Boj lr inte?

varmblodstravare

Trådstartare
hej! har nu planer på att köpa en ny boj transport till mina travare, passar det till travare lr är det mer för ridhästar, själv har jag vart på några travbanor där jag har sett en del boj transporter

Sv: Boj lr inte?

Jag förstår inte riktigt hur du menar? Det viktigaste är ju att du kan dra släpet med häst i med din bil och ditt körkort. Sen vad släpet heter är nog mera en smak sak.
Själv har jag inte ett Boj då jag inte kan dra det med min bil och med mitt körkort, men mina hästar skulle säkert lika gärna åka i ett Boj.

nej man kan inte köra travare i ett boj för tänk om nån skulle tro att det std en RIDHÄST i den!!!.

:)

skämt åsido, klart de kan, fattar inte varför de inte skulle kunna det??

Du kan väl köra hästen i vilken transport som helst bara bilen får dra den och den är brukbar.
Vad gäller boj så har jag haft en boogie, sprillans ny förra året (dock såld nu för det visade sig att den var för tung förmin bil..) med extra högt tak, extra bred, sadelkammare osv. Älskar dessa transporter :love: bra ventilation och plats, och kanon ljus. Stort + i kanten för dörrarna man stänger med bak i stället för bom vilket gör det säkrare när man åker själv. Ligger säkert på vägen och hästarna kan hoppa disco utan att bilen svajar ;)

Nackdel som jag faktiskt tycker är riktigt jobbigt är hur SVÅRT det är att rengöra golvet inne som är i något annat material (både mjukt och stabilt för hästarna att stå på) tydligen behöver man en högtryckstvätt för att få det så rent man vill ha det och det har väl inte alla på lager kanske ;)

Självklart kan du det. Spelar väl ingen roll vilket släp man har, eller?!
Själv har jag ume till mina ridhästar och det är ju tydligen tänkt för travhästar läste jag i en annan tråd ;). Men jag tycker ume har smartast lösning för att fästa sulkyn på. Å andra sidan har jag inte sett det på så många andra transporter förstås...

Vi har Boj till våra travare, allt utom sulkyfästena är bättre än på tex ett Umesläp! Hästarna trivs verkligen att åka i det, det är ljust, luftigt, rymligt, vi har i och för sig en SEH. Det är dubbla skötardörrar på vårt släp med öppningsbara fönster, det kan jag verkligen rekommendera att ha, tror också att det är en fördel att ha det när man ska sälja sedan för ridhästfolk vill nog gärna ha det.

Eftersom vi har så kallad kombilem så är sulkyfästena gjorda så att man måste ta av dem innan man fäller ner luckan, men det är enkelt.

Men tänk på att Bojen är tyngre i sig självt och ger mindre lastvikt vid samma totalvikt som tex Ume. Beror på vad du har för körkort och bil om du behöver bry dig om det!

Ume har äkta boggi som standard, det är tillval på Boj som har tandemboggi.

Att dra tycker jag Ume och Boj är likvärdiga, Värmlandsvagn sämre!

På Ume kan man ha övre sulkyfästen också, går inte på Boj!

Senast ändrad:

nej man kan inte köra travare i ett boj för tänk om nån skulle tro att det std en RIDHÄST i den!!!.
Håller med. Boj är bara för ridhästar. När man svänger in på stallbacken så ska det ju inte se ut som om man kommit till fel ställe liksom. Det är ju trots allt lite status att åka med en travare och dom ska ju åka som en travare gör, + att man har ju oftast 2 vagnar med sig :).

jag kan nog hålla med om det. Vi har en startrailer safir med sadelkammare på en travbana hmm. tror nog hästen skäms lite. tur att selen får plats i sadelkammaren. hmm finns det inte selkammare till transporter? haha nää men det är väl inte märket som är viktigt det är vilken status trailern har. :D
framför allt att man ska ha en sulkyhållare eller flera. boj thule läckö allt funkar om man bara får in hästen i trailern :) hehehe

Fördelen med Umesläp är att dom är lätta, man får lasta mer i dom.
Sen får man ju hålla koll på vad bilen får dra med resp. körkort.

Jag har ägt en Boj innan jag köpte ett RIKTIGT släp: UME :D Skämt åsido :laugh: så har jag faktiskt lite synpunkter på varför inte Bojsläpen känns lika uttänkta för travhästar.
*Urusla sulkyhängare i original. Måste monteras av för att få ner lämmen. De kasserade jag omedelbart.
*Vagnen tar i kanten på släpets tak som går ut litegrann över bakluckan så där kan det bli skav.
*Detta gäller en 97:a så förmodligen har de utvecklat sina brister sen dess men då satt i alla fall fjädern till bakluckan lite i vägen för vagnen, den stack ut en bit på mitten. Detta gjorde att man var tvungen att sätta hängarna onödigt högt upp vilket gjorde att det blev väldigt tungt att lyfta samt att långvagnen stack upp jättelångt de gånger man kånkade runt på en sån. Inte alls genomtänkt.
*Man kan inte få med sig två vagnar, jobbigt när man vill samåka/ta med fler hästar.

Sen har jag massor av andra anledningar till varför jag gillar UME bättre men det hör inte hit. Som sagt har det nog hänt en del på Bojs släpvagnar också men ville ändå poängtera att frågan inte var så dum ;)

Senast ändrad av en moderator:

Boj är värdelösa travsläp enkelt sagt är Ume det ända släpet som är riktigt bra i den prisklassen. Vill man gå ner en prisklass är Värmlandsvagnen helt okey men kvaliteten (i de släpen jag haft med att göra) är inte den bästa fram för allt på mattor och häst "komforten". Med sulky fästerna är det nästan omöjligt att köra långvagn på den, ska man köpa ny kan man lika gärna köpa riktigt. Kan rekommendera leasingavtalen för Ume och Värmlands dom är billiga och bra.

Liknande trådar

Utrustning Vilken av följande släp skulle ni föredra och varför? Utveckla gärna om ni har erfarenheter eller kännedom om något som behöver...
Svar
1
· Visningar
276
Senast: FruS
·
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
385
Senast: SiZo
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur