Börja rida på ridskola som "tant"

Maira

Trådstartare
Har haft egna hästar i över trettio år. För två år sedan fick jag ta bort min halvblodsvalack som jag hade i 17 år. Sedan dess har jag ridit en enda gång och helt tappat sugen vad gäller hästeriet.

Känner dock en gryende längtan igen, men vill inte ha egen häst. Har satt in en annons om medrytteri, men funderar även på hur det skulle vara att börja på ridskola?

Jag har en viss motvilja mot ridskolor, tycker synd om hästar som får tillbringa sitt liv i trista rastpadockar och kava runt i ridhuset med mer eller mindre duktiga ryttare på ett fyrkantsspår dag efter dag. Därför tar det emot att jag också blir en av de där som kommer och ska rida...

Är jag löjlig som tänker så? Samtidigt skulle det vara roligt att rida i en lite mer avancerad grupp på förhoppnings någorlunda välskolade hästar.
 
Sv: Börja rida på ridskola som "tant"

Det finns ju otroligt många ridskolor i Sverige med varierande kvalité, såklart. Där jag jobbar går hästarna i stora hagar, alla står i box och har utöver sommarbetet regelbunden vila under terminerna. Dom sköts om av utbildad och kunnig personal, alla ridlärare är utbildade och de flesta är C-tränare i dressyr. Flera av hästarna är ute och tävlar regelbundet med bra resultat.

Kan du inte besöka ridskolorna i din närhet? Titta på hur lektionerna går till, hur hästarna mår, hur stämningen i stallet verkar vara och så vidare. Lovar att det finns ridskolor där ute som tar hand om sina hästar.
 
Sv: Börja rida på ridskola som "tant"

Jag har bekanta som har haft häst, men som nu rider på ridskola istället. Dessutom har det poppat upp flera alternativa ridskolor för dem som t.ex. vill tävla, rida western eller annan inriktning.

Sätt upp några grundkrav på vad som du tycker är viktigt för dig och åk runt och titta/prova på ett par ridskolor. Tänk på att när du tittar så kan samma häst gå/se olika bra ut beroende på dagsform och ryttarens nivå.

Fördelen med ridskola, jämfört med egen häst, är att du får lära dig att rida många typer av hästar. Nackdelen är att du inte lika lätt får den personliga kontakten som du kan få med en egen häst.

En väl fungerande ridskola för mig har hästar som inte behöver bytas ut stup i kvarten.

/V
 
Sv: Börja rida på ridskola som "tant"

Kolla runt och var kräsen! Jag älskar min ridskola där jag nu hyr häst en dag i veckan förutom lektionen, trots att det är långt och dyrt att åka from göteborg och saknar ridhus. Det är litet, personligt då att man lär känna de olika hästarna och man får hela biten med rykta, rida barbacka till sommarhagen och uteritter som jag gillar. Skulle inte kunna tänka mig en ridskola med trettio hästar, att bara få en färdig häst vid medlinjen och sedan tack och hej...
 
Senast ändrad:
Sv: Börja rida på ridskola som "tant"

Här i Skaraborg ser jag väldigt få ridskolor som du beskriver.
Hästarna går ute i riktiga hagar så mycket som går. Ofta in och äter middag och ut igen tex i stora hagar.

Ett bevis på att dom mår bra är tex damen som går i vår hage nu - 22 år gammal. Hon var i princip omöjlig att pensionera - hamnade som motionshäst på 4 olika ställen men kom tillbaka då hon vantrivdes och betedde sig som en toka. Hon var en av de lugnaste och friskaste hästarna på ridskolan...hos oss trivs hon dock - lösdrift och rids minst 5ggr i veckan på lååånga ridpass.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
977
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: Zpunk
·
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 570
Senast: Halcyon
·
Ridning Jag har en flicka som fyller 8 år i år. Hon har ridit på ridskola sen i höstas och behärskar hästen i trav. Jag är själv hästvan sedan...
Svar
4
· Visningar
883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp