Böcker om tåg

Sar

Trådstartare
Vår 2-åring är formligen tågtokig och vi tänkte ge honom en bok om tåg. Riktiga tåg (inte "barntåg") ska det vara och inte alltför tung eller stor bok. Har ni några tips på titlar?

Sv: Böcker om tåg

Jag känner alltför väl igen situationen. När jag hade samma problem visade man sig mycket hjälpsamma på Föreningen Museijärnvägens Vänner. De har en illustrerad årsbok som heter Spår. Du hittar dem om de googlar, de har en del skrifter. SJ har även givit ut någon 100-årsbok, som har mycket bilder på riktiga tåg.

På biblioteket finns det även tågböcker, de står under avdelningen för Kommunikationer el dyl, fråga bibliotekarien. Där kan man ju se vad som verkar finnas och vad som verkar gå att köpa. Förutom att tvååriga tågfantaster blir saliga när de ser en hel hyllmeter med bara tågböcker.

Svenska Järnvägsklubben är också en bra källa till information. http://www.sjk.se/

Googlar du lite hittar du även ett forum för tågfantaster/train spotters, de är otroligt hjälpsamma.

Vår tågperiod höll bara i sig i 2,5 år, ca, så lycka till! :D

Som du märker gjorde vår tågperiod djupt intryck på mig. :D :p

Fasen ersattes successivt av en minst lika intensiv sjörövarfas. Jag har mycket tips även på det området!

Tusen tack för tipsen!:bow: Ska genast kollas upp!

Vi har lånat några tågböcker på bibblan (varav en var riktigt bra) men han blir ju förtvivlad när den har återlämnats.
Mina tidigare barn har inte alls "grottat ner sig" på samma sätt som den minste. Ibland tror jag att tåg och Pippi Långstrump upptar åtminstone 90% av hans tankar....:D:love:

Det finns alltså flera små tågfantaster ;) Min 3.5 åring har varit tokig i tåg i över 2 år nu. Semesterns höjdpunkt var besök på Järnvägens museum i Ängelholm:d och lediga dagar tillbringas gärna på stationen ...

Om ni letar efter mer barnvänliga böcker med fakta om tåg kan jag rekommendera både Halvan och Mulle Meck! De har gått hem här lixom riktiga böcker med tåg.

På youtube finns väldigt mågna filmade tåg har vi upptäckt ... ;)

Här kommer tåget av Arne Norlin och Jonas Burman.

Får man följa med Halvan när han kör X 2000 och dess personal.

Det finns två Här kommer tåget.. Den jag tipsade om står i bokhyllan så jag är jättesäker på författaren :)

Liknande trådar

Småbarn För mindre barn som ska lära sig läsa. Har ni några tips på några som är bra? Har sett att det finns något som kallas läståget 1 2 och...
Svar
19
· Visningar
575
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
639
Senast: Hajfisk
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: gammalek
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
584
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka