Bockhov vilken behandling????

M

Marwinette

Jag har en 3 årig angloarab som jag köpte som sällskapshäst/(promenadhäst då han är inriden) i oktober 05 med bockhov. Själv har jag INTE ridit honom då jag är osäker hur bockhoven påverkar kroppen/musklaturen fysiskt Har haft ut barfotaverkare men den metoden funkade inge bra då han hela tiden slet ner tån och gick och hade ont. Tagit ut hovslagare som tåskodde verkade ner nästan 1cm i trakten! Och hästen är ohalt. Haft ut veterinär som sa att man kan operera.... Men de flesta med denna åkomma opereras ju redan som föl. ÄR DET NÅGON SOM HAR ERFARENHETER ANG: DETTA:confused:
Tack på förhand:bow:

Sv: Bockhov vilken behandling????

Vid operation skär man av senans förstärkningsband. Operationen har en mycket god prognos på föl men även vad jag har fått höra på äldre hästar.
Gör du operationen så har du förmodligen en ridbar häst istället för en sällskapshäst.
Åk till närmaste klinik och be om en bedömmning för operation.
Jag tror att man får jobba rätt hårt på att hålla bockhoven i skick med hjälp av endast hovslagare.

**lånar knapp**

vet inte hur prognosen med op är men det brukar vara stora problem att hålla i ordning en bockhov med bara hovslagarens hjälp.

Mvh
Camilla

Jo det verkar vara ett jättejobb att få bukt på bockhoven har verkat var 5:e vecka och det blir dyrt i längden.... Kanske bättre att satsa på operation då???:confused:

Liknande trådar

Hästvård Usch, jag blir tokig:crazy: Känns aningens jobbigt när två helt motsatta metoder rekommenderas av olika veterinärer och hovslagare, jag...
2
Svar
27
· Visningar
6 841
Senast: Cheval
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar