Böjprovsreaktion?

K

Krizz

Är i hästköpartankar och funderar på om det är värt att köpa en 12-årig häst till tävling som startat 1.30 hoppning och som reagerar vid böjprov i kotorna?
Hästen har blivit riden konstant och tydligen inte varit halt, den är efter Magini - "Ingen Maginihäst går igenom vetbesiktningen prickfritt" har jag hört.

Hur kräsen tycker ni att man skall vara när det gäller sånt här?

Själv vill jag att hästen ska vara kapabel att kunna hopptränas 1ggr i veckan och ev. dressyrtränas 2ggr i veckan resterande uteritter, lugnare. Jag vill ju att den skall klara att tävlas varannan till var tredje helg...Vad är det för sorts häst jag ska sikta in mig på...
Har hört så mkt..att "alla hästar som tävlat höga klasser i hoppning reagerar vid böjprov"..aahh Hjälp mig!!:confused: Är så himla villrådig och vet inte vem jag ska förlita mig till...:crazy:

tacksam för ALLA svar!:bow:

//Krizz
 
Sv: Böjprovsreaktion?

Ställ frågan till den vet som utfört böjprovet, går inte att svara på frågan så här generellt.
Har dock besiktigat hästar som "aldrig varit halt" o som efter böjprovsreaktion hältutreddes o var halta i en massa leder!
PL
 
Sv: Böjprovsreaktion?

Är han tolv år så är d väl inte så konstigt om han behöver smörjas upp nån stans. Kotor är ju ofta väldigt lindrigt, bara o behandla en eller två ggr. Vill du vara helt säker så kna du ju begära en röntgen och se att det inte är utslitet, men har han aldrig reagerat tidigare så ska d väl inte vara så...
 
Sv: Böjprovsreaktion?

Det var ju ett förenklat sätt att se på ledinflammationer. Det är inte för inte som den här typen av inflammationer översatt från engelska kallas kronisk degenerativ ledinflammation!
PL
 
Sv: Böjprovsreaktion?

Som jag ser det behöver inte en häst vara halt för att ha böjreaktioner, MEN har den reaktioner bör detta åtgärdas och undersökas. Själv är jag ytterst skeptisk emot i synnerhet framkotsproblem, i synnerhet på hopphästar.

Så skulle jag vilja ha en träningskompis skulle jag inte köpa en häst med reaktioner, men du säger inte vilken grad av reaktion hästen hade? Var det en markering eller en hälta vid böj?
 
Sv: Böjprovsreaktion?

skulle aldrig köpa häst som reagerar på böjprov utan att ha utrett....
lättare att ta ställning om man vet vad det är....
alla hästar som gått högre klasser reagerar INTE på böjprov, har haft flera msv. hästar som har bes.ua. "i sina bästa år"
om det blir reaktion så gör ju någonting ont.....
 
Sv: Böjprovsreaktion?

Lintu skrev:
Som jag ser det behöver inte en häst vara halt för att ha böjreaktioner, MEN har den reaktioner bör detta åtgärdas och undersökas. Själv är jag ytterst skeptisk emot i synnerhet framkotsproblem, i synnerhet på hopphästar.

Så skulle jag vilja ha en träningskompis skulle jag inte köpa en häst med reaktioner, men du säger inte vilken grad av reaktion hästen hade? Var det en markering eller en hälta vid böj?

det var en hälta..1 gradig tror jag..han behandlades med kortison då men har sedan dess inte varit halt..ägaren sa att han troligtvis inte går igenom böjprovet nu heller...men som jag skrev ovan att "ingen maginihäst går igenom böjproven..":crazy:

//Krizz
 
Sv: Böjprovsreaktion?

"att ingen maginihäst går igenom böjproven" och att det är sällan hårt tränade hästar går igenom prickfritt..var ngt ägaren nämnde..Ska man tro på sånt ?:confused:

//Krizz
 
Sv: Böjprovsreaktion?

alltså, det finns massor av hårt tränande hästar som går igenom vet.bes. ua. gör den inte det är ju "något" inte som det ska....varför skulle INGEN MAGINI häst klara bes.ua. ? låter som taskiga undanflyckter i mina öron, är hästen behandlad ska han ju gå rent, annars får iallafall jag känslan av att någonsorts info. undanhålls dig....!
 
Sv: Böjprovsreaktion?

Jag skulle INTE köpa en färdigt halt häst - att vara hästägare är ändå inte problemfritt.
...och jag skulle definitivt inte lyssna på ägarens konstiga förklaringar.
Nix - sök en annan häst att köpa - en FRISK häst.
Lycka till !
 
Sv: Böjprovsreaktion?

Det bästa är att prata med veterinären som besiktigade hästen. Men det är ju i slutänden du själv som måste bestämma dig om du vill ta risken eller ej, för ett visst mått av risktagande är det ju.

I den "kalkylen" bör ju även hästens pris ingå. En häst som inte går igenom besiktning bör ha ett ordentligt reducerat pris.

Men fundera även på hur det blir med försäkring. Får du överta f.d. ägarnas försäkring, är den i så fall på ett tillräckligt högt belopp för dig? Måste du teckna egen så får du en reservation på båda frambenen.
 
Sv: Böjprovsreaktion?

Så jäkla svårt att veta hur man ska göra. Är det en häst som har gått mycket i sina dagar så är det kanske inte konstigt att den har en liten reaktion.. men samtidigt när man står och ska köpa häst så är det bättre att köpa en som är helt fräsch fast med samma meriter så man i alla fall garderar sig lite mot framtida skador. I vissa fall så är man väl kanske så "kär" i hästen så man tar den ändå "been there, done that :)" (fast jag har haft tur o han har hållt sig frisk).

Dock är mitt råd att köpa en som är hel och inte skylla på magini :smirk:
 
Sv: Böjprovsreaktion?

Jag tycker inte du ska köpa den här hästen om den reagerar på böjprov! Det kan ju vara så att ägaren bara säger att "ingen Magini häst går igenom prickfritt" bara för att hon vill bli av med honom. Så jag tycker du ska köpa en häst som går igenom för att vara på den säkra sidan och inte behöva lägga ut en massa onödiga pengar senare. :smirk:
 
Sv: Böjprovsreaktion?

Som ett flertal till har skrivit, Tveksamt att du skall köpa hästen, gjorde själv det misstaget för flera år sedan, pga jag kände hästen väl, och trodde att det skulle lösa sig med behanling. Tyvärr visade sig att det var kroniska inflamationer i lederna som tillslut inte svarade på någon behandling. Antagligen legat latent men blommat upp när hästen börjar bli äldre. Det syntes dock inga förslitningsskador på röntgen men hältan blev till slut så påtaglig att inget böjprov behövdes för att innse att hästen va halt och öm i lederna. Atros. Satsa på att köpa en "frisk" häst. Det kan ju alltid hända nåt ändå men utgångsläget är i alla fall bra.
 
Sv: Böjprovsreaktion?

Fortsätt leta efter häst! Varför köpa på dig problem? Det finns säkerligen många hästar som går igenom böjprov och som du kan tycka lika mycket om.
Jag har börjat inse vad det innebär med ledinflammationer, många träningsuppehåll, dyra behandlingar och bakslag när man minst anar det. Har en ung häst som haft problem av och till med kot och knäledsinflammationer som behandlats några gånger med gott resultat men nu efter att ha varit, vad jag trodde i a f, fullt frisk i ett år och i full träning så kommer bakslaget x 10 ungefär.
Jag har en häst som älskar att vara aktiv och i centrum och som nu står och ser eländig ut i sin box, inte roligt.
Det är inte alltid lätt att se att den är halt om hästen har dubbelsidiga inflammationer, inte för en lekman i a f, och i vårt fall så hade jag tänkt sälja hästen p g a att han var för tuff att rida för mig. Med facit i hand så förstår man ju hur ont han måste ha haft, det är en otroligt vänlig och samarbetsvillig häst i allt annat så man borde ju ha insett...
Jag vet inte men börjar undra om det här med ledinflammationer kan vara ärftligt? Min hästs mamma triangelmärktes som fyraåring p g a ledinflammationer och hon var knappt riden så det där med att det skulle vara orsakat av för hård träning el felaktig träning det undrar jag om det verkligen stämmer alla gånger.

Nej, jag råder dig absolut att INTE köpa hästen för du kommer troligen att ångra dig längre fram.
 
Sv: Böjprovsreaktion?

Köp inte!!! Dom "smâ" kraven du har nu när det gäller träning o sânt kan ändras fortare än du själv tror.......och vad händer dâ. Detta har jag upplevt med folk förr och det gick inte bra för ngn inblandad i slutändan
 
Sv: Böjprovsreaktion?

peter_lundin skrev:
Det var ju ett förenklat sätt att se på ledinflammationer. Det är inte för inte som den här typen av inflammationer översatt från engelska kallas kronisk degenerativ ledinflammation!
PL

Håller helt med dig. Ledinflammationer är ALLVARLIGT! Och det är inte "bara att spruta lite så blir den bra igen", det som är sönder i leden förblir sönder och kan ej (inte bevisligen iaf..) återuppbyggas! Att behandla med kortison tar (tillfälligt) bort smärta och inflammation, men själva leden kan redan ha tagit skada.

Att säljaren provar att vifta bort det är ju inte så konstigt, men jag skulle inte tro på vad hon säger.. Och om det nu är så att alla Magini-hästar är halta på böjprov så säger det ju sitt om nedärvning av dålig fysik, så man kanske inte borde köpa en häst efter honom alls!?

Besiktiga hästen på en klinik (ej ägarens vet...) och handla utifrån vad som hittas. Rådfråga vet. om han har reaktioner. Själv skulle jag aldrig i livet köpa en häst som haft ledinflammationer om jag ville tävla och träna så mkt... :crazy:
 
Sv: Böjprovsreaktion?

Jag skulle heller aldrig köpa en häst som på besiktningen visar hälta, jag var med på en besiktning för en häst som vi ev. skulle köpa men vi sa nej pga. att den hade ledinflammationer, likaså veterinären avrådde oss från köp eftersom hästen antagligen inte skulle klara den typ av ridning som vi ville kunna ha den till. Hästen såldes sen som promenadhäst. Även vår nuvarande häst har haft problem med ledinflammationer och det är inte roligt när man inte kan rida och träna som man vill, för varken för häst eller ryttare och det är dessutom väldigt kostsamt. Nej leta vidare och begär en opartisk besiktning på klinik med riktigt underlag, där du får möjlighet att vara med och ev. ställa frågor till veterinären.. det är mitt råd. Hoppas att det ordnar sig och att du hittar din drömhäst!!
 
Sv: Böjprovsreaktion?

Jag skulle skratta åt säljaren och gå därifrån. Varför skulle Magini inte lämna hästar som har ua på böjprov? Det är ju pinsamt...

Dessutom får du problem med försäkringen och du behöver en försäkring utan reservation om du köper en häst med hälta eftersom du förmodligen måste behandla. Och utan försäkringen som täcker kan en hältutredning landa på 8-12.000:- Lajbans? Näe...

Leta vidare, det skulle jag gjort för länge sedan tyvärr, även om du blivit "kär" i hästen!
 
Sv: Böjprovsreaktion?

Köp hästen om den är vacker att titta på i hagen. ;)

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 790
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Idag när jag hade ridit och kom tillbaka efter ridturen upptäckte jag att min häst var betydligt tjockare i ett framben. Ända...
2
Svar
32
· Visningar
5 813
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp