Bockningar

C

CarolineNSV

Vad är bästa träning för att arbeta bort bocksprång, pratar om stora bakutsparkar vid galopp, på en lycklig oerfarenhäst? Göra halt? Börja om igen?

Sv: Bockningar

ja red en häst för några år sen och då fick jag lära mig att man bara ska fortsätta jobba i galopp, inte sakta av, då "vinner" hästen. om man nu sitter kvar alltså...
iofs va de en äldre häst, ingen unghäst. om det är de du menar med "oerfaren".

vet inte om de funkar på alla hästar, gjorde de på denna häst iaf

Rid hasten framat,

Tranar jag ridskolehastar eller hastar som andra ska rida sa blir det bestrafning, framat, skanklar ryta at hasten. Det ar inte aceptabelt, hasten kan ju kasta av min elev. Alternativt anvanda sporrarna for att rida hasten framat. Inte snallt men en ridskoleelev med bruten nacke ar varre. Och det fungerar.

Ar det din egen unghast och du tycker att det ar okej att hasten stuttsar runt och har sig kan du ju vara mjukare.

Som ovanstående skrivit, -Rid framåt! en häst som galopperar på riktigt kan inte bocka. Om du känner att hästen är påväg att bocka, den kanske saktar lite och börjar dra ner huvudet, då får man höja handen och galoppera på. det brukar fungera,och dom slutar sen

hade en häst som sparkade bakut (bockade) bästan jämt framför allt i början detva precis som om hon gjorde det för att komma i gång i galoppen... annars mitt i hände oxå...

när jag började rida henne ordenkligt så hon blev mer musklad (tränade) så slutade hon
precis som att hon blev starkare och då behövde hon inte hjälpa till att hålla i gång med hjälp av bockningar och bakutsparkar!!!:idea:

Precis så gör min fyraåring - när man ber om mer fart (trav än så länge för vår del) så kan det komma någon liten spark eller bockning. Men han är så snäll så han brukar nöja sig med en :D

Jo de är nog som du säger, han har ju utvecklats enormt sen jag fick honom, och även musklats och orkar mer. Men vi har precis kommit till galoppen, och det är klart att det är ovant, och kul!
Den gångarten har inte varit någon självklarhet förut, eftersom han mestadels blivit körd och någon enstaka gång som någon suttit på honom och skrittat.

Det är verkligen en fröjd att ta ut honom och jobba för man ser hur lycklig han är både under och efter arbetet.

Tack för alla svar!
MVH Caroline

Driva på och kanske lägga en volt´och framförallt ta upp huvudet på hästen.

Sedan beror det ju helt på hur hästen bockar hur mycket man kan göra i den situationen. Jag har vuxit upp med en riktig avkastarkung, och där hann man inte märka något särskilt innan man plötsligt satt på marken och fick fundera på vilken väg som är kortast att gå hem för att hämta hästen. Han är numera en glad pensionär på 28 år.

Ja, det händer så plötsligt, och han har fortfarande ingen "stadig" galopp. Jag brukar säga ett bestämt Nej. Men som sagt, han blir nog bättre med tiden. Än sålänge har jag bara låtit honom galoppera "ett varv" i kanske 2-3 omgångar.
I början skrittade jag turer, och gick över bommer, longerade endel.
Det tog tid innan han orkade traven, och slutade "rusa". Nu har han blivit jätte bra och jag klättrar ibland med honom.
Galoppen kommer nog efterhand, han har inte kunnat galoppskänkeln, den har han börjat förstå nu.

Det är roligt med framsteg! :)

Okej. Jag tror inte han kommer bocka så mycket när han blivit starkare och fått rutin på det här med att galoppera under ryttare. Nu gäller det bara att du sitter kvar så han inte får smak på det här med att bli av med ryttaren. Rid på bara och galoppera inte så mycket att han blir för trött, men kanske behöver han lite mer kontinuitet i galoppen så han får komma in i rytmen lite innan du bryter av. Kanske kommer han göra glädjeskutt då och då i alla fall, men det bästa du kan göra är att avstyra bockningarna så fort han börjar genom att ta upp huvudet och rida vidare i friskt tempo.

Jo jag vill ju inte galoppera han så han blir för trött, då kanske han tappar intresset...
Har dock aldrig ridit en häst med så Stora steg och han lyfter verkligen benen.

:)

Som många har skrivit tänk framåt, men om han inte orkar inte riktig än och bockar p.g.a detta, så kan jag tipsa dig tömkör, tömkör och tömkör. Går hästen balanserad utan ryttare, då har du goda förutsättningar att jobbar honom vidare med ryttare.

Gör han stark först utan ryttare och ta bara korta galopp när du rider. Det funkade på min.

En häst som bockar bjuder inte framåt.
På min häst är bästa sättet att "gå på" honom, skänkla på så det går fortare, och sen sakta ner tempot.
Min herre är 16 bast, och har fortfarande inte laggt av med tramset.

Pa min gamla hast var det absolut dummaste du kunde gora att driva pa honom, det gjorde bara saken annu varre! Det end ajag kunde gora (och som var rek fran tranaren) var att "tvarnita" och sen tvinga honom att sta stilla. Jag gjorde pa det viset i ca 2-3 veckor och det vatog betydligt.. fran att bocka oavbrutet sa fort man bad om hogre gangart an skritt till att enbart ta ett gladjesprang nagon enstaka gang under ett pass.

ja red en häst för några år sen och då fick jag lära mig att man bara ska fortsätta jobba i galopp, inte sakta av, då "vinner" hästen. om man nu sitter kvar alltså

Japp, helt riktigt:eek::D;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 784
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka