går dock i åttan just nu och jag har för mig att man inte får praoa eller skugga en elev om man inte går i nian (och jag som gärna vill ha allt igår) och jag har missat det här öppet hus-tjoffset de har på hösten så då får jag förmodligen kontakta dem via hemsidan (skygg som jag är:p)

Jättetacksam för det utförliga svaret förresten! Blir mer kär i skolan ju mer jag hör och läser om den, behåller jag bara betygen nu så borde det ju gå bra, det här!

Enligt hemsidan så verkar Prao vara för åk 9 men skugga går även bra i 8an och läger i mån av plats även om åk 9 har förtur. Men tar du kontakt med dem har de nog förslag på vad som kan fungera!
 
Tog kontakt med dem tidigare idag så tror jag kommer få svar i slutet av denna veckan eller i början av nästa (tålamod, jo tjena). Frågade mest om upplägg, vilka kurser man kunde välja osv, och lite om hästarna, om man hade med sig egen häst och hur det såg ut med stallplats
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp