Bok som skapar läslust

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nebraska

Trådstartare
Tänker absolut bojkotta allt vad leksaker heter i år till julklapp. Till min brorsdotter( åtta år) tänker jag köpa någon bok. Har ni tips på vad? Hon är inte mer hästintresserad än vad en normal åttaåring är,så det behöver inte vara hästböcker :D .
 
Sv: Bok som skapar läslust

KÄRLEKBOKEN :love: av Pernilla Stalfelt.

Min 5-åring älskar den och alla äldre tjejkompisar snor den när de kommer hit.

L-7062_karlekboken.jpg


http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=491
http://www.dagensbok.com/specialer/pernillaStalfelt.asp
 
Sv: Bok som skapar läslust

Om åttaåringen ska läsa själv rekommenderar jag Kirsten Boies böcker om Linnea! :idea:
(Linnea skickar flaskpost, Linnea och hittehunden, Linnea vill ha plåster)
Sen har hon också en serie om Matilda, de är också bra!
 
Sv: Bok som skapar läslust

Tänker absolut bojkotta allt vad leksaker heter i år till julklapp. Till min brorsdotter( åtta år) tänker jag köpa någon bok. Har ni tips på vad? Hon är inte mer hästintresserad än vad en normal åttaåring är,så det behöver inte vara hästböcker :D .

Min åttaåring är helt galen i Lasse Majas detektivbyrå-böckerna (grunden till julkalendern) som finns i en hel serie.
 
Sv: Bok som skapar läslust

Min 8-åring fullkomligt älskar böckerna om Regnbågsälvorna!

De 7 första böckerna är en serie, där varje färg-älva har sin bok. Finns nog i de flesta bokaffärer, men jag har även sett dem på Ica Maxi och på Brio leksaksbutiker. Pris ca 65:-/st.

Serien har följts av fler älvor, denna gång väder-älvor (tror jag).

Sedan finns det en specialutgåva (lagom till jul...) som heter Julia - julälvan. Det är kul, tycker dottern. Kanske blir det roligast med den, om du köper bara en?

Dottern har verkligen fått igång läslusten med dessa böcker! Hon älskar fantasi och magi! Första gången läser jag dem högt för henne, sedan har hon läst om dem flera gånger.
 
Sv: Bok som skapar läslust

Jo,det är väl meningen att den ska vara för henne att läsa själv. Ä hon för ung för någon Astrid Lindgrenbok?
 
Sv: Bok som skapar läslust

Kan man vara för ung eller för gamal för Astrid Lindgren? ;) Pippi böckerna läser vi för Elin som är fyra, och Freddan som är 1,5 lyssnar och gärna. Emil är en favorit, Ronja Rövardotter kan nog en 8 åring uppskatta oxå.
 
Sv: Bok som skapar läslust

Jo,det är väl meningen att den ska vara för henne att läsa själv. Ä hon för ung för någon Astrid Lindgrenbok?

Astrid Lindgrens böcker KAN vara lite knepiga att läsa själv, eftersom hon skriver en lite "äldre" svenska. T ex förunderligt, finurligt, förnumstigt o s v...

Min dotter uppskattar dessvärre inte Astrid Lindgren nå´t nämnvärt... :crazy: knappt man vågar erkänna det. Tror att det beror på att hon blir rädd när vuxna är arga/högljudda och att hon tycker att det är pinsamt när saker "blir fel" (Pippi på fina kalaset, Emils hyss, Madickens olyckor m m).

Jag tror faktiskt att Astrid är uppsattad av fler vuxna än barn... :o
 
Sv: Bok som skapar läslust

Astrid Lindgrens böcker KAN vara lite knepiga att läsa själv, eftersom hon skriver en lite "äldre" svenska. T ex förunderligt, finurligt, förnumstigt o s v...

Min dotter uppskattar dessvärre inte Astrid Lindgren nå´t nämnvärt... :crazy: knappt man vågar erkänna det. Tror att det beror på att hon blir rädd när vuxna är arga/högljudda och att hon tycker att det är pinsamt när saker "blir fel" (Pippi på fina kalaset, Emils hyss, Madickens olyckor m m).

Jag tror faktiskt att Astrid är uppsattad av fler vuxna än barn... :o

Men då frågar barnen väl oftast vad de svåra orden betyder? Iallafall min dotter.

Jag vet ingen som inte tyckte om Astrid som barn även om man inte tyckte om precis allt hon gjort. Jag tror mer det är en generationsfråga i så fall - dagens barn har inga mormödrar som faktiskt levt med fotogenlampor och urbaniseringen har brett ut sig så att många sällan kommer till landet. Samtidigt har datorer och annat också dykt upp och konkurrerar med läsandet i största allmänhet.
 
Sv: Bok som skapar läslust

...Fast Astrid Lindgrens böcker är fantastiska högläsningsböcker. Alldeles lagom långa meningar och lätt att läsa med inlevelse. Använd dom som högläsningsböcker och ha en trevlig lässtund tillsammans istället. (Fast det var ju inte det trådskaparen var ute efter - tipsar om det ändå!)
 
Sv: Bok som skapar läslust

Arbetar som lärare med just tvåor - absolut populärast är mysterieböckerna dvs LassseMajas dektektivbyrå. Helt utlånat på vårt bibliotek, filialbiblioteket och bokbussen.

Om de läser okej så är det höjdarböcker att läsa själv - inte så svåra.

Astrid Lindgren för en åttaåring är oftast väl svåra - mycket text och tjocka böcker tilltalar dem inte, men som högläsning älskar då mina elever dem. Särskilt Ronja och Bröderna Lejonhjärta har gått hem.

Javan
 
Sv: Bok som skapar läslust

Ronja och Bröderna Lejonhjärta är jättebra - men jag sparar dem några år, eftersom jag tycker att de passar bättre till lite äldre barn. Gäller både böckerna och filmerna.

En annan favoritbok att läsa själv är "Bulten - en klump på fyra ben". I boken berättar en liten tjock hund om sina funderingar kring livet. Jättekul enligt dottern, som kan den utantill nu! :)
 
Sv: Bok som skapar läslust

Min åttaåring är helt galen i Lasse Majas detektivbyrå-böckerna (grunden till julkalendern) som finns i en hel serie.

Dottern fick en sådan förra julen. Den är läst en gång, och det var ingen succé här hemma - varken hos mig eller dottern.

Men jag har förstått genom "vår" bibliotekarie att jättemånga barn vill läsa dem!
 
Sv: Bok som skapar läslust

KÄRLEKBOKEN :love: av Pernilla Stalfelt.

Min 5-åring älskar den och alla äldre tjejkompisar snor den när de kommer hit.

L-7062_karlekboken.jpg


http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=491
http://www.dagensbok.com/specialer/pernillaStalfelt.asp

Även bajsboken, Hårboken, etc är suveräna!

Gull Åkerbloms böcker om Moa och Pelle (?) som heter Chips och Graffitti, Hamburgare och Coca Cola etc är bra tycker många barn, kanske lite äldre än åk 2 dock. Lättlästa och flera i serien.

Tzatzikiböckerna av Moni Nilsson-Brännström är uppskattade.

Vinnis vinter mfl böcker av ??? kommer ej på det nu, kolla upp det. Lättlästa och suveräna.

Roald Dahls böcker, kanske bäst som högläsning, åtminstone de tjockare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn En vän ska få barn i år, och jag vill köpa något annat än kläder. Tänker på någon fin sago bok samling tex böckerna från disneyklubben...
2
Svar
38
· Visningar
2 328
Senast: Pratsch
·
Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 217
Senast: vilde
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 643
Senast: Buongusto
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 477
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp