Sv: Boktips till fördjupningsarbete i SvenskaC!
Min gissning är iallafall att det handlar om en bok från epoken romantiken, inte en romantisk bok
Nu har jag min kurslitteratur, jag läste visserligen brittisk litteraturhistoria men epokerna är mig veterligen ungefär lika även i Sverige, och de behövde inte ha svenskt ursprung va?
Forntid: Det enda jag egentligen kommer på som kan vara läsvärt (läsbart
) från "den tiden" är Iliaden och Odysséen. Annars kanske det finns gamla sagor som är nedskrivna senare, men har sitt ursprung från forntiden. Jag har dålig koll på den epoken... Bibeln kanske?
Eller iallafall utvalda delar...
Medeltiden: Beowolf och legenden om King Arthur berättades tydligen mycket då, och jag tror det var då de skrevs ner. Annars var Geoffrey Chaucer en av dåtidens stora namn, iallafall i Storbritannien. Hans mest kända verk är väl The Canterbury Tales, som finns i svensk översättning också. Även Dante var en medeltida författare.
Renässans: Shakespeare och Marlowe
Det finns såklart många andra, men eftersom renässansen handlade mycket om drama och poesi rekommenderar jag verkligen att du läser nåt sånt. Själv är jag en Shakespearenörd
Upplysning: Det var här de egentligen "vanliga böckerna" började komma, t.ex. Daniel Defoes Robinson Crusoe och Moll Flanders. Sen har vi även Jonathan Swift (Gullivers Resor, som någon nämnde ovan), Fanny Burney (äntligen en kvinna
) och Alexander Pope.
Romantiken: Min favoritepok av de du får välja på
Författare/poeter som John Keats, Percy Bysshe Shelley, Mary Shelley, Edgar Allan Poe, Lord Byron, Jane Austen... Det bara blommade! Jag tror inte jag behöver ge några boktips här, du kan kätt hitta något av författarna
Realismen: Om jag minns rätt en del av Viktoriansk litteratur, men inte nödvändigtvis allt från den viktorianska epoken. Jag är dålig på den här biten
Men Charles Dickens, systrarna Brontë kanske? Isåfall rekommenderar jag Svindlande Höjder
Modernism: James Joyce, T. S. Eliot, William Faulkner, Virginia Woolf, Marcel Proust och Frank Kafka (de 2 senare iallafall deras senaste verk). Jag ska försöka komma på en till, som vi läste en bok av när jag läste litteraturhistoria. Den författaren var expert på inre monologer/"stream of consciousness" som ganska mycket hör ihop med modernism.
Du hittar lätt svenska författare från "rätt" epoker genom en liten sökning på wikipedia eller så
Och just det, årtal kan variera lite beroende på vilket land o.s.v. och vissa författare är inte klockrena i en epok. Så med viss reservation för att det kan vara lite flytande, luddigt och något faktafel. Det är ju trots allt litteratur, inte kemi eller nåt annat med enkla svar