F
Fruentimber
Med risk för att låta himla förvirrad (för det ÄR jag nämligen! ): jag och sambon har en liten enskild firma. Vi bokför enligt kontantmetoden och nu inför årsskiftet registrerade vi ju resterande fakturor under kundfordringar (1510) och leverantörsskulder (2440). Alla verifikationer samlades i en pärm som lämnades in till revisorn i januari när vi sett till att alla leverantörsskulder från förra året var betalda.
Så till mitt lilla huvudbry: hur gör jag nu?
Jag har ju en summa på 1510 och en på 2440 som jag antar måste börja nollas?
Om kund A nu har betalat in sin faktura utställd t ex 2014.12.13 med sista inbetalning 2015.01.13, hur bokför jag det? Antar att man måste dra av från konto 1510?
Och så till en kanske ännu dummare fråga: alla kundfordringar och leverantörsskulder (alltså pappersfakturorna) sitter ju i pärmen som jag lämnade till revisorn. Men måste jag inte ha dom igen (eller åtminstone kopior?) till nya pärmen när jag bokför nu? Jag måste ju ha pappersfakturan att skriva verifikationsnumret på.
/FrauleinLeo - med lite smått panik i kroppen.
Så till mitt lilla huvudbry: hur gör jag nu?
Jag har ju en summa på 1510 och en på 2440 som jag antar måste börja nollas?
Om kund A nu har betalat in sin faktura utställd t ex 2014.12.13 med sista inbetalning 2015.01.13, hur bokför jag det? Antar att man måste dra av från konto 1510?
Och så till en kanske ännu dummare fråga: alla kundfordringar och leverantörsskulder (alltså pappersfakturorna) sitter ju i pärmen som jag lämnade till revisorn. Men måste jag inte ha dom igen (eller åtminstone kopior?) till nya pärmen när jag bokför nu? Jag måste ju ha pappersfakturan att skriva verifikationsnumret på.
/FrauleinLeo - med lite smått panik i kroppen.