Böcker & frågor om föl??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kristalia
  • Startdatum Startdatum
K

kristalia

Böcker & frågor om föl??

Jag undrar om ni skulle kunna tipsa mig om bra böcker om fölning. Alltså om dräktighet till uppfostran av unghästen. Gärna en ingående och detaljerad bok där det mesta finns med.
Efter att man har betäkt hästen. Hur går det till för att fastställa att stoet har blivit dräktigt? Kommer veterinären eller måste man åka till en klinik? Hur görs det? Genom typ ett grav-test eller någon slags kamera?
Vad menas med vaxproppar?? Tack på förhand!

Re: Böcker & frågor om föl??

För en hästägare som aldrig har varit i kontakt med arbetet kring fölningar så rekommenderar jag först:

Att bli med föl.
Den boken "skummar" över det mesta i ämnet.

Personligen tycker jag att boken
Hästavel med Peter Rossdale är bättre.
Den är mer djupgående och man hittar alltid någon rad som man säger Jahaa.. till ;)

Men jag vill åter betona att det är enbart erfarenheten som avgör hur man hanterar en kris mitt i en fölning.
Spelar ingen roll hur mycket böcker man läst innan.
Men det är bra att vara förberedd.

Dräktighetsundersökningen utförs hemma hos oss.
Men vi har många fölston och så har vi en rutinerad klase veterinärer som alla har tillgång till ultraljud.
Så..ja..det är en form av kamera dom använder.
Detta vid 16 dagar efter sista språng/semin.
Därefter 30 dagar och även 42 eller nåt.
Halvblod även på 90 oftast.(men då manuellt, ingen kamera alltså)

Men det finns distrikt som inte har "ambulerande" ultraljud och då får man lasta och åka till närmaste hingststation eller liknande där det finns tillgång till kunnig veterinär.
Djursjukhus är också ett, för oss uppfödare sämre, alternativ.

Vaxdroppar är det som syns strax före fölning.
Allt från 10 dagar till 0 dagar före.
Det ser ut som vitgula ploppar i spenmynningen.
Dessa kan trilla av och återkomma.
Ingen tillförlitlig variant att spå stundande fölning.

Hoppas du fick lite svar på dina frågor.

AM

Men den boken Hästavel, finns den o få tag på numera?
Har sökt den, men den verkar ha utgått. :confused: :crazy:

Jag undrar detsamma! Har sökt den med ljus och lykta för den är suveränt bra om man vill kunna lära sig mycklet eller om man bara är intresserad av allt som sker på cell-nivå. vissa av oss har ju lite abnorma intressen :o :angel:

jag håller mig tillgodo med den engelska varianten av Rossdale, men det är ju alla fack-termer.... hittar någon Hästavel på svenska så lägg ut det i en tråd här TACK!! :bow:

Samma här! Varför har denna bok utgått? :eek: Kom mig aldrig för att köpa den när den fanns. Men när jag sökte den upptäckte jag att den utgått. Har "Att bli med föl" och den anser jag är en bra grundbok, men för oss som alltid vill söka djupare kan jag inte se något annat alternativ än att söka på utländska författare. Ingen här som går veterinärutbildning? Vilken litteratur används där vad gäller avel?

Håller också med om att det bästa är praktisk erfarenhet, men om man har den teoretiska innan är jag övertygad om att man känner sig säkrare och har bättre förutsättningar att klara en svårare situation. Föreslår att de som funderar på att betäcka sitt sto och inte har vare sig teoretisk eller praktisk erfarenhet av avel först läser på ordentligt och därefter försöker få även viss erfarenhet. Ex hos någon uppfödare i närheten. Men har man inte den möjligheten så lär man ju få den vid första fölningen. :D

Du verkar ha rätt.
Sökte på både titeln och författaren och ..nää utgått står det. Kommer inte ihåg heller var vi köpte den.
Tror det var via internetbokhandel.
Kanske om man kollar runt i nån stor stad i bokhandlarna..

Eller ska jag ta hyra på min?? :idea:
Hmm..pris?? tja.. 100 kronor/läst sida?? :angel:
Eller 400 kronor i timmen?? :devil:

AM

100.-/läst sida lät som ett vettigt pris... :angel: :angel:

Har stått och fingrat på den där boken x antal ggr för några år sedan. Man ångrar sig nu att man aldrig slog till. :smirk:
Undra varför den utgått eg?

Jag har ett ännu bättre erbjudande, 50:-/sida kopierad och klar. ;) :angel: Köpte min bok för två år sedan. :D

Fast enligt mitt förslag så får hon ju boken kopierad, kopia på omslaget ingår i priset. :angel: :rofl:

Hmmm.. det står nåt om upphovsrätt kopiering mm.
Hur mycket får jag av dig om jag håller tyst? :devil:
Hälften?? :angel:

AM

*host* *harkel* Sa jag något om kopiering? :confused: :angel: Har jag inget som heeelst minne av. ;)

ooo förlåt det va inte meningen att skvallra..
Om du använder scanner så kopierar du inte i kopiatorn...Säger vi.. ;)

Men din kund verkar pressa ner priset...
Kom ihåg att jag ska ha hälften! :angel:

AM

Hm, detta låter intressant! Skulle man inte kunna tänka sig ett "bip" exemplar för utlåning? Man skulle kunna göra en lista och låta det "bip" exemplaret gå vidare till nästa person. Varje person kan ju "memorera" boken på valfritt sätt. Kostande för "bip" av första ex:et skulle vi som är intresserade kunna lösa på något sätt? Vad sägs om detta?

Ts, ts, ts. Tillgång och efterfrågan heter det ju, marknaden som styr. :D Jag har, du vill ha. :angel: ;)

He, he, he... här var det hårda nypor! ;)

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 898
Senast: skuggi
·
P
Hästvård Mitt sto fölade för 6 veckor sedan. ca 1½ vecka innan fölning var hovis ute och alla hovarna var jättefina. Fölningen gick snabbt...
Svar
12
· Visningar
2 183
Senast: parchita
·
Avel Hej på er, undrar om nån därute har info som kan hjälpa mig i mitt dilemma... Läget är som följer: Jag har ett tvåårigt hoppstammat sto...
Svar
6
· Visningar
2 095
Senast: SeagirlM
·
M
Avel Jag undrar lite hur det går till när man ska betäcka ett sto. Jag har visserligen inget eget nu, men vill jättegärna göra det någon gång...
Svar
3
· Visningar
2 778
Senast: Molly80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka