Bo Tibblins bok Ridlära

P

PAC

Recension av:
Bo Tibblins: Ridlära - Ridhästens grundutbildning och vidareutbildning i dressyr, 3:e upplagan

:)

Må hända att boken är *gammal*, men på bilderna är det iallafall Ulla Håkansson och Louise Nathorst-Chirac.

och för en *barock* dummie är den nyttig - jag har nämligen fått intrycket att allt jag någonsin fått lära mig sedan 1976 till nu har varit helt fel

men så är det ju inte när jag skummar genom den boken - allt fram till sidan 154 kan jag.

På sidan 155 kommer då Basse Ecole samlande rörelserna

Sidan 177 och Haute Ecole ground airs galoppiruetten är dock lite vad som skiljer i tekniklärningen mot vad jag såg från *någon* annans metodik.

Sidan 182 och Haute Ecole ground airs piaffen - om inlärning i långa tyglar från marken - den enda skillnad där är att då en del kallar det för *long reining* kallar många svenskar det för *tömkörning* ....
inlärning från marken först i långa tyglar är det likväl

Passagen är då den sista i Haute Ecole ground airs som är med.

Spansk skritt och Haute Ecole elevated airs är dock inte med, och inte heller arbete i handen från marken vid inlärning, men det sista kan man ju räkna ut själv att det bara är att lägga till - i synnerhet när det förs fram i denna bok med bild och allt på inlärning från marken i långa tyglar redan.

~pust~ en stor tyngd föll från mina axlar - jag trodde att alla 10 000 tals kronor mamma och pappa betalat för alla år av min grundskolning var helt bortkastat! Pust! :(

Men inte undra på att ryttaraspiranterna måste vara på SRS till exempel i ca 10 år i skolning, för jag tror inte de hoppar över vare sig hästarnas eller ryttarnas grundutbildning, innan de börjar med deras vidareutbildning i de samlande Basse Ecole rörelserna och de högre Haute Ecole rörelserna.

Louise Nathorst et al på de nivåerna hoppar nog inte över hästarnas grundutbildningen heller, misstänker jag :-)

Slutsats om Bo Tibblins lilla bok:
Jag tycker det var en riktigt bra bok så här läst med backspegeln riktad mot min *gamla* normala grundskolning. Utifrån det perspektivet då och i relation till vad jag såg visade och hörde från en *annan* person då.
Principerna om varför det görs de olika sakerna som förs fram i boken, är ju de samma.

Ja, det var den recensionen det :-)

Sv: Bo Tibblins bok Ridlära

Det är en sak att skriva en bok och plocka fram dom bästa bilderna för att illustrera. Har du sett filmerna han gjort? Det är något av ett skräckscenario ( med några undantag) i ridning som visas och då har det värsta plockats bort får man ju anta.:crazy:

Många säger att hans filmer är 'jättebra' när man vill visa alla felen
*fniss*

Jag har inte sett någon av hans filmer så de kan jag inte uttala mig om. Däremot har jag sett honom ha lektion flera gånger och det är en ren fröjd. Harmoni är det ord som beskriver det bäst. Synd att filmerna inte visar samma sak.

Jag tycker inte om varken hans bok eller filmerna...och dom bör inte repressentera engelsk ridning...

Jag har aldrig sett filmerna men är väldigt nyfiken, eftersom jag hört att min gamla ridlärare (på ridskolan för sådär en 15-20 år sen...) lär vara den / en av dem som rider... :crazy:

Är det någon i Stockholmsområdet som har filmerna och kan tänka sig en videokväll?! Kanske man kan samla ihop lite bra filmer också och få en riktig helkväll :idea:

Peter Härnstedt
*hjärtattack ramla av stolen smiley*

Jag har filmerna men i dålig kvalitet

Ja just det, nåt sånt heter han nog nu. Annat efternamn på den tiden, men då stämmer det att det är han i filmerna... :o

Peter Åberg på Wolero är med har jag för mig (Länge sedan jag så filmerna) Tror att Cicci Gustavsson är med någonstans också.

Jag har visserligen en gammal upplaga av boken, men den är bra tycker jag personligen. Bra bok om dressyr. I samma linje som Spanska ridskolans utbildning av hästar. Smaken är tydligen olika här, men vi kanske också har olika uppfattning om vad som är bra dressyrridning.
Vad är representativt för "engelsk ridning" enligt dig? Är det beskrivningen av ridningen eller bilderna du inte gillar?

Senast ändrad:

bigganl skrev:
Jag har visserligen en gammal upplaga av boken, men den är bra tycker jag personligen. Bra bok om dressyr. I samma linje som Spanska ridskolans utbildning av hästar. Smaken är tydligen olika här, men vi kanske också har olika uppfattning om vad som är bra dressyrridning.
Vad är representativt för "engelsk ridning" enligt dig? Är det beskrivningen av ridningen eller bilderna du inte gillar?

Boken är det kanske inte något större fel på men hade du sett filmerna vilket du inte hade så hade du aldrig påstått att det var någon bra dressyrridning som visades. (förhoppningsvis)
Bo Tibblin har ju bra åsikter i grunden men beslutet att ge ut dom där filmerna i hans namn var en rejäl tabbe från hans sida och drog ner hans trovärdighet ett par rejäla snäpp.
Man hade hoppats att urskiljningsförmågan mellan bra och mindre bra ridning hade varit bättre.

Susan skrev:
Peter Härnstedt
*hjärtattack ramla av stolen smiley*

Jag har filmerna men i dålig kvalitet

Peter Härnstam fd Åberg

Han har väl gjort egna filmer också?

AnnA_ skrev:
Jag har aldrig sett filmerna men är väldigt nyfiken, eftersom jag hört att min gamla ridlärare (på ridskolan för sådär en 15-20 år sen...) lär vara den / en av dem som rider... :crazy:

Är det någon i Stockholmsområdet som har filmerna och kan tänka sig en videokväll?! Kanske man kan samla ihop lite bra filmer också och få en riktig helkväll :idea:

JAA!!! Vi måste fixa en nostalgikväll!! :D

nä, jag hade inte den blekaste aning om att till boken hörde det filmer också, stod inte något om det i boken alls

mig spelar det ingen roll, för jag har faktiskt ingen VHS videobandspelare och sedan kan jag antingen säga hej till honom live själv när han är på GFRK eller köra förbi hans hus hemma som är här i min trakt för bulle och kaffe och så vi kan samspråka :-)

hm, jag skulle ha svårt att lära mig något från videos - bara om den var uppkopplad mot storskärm direkt i ridhuset och jag hade en häst bredvid jag kunde prova att följa med på

denna boken tyckte jag var mer översiktlig eftersom den inte går ner på precisa detaljnivåer så mycket, och jag kan tänka mig att den är bra för att bilda sig en uppfattning bara om vad som ingår, kommer komma osv när man går vidare, och resten själva lärandet och utförandet gör man väl live sedan under utbildning när man rider

när jag var ung och började hade jag faktiskt inte en enda ridbok om hur man red - denna bok är faktiskt den allra första jag inhandlat nu sedan 1975 om sådant :D
det gav sig liksom och blev självklart med tiden när man satt på hästryggarna inför lärare på skola ett par gånger i veckan x-antal år.
Jag hade bara Min Häst och Mulles bravader som min skriftliga hästledstjärna genom alla år :)

nä, iallafall jag tyckte Bo Tibblins bok var bra nu när jag läste den vid min höga ålder och tittade bakåt i tiden då
filmerna är jag dock inte så intresserade av att se :-)

ja, varför kan man inte vara positiv!

negativ är liksom inte förenligt med min person, och det finns så många som är så bra på att vara negativa överallt i hela världen, så jag lutar mig positivt och lugnt tillbaka och låter de sköta negativismen

:-)

Mulle och Dalai Lama som ledstjärnor åt hästfolket!:bow: :)

Fasen, jag trodde jag hade Tibblins bok, men den står inte i bokhyllan:confused: Jag kanske blandar med att jag har lånat den från biblioteket nån gång och HAFT den i bokhyllan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka