Bokashi - hur funkar det?

majola

Trådstartare
Är det någon som kör med bokashi-kompostering hemma?

Tycker ni det funkar bra? Hur stort är hushållet och hur många hinkar behöver ni? Hur mycket strö går det åt? Hur mycket jord blir det? Känns det praktikabelt?

Jag flirtat lite med idéen, men det blir ju en ganska hög startkostnad (2 hinkar + 1 kg strö och div tillbehör kostar knappt 70 €): Vi betalar dock 80€ om året för sophämtning av kökskompost, och köper jord i plastsäckar för minst 20 € om året, så teoretiskt skulle det ju amortisera sig ganska snabbt om det verkligen funkar.

Jag har haft bokashi kompost i ett par år nu. Har vanliga hinkar utan kran och det funkar kanon.
Använder inte strö längre utan blandar egen EM-A. Det går inte åt mycket alls, så väldigt ekonomiskt.

Mitt största problem är att jag bor i lägenhet och inte har möjlighet att gräva ner komposten i trädgården.. Har en jordfabrik men jorden blir lite väl kraftig efter ett tag.

Jag har haft bokashi kompost i ett par år nu. Har vanliga hinkar utan kran och det funkar kanon.
Använder inte strö längre utan blandar egen EM-A. Det går inte åt mycket alls, så väldigt ekonomiskt.

Mitt största problem är att jag bor i lägenhet och inte har möjlighet att gräva ner komposten i trädgården.. Har en jordfabrik men jorden blir lite väl kraftig efter ett tag.
Är det bara matrester man kan slänga där - eller funkar det med allt som slängs i "bruna påsen" som hämtas? Tänker på hushållspapper, melittapåsar ect.

All kompost går att slänga i hinken. Själv brukar jag riva sönder tex kaffefilter så det ska gå lite snabbare med nedbrytningen sen.

@sthu Hur blandar man egen EM-A? Jag är lite sugen på att prova!

För att återuppliva gammal tråd och slippa göra en egen :idea:.

Måste hinken vara lufttät? Luktar det nått även om man inte kör på köpevarianten? Om man redan från början ska köra på en billighetsvariant, vad mer exakt behöver man köpa in? Hemsidan hade ju en hel mängd med olika kulturer? :p

Måste hinken vara lufttät? Luktar det nått även om man inte kör på köpevarianten? Om man redan från början ska köra på en billighetsvariant, vad mer exakt behöver man köpa in? Hemsidan hade ju en hel mängd med olika kulturer? :p
Ja, hinken måste vara tät. Jag tog en såndär som det varit turkisk youghurt i. :D Hittills har jag bara använt ströet som man kan köpa, det blev aldrig av att jag försökte fixa och blanda själv.

Ja, hinken måste vara tät. Jag har köpt bärhinkar med lock på öb, smutsavskiljare på Biltema och kran på Jula och gjort egna hinkar med tapp. Luktar nästintill ingenting. Mest kaffe :p

Strö har jag gjort eget tidigare men slutade när jag slutade ge det till hästarna. Enklare att köpa färdigt.
Ströet ska också förvaras lufttätt.

Ja, hinken måste vara tät. Jag har köpt bärhinkar med lock på öb, smutsavskiljare på Biltema och kran på Jula och gjort egna hinkar med tapp. Luktar nästintill ingenting. Mest kaffe :p
Hur ser den anordningen ut? :p

Tänkte på mängden skräp i början... Har ett singelhushåll så det blir typ inget skräp mer än tepåsar men det lilla som blir... Hur kickstartar man det bäst? Eller kan/ska man typ låta det ligga och gotta till sig tills man har några deciliter avfall innan man strör på ströet? (Fast iofs har många växter och de kan man ju ha som skräp, slippa kasta det i områdeskomposten hade varit något det :idea:).

Hur ser den anordningen ut? :p

Tänkte på mängden skräp i början... Har ett singelhushåll så det blir typ inget skräp mer än tepåsar men det lilla som blir... Hur kickstartar man det bäst? Eller kan/ska man typ låta det ligga och gotta till sig tills man har några deciliter avfall innan man strör på ströet? (Fast iofs har många växter och de kan man ju ha som skräp, slippa kasta det i områdeskomposten hade varit något det :idea:).

Kan ta lite bilder när jag är hemma igen :) det är superenkelt att göra egna hinkar!

Jag brukar lägga allt avfall i en bestickhållare från Ikea och tömma på kvällen. Pressar ihop allt och strör över en liten skvätt kli.

Lovade ju att visa bilder på mina hemmagjorda hinkar:
fnlIEwg.jpg

1RWKh4I.jpg

Puttar upp tråden igen.
Jag har numera trädgård och funderar på det här med kompost. Jag gillar ju min bokashi men den kräver lite utrymme under vintern. Skulle det funka med en kallkompost som förvaring? Eller kanske rent av en varmkompost så har man jord till våren?
Vad tror ni?

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 401
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar