S

Sellan

om hästen börjar bocka i iver för att få sätta fart..? några tips om hur man kan sitta kvar? (altså när man rider med minisadeln med korta stigläder) :angel:
så fort pållen börjar bocka innan vi skulle sätta fart höll man på att flyga iväg som värsta vanten..

Sv: bocka

Det är nog bara att träna, träna, träna. Och säga åt djuret att lägga ner dumheterna. Det finns inget universalknep för att sitta kvar i sadeln, utan det hela handlar om balans och styrka. En fingervisning jag alltid använt mig av är att om jag inte känner att jag klarar av att rida med så korta läder, då ska jag heller inte göra det, utan länga dem en bit och träna lite mer. Som sagt, träna benstyrka och balans och sätt dig in i respekt hos hästen så den lyssnar på dig och inte dummar sig.

försök att hålla upp huvudet på hästen.
svårt att bocka med huvudet uppe.
Alltid ett eller två fingrar i halsringen.

Upp me huvet på hästen, upp me rumpan håll i me skänkeln, ge en drivning o plocka tillbaka så hästen tänker på nå annat, syssel sätt den o prata me den=) me tiden lär man sig hur vissa hästar bockar, ibland kan man bara låta dom bralla av lite så länge dom inte är dum o ska skicka av dig=)! Lycka till! Mvh,

jag brukar bara försöka hålla upp huvudet och driva framåt lite grann och så ett finger i halsringen för säkerhets skull :p

halsringen är guds gåva ju!!! hehe... utan den hade man haft lite mer flygmil i kroppen än vad man har :D

Ja, om man har en häst som ofta bockar eller liknande ska man helst länga läderna ett par hål, då är det lättare att sitta kvar. Hålla upp huvudet på hästen är en bra grej, samt att öka tempot lite så hästen tänker på annat!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
775
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 329
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar