Boktips: Anatomi

M

Mephala

Har ni något bra tips på en lite mer avancerad bok om hästens anatomi med utförliga bilder
(kanske någon som används av veterinärstudenter).
Gärna på svenska men engelska går också bra.
Tack på förhand!

Sv: Boktips: Anatomi

Horse Anatomy av Peter C. Goody (214 kr på Bokus) är bra om du bara vill ha tydliga bilder med alla namn utsatta. Den har i vart fall tidigare använts på vet.utb. Det finns en betydligt mer omfattande bok också, men den är mycket dyrare och det är massor av text och mer ingående beskrivningar som jag inte tycker att man är så hjälpt av om man vill ha något mer lättillgängligt att ha med sig i stallet.

Som Totola sa är ABC of the horse väldigt bra! Där finns även beskrivningar på stretching och massage, med exakt vilka muskler de tar. :love:
Annars använder vi en atlas av Popesko, alldeles utmärkt, med endast bilder. Tror den nya upplagan är delad, så man kan köpa endast häst. Den rekommenderar jag också, är den vi använder i våran utbildning (vet. i köpenhamn)

Jag har ett ex av Atlas of equine anatomy av Pasquini, Reddy & Ratzlaff. Den är visserligen från 1983 men helt underbart uppslagsverk!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
964
Senast: skiesabove
·
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
678
Senast: Karfitsa
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 376
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka