Börja jobba efter föräldraledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.

elbereth

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp att bestämma mig vad jag vill göra. Jag har en liten Elvira som nu är fyra månader (nåja, om en vecka). Innan jag blev mamma hade jag precis blivit arbetslös och har alltså inget jobb att gå tillbaks till.

Men jag har sökt ett jobb som verkade jättekul och intressant och jag blev uttagen till intervju vilket gick jättebra! Jag skrev i min ansökan att jag precis fått barn men det var inget de kommenterade under intervjun, så jag antar att det inte är ett stort problem för dem.

De sa att jag var en av de sökande med högst kvalifikationer för tjänsten och jag har nu blivit uttagen till en andra intervju.
Det är förmodligen bara en eller två tlll att konkurrera med nu så det är ju rätt stor chans att få jobbet. Det är tänkt att vi ska diskutera arebetsvillkor under denna intervju såsom lön, jobbstart med mera.

Nu till mina funderingar:

Jag har tänkt att jag kunde tex jobba 50% med början ganska snart. Fyra timmar om dagen borde funka rätt bra utan att det blir några större skillnader för Elvira.

När började ni som har barn arbeta? Heltid direkt eller deltid?

Helst vill jag inte jobba heltid än på ett tag men kanske gå upp succesivt till 75-80% när hon börjar amma mindre, dvs kanske om fyra månader till eller så.
Hur tror ni att arbetsgivaren skulle ställa sig till det? Är det att säga helt Goodbye till alla jobbchanser att komma med det förslaget?


Till saken hör oxå att det är en ny tjänst som de har bestämt sig för att ha eftersom de har för mkt att göra som det är nu.

Är det kanske dumt att börja jobba redan? Kommer jag ångra att jag inte var hemma mer? Fast jag trivs inte så värst med att vara hemmamamma på heltid egentligen och bra jobberbjudanden vimlar det inte om precis!

Ge mig era synpunkter nu!

Och gärna tips på hur jag får Elvira att acceptera att dricka ur nappflaska eller pipmugg....
 
Sv: Börja jobba efter föräldraledighet

Jag ska börja jobba när dottern är stax över 9 månader.

Min bror fick jobb trots att han sa på intervjun att han tänkte vara pappaledig. Antagligen uppskattade de att han var ärlig och insåg att hans anställning var på längre sikt än så.

Jag provade ett par olika nappflaskor innan det funkade bra med flaska (vilket vi nu kör 1-2 ggr per vecka). NAN funkade bättre än Baby Semp (men jag ska prova B S en gång till innan jag ger upp det helt - har förpackningar kvar). Nappen med (anatomiskt) mindre hål funkade bättre än den med normalt hål.
 
Sv: Börja jobba efter föräldraledighet

Jag tycker det låter som en bra idé att börja jobba 50 %. Om du blir rastlös av att bara gå hemma så är det säkert bara bra för dig att komma hemifrån några timmar om dagen. Jag vet inte vad din sambo/man gör eller hur ni har tänkt lösa det med Elvira. Tänk på att din sambo/mans arbetsgivare måste underrättas 2 månader innan han kan vara föräldraledig, det låter som du vill börja bums:) .

Baserat på det jag har uppelvt och hört andra berätta så tror jag chansen är stor att arbetsgivaren accepterar 50 % när barnen är så där små. Det är bara frågan om hur länge de accepterar deltid.

Lycka till!
 
Sv: Börja jobba efter föräldraledighet

Min sambo har mkt flexibelt jobb och har redan fått muntligt ok att gå ner i tid om jag får jobbet så det är nog inget problem.
 
Sv: Börja jobba efter föräldraledighet

Muntligt eller ej, han har RÄTT att gå ner i tid.
 
Sv: Börja jobba efter föräldraledighet

Jag började jobba deltid (2-3 hela dagar per vecka) from 5 månaders ålder. Det fungerade jättebra!
 
Sv: Börja jobba efter föräldraledighet

Jo men inte omedelbart. Arbetsgivaren har rätt att få två månaders varsel om jag förstått rätt.
 
Sv: Börja jobba efter föräldraledighet

Jag är lite konstig:angel: Dottern är född på lördagen, jag började jobba igen på torsdagen.

Nu hör det till saken att jag är egen företagare och hade möjlighet att ha dottern med på jobbet. Jag ammade länge (som jag berättat i någon annan tråd) men det fungerade bra eftersom jag vid amningstillfällena kunde gå undan och låta min man ta hand om kunderna.

Jag hade också problem med att få dottern till att ta nappflaska. Pipmugg var bara uteslutet. Vi provade alla möjliga sorters nappmodeller som fanns att få tag på, men nej. Till slut, när hon var 8 månader, lyckades svärmor få i henne välling, men bara när inte jag var i närheten:o .

Tyvärr har jag inga tips att ge mer än att prova olika sorters napp på flaskan. Hur är det för övrigt? Tar hon vanlig napp?
 
Sv: Börja jobba efter föräldraledighet

us_lover skrev:
Tyvärr har jag inga tips att ge mer än att prova olika sorters napp på flaskan. Hur är det för övrigt? Tar hon vanlig napp?
Nej ingen napp. Hon tar flaskan i munnen men suger inte och får inte i sig något.
 
Sv: Börja jobba efter föräldraledighet

elbereth skrev:
Jo men inte omedelbart. Arbetsgivaren har rätt att få två månaders varsel om jag förstått rätt.
Det tror jag gäller hel föräldraledighet. När jag ville gå ned från 100 till 80% pga studier sa facket att jag har rätt att gå ned med (tror jag det var) 2 veckors varsel pga tex studier (och andra giltiga anledningar) och sedan upp igen med samma korta varesl om jag haft nedsättning kortare tid än x antal år. Hade jag haft nedsättning mer än x antal år måste jag säga till med 2 månaders varsel. Är ej säker på mina tidsangivelser men något sådant var det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 344
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 506
Senast: ako
·
B
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 7+1. Den här graviditeten har varit strulig från första början (blev flyttad 1,5 vecka tillbaka på första VUL...
2
Svar
24
· Visningar
3 018
Senast: Thomasine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp