Bockar i galoppen

A

Alma-Lena

Vad gör man åt en häst som inte lärt sig galoppera riktigt eftersom hon bockar i galoppen? Hur får man en häst att sluta med det? Hon har nog lärt ryttaren att sluta begära galopp genom att hoin nästan alltid får det när hon börjar bocka.

Sv: Bockar i galoppen

om ja hade varit du hade ja stannat hästen tvärt o morrat åt den ...om inte detta hjälper så kan du även dutta hästen me spöt inte hårt utan bara peta lite så att den fattar att du menar allvar....lycka till!!!

Jag har lärt mig (efteratt ha haft ett flbsto, som i början bockade nästan jämt i galoppen) att driva på... Hästen orkar inte bocka om det går lite fortare... Men jag vet inte, hon bockade inte för att vara elak utan för att allt va så kul och för att bli av med ltie energi.. När jag kände att det var på gång, så drev jag på.. och då var det precis som att hon kom av sig. Det funkade itne varje gång, eftersom man itne alltid hinner, men då drev jag på när hon bockade samt höjde handen en aning, för att få upp huvudet...

Hästen har inte ont nån stans då?
Eller så kan det ju vara så enkelt att h*n helt enkelt saknar muskler och inte orkar, då är det lättare att bocka för att slippa...
Är det en ren olat så är det ju bara att kämpa på, ta hjälp av någon kunnig och träna, träna, träna.

Hoppas att det löser sig

Min häst bockar ibland när jag fattar galopp.
Då brukar jag driva på ytterligare för att visa att "jag bestämmer och nu ska vi galoppera". Det funkar på henne, hon gör det mer och mer sällan nu.

Om hästen bockar i galoppen går den inte ordentligt fram, det sämsta man kan göra då är att stanna den då den kommer undan:smirk:

"Sparka" på den ordentligt så slutar den nog när den fattat att det är du som betsämmer:) lycka till!

Man måste vara lite modig och ha bra balans för det enda rätta är att driva på så försvinner bockningarna. Att stanna hästen varje gång lär den bara att den inte behöver galoppera, utan genast får vila.

Min taktik är också att driva på när hästen bockar, brukar fungera vanligtvis
MEN
då var det ju den lilla detaljen att hästen inte svarar på framåtdrivande
hjälper. Där i ser jag största problemet.

Är det framåtbjudning som saknas går de ju inte FRAM alls, och
jag får nästan känslan av att hon bara blir mer anti ju mer man driver. Och hon är ju lärd att gå framåt på "walk", men när hon stannar och bara står?
Vad gör man?!? Hon lyssnar inte på kommando och reagerar inte på skänkel /spö.

Jag tror också det kan ligga nåt i avsaknad av muskler. Hon är rätt bekväm av sig har jag fått för mig, och protesterar så fort det blir det
minsta jobbigt. Så åtminstone från början tror jag säkert det var för att hon
helt enkelt inte kunde balansera upp sig med ryttare på, och sen tror jag
kanske att hon fortsatt bara av gammal vana, för att hon lärt sig att hon
slipper om hon börjar bängla lite.

Frammåtbjudning är ju A och O, lyssnar den inte på frammåtdrivande hjälper så får du ju fortsätta och driva tills det händer något.

Öva gärna frammåtdrivning på lina med långpisk där du verkligen kan gå på hästen, utan att behöva bli arg eller rädd. Så du inte ger henne något annat alternativ än att gå rakt fram, omedelbums. Glöm inte att berömma även om hon far iväg i en bockbrall, bara hon rör sig frammåt.

När du sitter på så försök galoppera i uppförsbacke, då är det svårare att bocka samtidigt.

Det viktigaste när det gäller utbildning av en häst, är att blockera dem innan de faktiskt hinner bocka.
Om du vet att hon tänker bocka så fort du frågar efter galoppen, håll upp hennes huvud så att hon inte ens får chansen att dra ner det och få styrkan att bocka.

Men först och främst måste du ju lära henne att flytta undan för skänkeln, det är ju så vi kontrollerar hästen!!

Träna galopp ute, med andra hästar...

Gör så att det blir KUUUUL! Ut i terängen och busa så brukar framåtbjudningen komma som ett brev på posten.

aha...ja trodde att hästen bockade för att den ville springa ..så gör nämligen min ung-ponny när den inte får springa....och om ja då driver så vinner han ju eftersom att han ville springa .....de va de ja trodde..men om hästen bockar för att den vill sluta så tycker ja att du ska driva hästen ordentligt framåt...
lycka till!!:rofl:

Har du kollat att inte sadeln klämmer? Min häst bockade i galoppen ett tag, tills jag kom på att sadeln var lite för smal framtill och klämde lite precis bakom bogbladen. Hästen rör bogbladen mest just i galopp. När jag bytte sadel slutade hon bocka.

Då är ju inte bockningen i sig problemet utan att hon aldrig lärt sig bjuda ärligt fram. Hur mkt hon än springer och lyssnar annars så tycker jag inte det är ärligt om hon gör så och då får du ta tag i det problemet innan galoppen.

Hur lyssnar hon på spö vid longering ex? Ett mkt "lätt" sätt att lära hästen gå fram på kommando. Lär den sig att den ska fram NU och DIREKT när du ber den på lina så använder du samma kommando på ryggen kompletterat med skänkel så går hon nog snart för skänkeln oxå. Eftergiften är det viktigaste, du får ALDRIG blir efter med kroppen och handen om hon reagerar starkt framåt!!

Sedan fattar du galopp som vanligt och direkt när hon fattar galopp eller börjar stå emot så "skrämmer" du henne rejält med alla dina framåtdrivande hjälper du har och har du varit tillräckligt bestämd på lina och vid ridning utan galopp så ska hon direkt svara framåt och då följer du bara med och berömmer massor.

Sedan, såklart, det är mkt lättare att öva galopp i grupp på unghästar. Då får de naturligt bjudning :)

Galoppera ute på fält med andra hästar och måste ni va själva så fortsätt driva bara

Rider en 5 åring nu som gärna vill göra det men jag ställer mig bara upp i fältsits och galopperar på framåt och ser till att han inte får ner huvudet

Tack för många tips och erfarenheter! De prövas för tillfället, men har ännu inte kunnat riktigt utvärderas eftersom det varit mycket kallt och stormigt. Tilläggas kan att hon är en curly som saknar flyktinstinkt, hon stelnar när hon blir rädd. Har någon erfarenhet av en häst med den reaktionen?

Ryttaren kanske begär ett för långsamt tempo till att börja med så hästen inte orkar! Ibland kan det vara lättare för en orutinerad häst att få gå i ett snäpp högre tempo!

Min bockar i galoppen nu när hon är under igångsättning släpper man bara fram henne 1 snäpp så rullar hon hur fint som helst! :D

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Emiro
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
344
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama