Boktips om NH

Ravishing

Trådstartare
Hej!

Jag söker tips på böcker till en hästtokig tjej som tycker om att hantera och rida hästar på ett mjukt och naturligt sätt. Tips på bra böcker inom ämnet NH?

Jag vet ju inte hur gammal hon är men en bok jag kan rekommendera är Dansa med hästar av Klaus Ferdinand Hempfling. Han har studerat hur ledarhästar i vild flockar beter sig. På det sättet har han överfört det kroppsspråket till människan. Inget våld, inte ens tillåtet att dra i grimskaftet. Hela boken handlar egentligen om att vara ledaren och att hästen ska göra saker en på egen vilja, aldrig bli tvingad. Det är mycket bakgrundsfakta men även en del övningar.

Kan tillägga att han använt samma metoder på vilda hästar som aldrig varit i kontakt med människor och fått samma resultat. Alltså en häst som följer en frivilligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 329
Senast: iliedtoday
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 154
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Jfrelin
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka