Bockning vid uteritt, hur gör ni?

pink_angel

Trådstartare
Hur gör ni om eran häst bockar när ni rider ut, jag brukar acceptera det, då det vanligtvis bara händer vid galopp och hästen i fråga är 4år och bockar för att det är kul att vara ute i skogen. Blir det lite väl bockigt bryter jag av och fattar ny galopp. Låter detta klokt eller borde man göra på något annat sätt?

Sv: Bockning vid uteritt, hur gör ni?

Man ska nog inte göra så stor affär av det. Jag hade i o f sig brutit av direkt, lugnt och utan åthävor, för att sen fatta om igen.

Jag brukar sätta stop direkt, för att verkligen markera att jag inte vill att han ska göra det. Brukar sedan skritta tillbaka några meter, för att sen ta galoppen igen. Min häst är lite "valpig" av sig, och därför sätter jag ganska tydliga gränser.
Men jag vet ändå att han gör det för att han tycker det är kul, men det tycker inte jag ;) :cool:

Själv skulle jag nog fega ur och sakta av igen och fatta ny galopp och inte ge mig förrän hästen galopperar utan att bocka.
Är inte lika tuff längre som jag har varit.

Red en ponny förut som hade bockat av ett antal ungar varav två så allvarligt att de fått några dagar på sjukhuset med gipsad arm o annat.
Red honom först i ridhuset och så fort han tenderade att bocka så gav jag honom lång tygel och drev dramåt, då kunde han inte bocka och fortsatte snällt framåt.
Efter ett tag började jag rida honom utomhus och använde samma metod där. Min chef (jobbade i stall i Tyskland då) var med en gång och han tyckte jag hade en annorlunda lösning på problemet. Själv vill de ju gärna sätta på gramantyglar, men då ger man ju verkligen hästen en möjlighet att bocke genom att ge stöd på bettet.

Om du tycker det fungerar för din del så tycker jag du ska fortsätta som du gör. En häst som bara bockar till någon gång ibland gör det ju oftast i glädje och inte vill man ta glädjen ifrån dom?

/M

jag drar upp huvudet och rider framåt och korrigerar samtidigt med rösten och säger "nej" självklart när bockarna kommer inte före eller efter!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama