boggie eller enkelaxlat?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare seejii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 512
S

seejii

herregud... Ska köpa en ny transport, då sa en stallkamrat, "att får du punka på enkelaxlat, då välter hela släpet..." Jag blev hur skraj som helst. Är det så?

/cj

Sv: boggie eller enkelaxlat?

Har inte jag märkt iaf. Men fördelen med boggie är att får du punka kan du ta av det med hästen i utan att det välter. Ganska skönt att slippa lasta ut på tex motorväg.
Men boggie kan krångla i hjulen. En vi känner fick kosta på sin boggie 10 000 kr i reparation för hjulen, och sen funkade den ändå inte :crazy:

nä inte riktigt men det blir inte så kul att byta däcket med häst i min mamma och hennes kompis råkade ut för en olycka med en enkel axlad på våg till en tävling, då hoppade hela hjulet av och rulade för bi dom lite snyggt, hmm.
så där stog dom med ett hjul på transporten och ett i handen, hela ekipaget stug upp hela tiden och var inte i närheten av att trilla, men händer det på en väg med kraftig lutning åt det hållet vet man aldrig.

köp en boggi det är lite dyrare men mycket säkrare, och hästen ska ju alltid ha det bästa eller??

Åkkomforten är mycket, mycket bättre för hästen i en boggievagn.
Lite som när man använder stödhjul på en cykel, det blir stadigare :p

I vissa länder är det väl t.o.m. LAG på att det ska vara boggie, om jag inte minns fel.

Jag har kört enkelaxlat i hela mitt liv (nåja, sen jag fick körkort iaf) och aldrig haft några problem. Jag skulle inte välja boogie för att de är tyngre( min bil får inte ens dra en sån), dyrare med fler däck, det främre hjulparet kan vinkla upp stenar, spikar osv så risken ökar att du får punktering på det bakre hjulparet. Min granne påstår att en del är så breda, så kör du på vinterna kan hjulparen ligga i kanten och "vobbla" om det blivit spårbildning i snön. Men det vet jag inte om det stämmer.
Rätta mig gärna om jag har fel, är oerfaren på boggievagnar :crazy:

Tack snälla ni för era svar! Jag har själv alltid kört enkelaxlat och har hitills aldrig fått punka. Visst är det stabilare med boggien, men jag är ju van o köra enkelsläp och samma problem o hitta ett boggie som jag får dra på B kortet. Jag har en tung volvo redan o det blir svin tungt om jag ska ha ett boggie.
Men det är iallafall skönt att min rädsla för vältande släp är lite obefogad. MEN, sen skrev en säljare till mig nyss att han tror att det blir en lag på boggie inom snar framtid... suck... Onödigt o köpa en enaxlad då...
jaja
tack igen!
/cj

Vi har transporterat med lånad boggi varje gång i ett halvår i alla fall men i helgen lånade vi ett annat enaxlat släp. Vilken skillnad! jag kände bara av att åka i bilen att det enaxlade var mycket ostadigare. Så ska jag köpa en egen transport nån gång blir det absolut boggi!! Mycket stadigare och bekvämare för hästen att åka. kan ju tyvärr lätt bli för tungt på B-kort. Men sen tycker jag att alla som kör mycket hästar BÖR ha E-körkort... Även om man inte ska dra tungt varje gång. Och dom säger att dom redan kan dra släp utan prblem - kör upp och få en extra bokstav på körtet då och kör lagligt hur stor häst du än har i släpet...

Komfort och stabilitet är högre med boggie. Tyvärr är vikten och
underhållskostnaden det också. Tyckte ändå att det var ett enkelt val mycket tack vare säkerheten. Självklart är det farligare med punktering eller lossnande hjul på enkelaxlat släp.

Det stämmer också att det är lag på boggie i andra länder, t.ex. Tyskland. Vi kan nog vänta oss lag på det i Sverige också. MEN det kommer i så fall bara att bli olagligt att sälja nya enkelaxlade släp. De som redan används kommer naturligtvis inte att bli olagliga. Om du trots nackdelarna väljer ett enkelaxlat släp ser jag ingen risk att det skulle bli olagligt i alla fall.

Fast om det är på G att bli olagligt att sälja enaxlade släp kan man ju undra över orsakerna till det också...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
791
Senast: Cavallo
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
901
Senast: MissFideli
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 472
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka