Boktips Unghästar

L

lolo19

Hejsan
Jag undrar vilka böcker ni kan tipsa om som rör unghästar.
Jag har hittat en som heter just Unghästar, från fölstadiet till fem år, av Ingrid Andersson, som verkar jättebra.
Men jag vill gärna ha flera tips! Gärna någon med tips om hur man på bästa sätt rider unghästar, hur man kan utbilda osv. Gärna ridövningar osv.

Tack på förhand=)

Sv: Boktips Unghästar

Jag gillar Reiner Klimkes "Unghästen".

Den är visserligen ganska "tysk" (inte så konstigt, iofs... ;)), men det står mycket bra i den angående utrustningsval, hantering och sådant.

Däremot är det en del märkliga foderråd, och den utgår från att hästen som 3-åring stallas in från betet och sedan hålls i stallet resten av livet, typ.:grin:

Tack för tipset, ska kolla upp den. Hehe jaa låter ju onekligen som märkliga råd.

jag gillar den strömsholmsmetoden. har jag alltid använt =)

berätta gärna mera. finns den någon bok om denna metod?

Jag har den Unghästar av Ingrid Andersson.
Och den ÄR jättebra, använde mig väldigt mycket av den när jag köpte unghäst :)
Tyvärr vet jag inga andra bra unghästböcker som jag kan tipsa om..

kunde vart jag som skrev tråden :D Googlade lite bara för några dagar sen och hittade den "Unghästar" som nämnts, men också "Utbildning av den unga hästen" av Jens Fredricson. Borde få hem böckerna imorgon så jag vet inget om innehållet än men det fanns en ganska utförlig redovisning om vad den innehöll...

kunde vart jag som skrev tråden :D Googlade lite bara för några dagar sen och hittade den "Unghästar" som nämnts, men också "Utbildning av den unga hästen" av Jens Fredricson. Borde få hem böckerna imorgon så jag vet inget om innehållet än men det fanns en ganska utförlig redovisning om vad den innehöll...

Har bägge, tycker bägge är helt klart läsvärda

Håller helt med, de är de två böcker jag skulle rekomendera starkt. Båda är väldigt bra, Utbildning av den unga hästen berör mest själva inridningen och hur man fortsätter sedan, medan Unghästar verkligen tar upp det mesta. :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 952
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama