Bo mellan Göteborg och Jönköping

Jag bor i Värnamo och pendlar till Jönköping för jobb. Tidigare pendlade jag till Växjö för studier. Utmärkta pendlingsavstånd och bra kommunikationer.
Jag har verkligen inte heller något ont att säga om Värnamo.
Att staden på något sätt skulle vara ett rövhål...
Ja, jag vet inte ens hur jag ska kommentera den åsikten.
Hur har du tyckt att det funkat med pendlingen till dessa orter? :)

Att jämföra Skövde med Falköping går bara inte. Falköping är en liiiten stad - helt ok men liten. Skövde är centralort i Skaraborg och där finns det man behöver om man gillar stad. Hästmässigt är båda lika bra. Skövde har dyrare boendekostnad. Barnomsorgen är bra, kulturlivet också. Vi har friskolor av olika slag som har bra rykte.
Var bor ni nu? Vill ni bo inne i en stad?

Att jämföra Skövde med Falköping går bara inte. Falköping är en liiiten stad - helt ok men liten. Skövde är centralort i Skaraborg och där finns det man behöver om man gillar stad. Hästmässigt är båda lika bra. Skövde har dyrare boendekostnad. Barnomsorgen är bra, kulturlivet också. Vi har friskolor av olika slag som har bra rykte.
Var bor ni nu? Vill ni bo inne i en stad?
Vi bor just nu i Falkenberg. Det är inte heller en stor stad, men här finns ett rikt kulturliv för att vara så litet. Det händer mycket här, framförallt på sommaren, och det är nära till kusten och härliga naturområden.

Egentligen vill vi bo på landet men hyfsat nära en större stad. Nu när vi är tvungna att pendla prioriterar vi närhet till kollektivtrafik och då är det oftast bäst att bo mer centralt. Då kan iofs en liten stad vara att föredra då det är lättare att kombinera ett boende på landet med att lätt ta sig in till tågstationen i stan.

Det vi eftersöker är de mest nödvändiga affärerna, bra förskola och fin natur. Borås blir det nog tyvärr inte då det blir alldeles för långt för mig att pendla den biten. Hade pendlingen till Jönköping varit mer utvecklad hade vi nog inte tvekat på att flytta till Borås.

Nu har arbetssituationen artat sig sådan att sambon jobbar i Göteborg och jag har fått i Jönköping. Inte världens roligaste utgångsläge, men när båda har utbildat sig inom branscher där jobben inte växer på träd i grannkommunen får vi helt enkelt försöka hitta en smidig lösning på situationen.

Vilka orter finns det då där det smidigt (hyfsat) går att pendla mellan dessa städer? Vår smärtgräns ligger runt 1 timmas pendlingstid, hellre närmre Jönköping än Göteborg då sambon kan arbeta på tåget.

Vi har än så länge haft Falköping, Herrljunga och Borås i åtanke. Falköping känns spontant NEJ, men det är det bästa alternativet vad gäller pendlingstid. Herrljunga känns spontant helt ok, men där får jag lite väl lång pendlingstid för att jag ska vara sugen på det. Borås känns som den bästa orten, men där är det inte lätt att pendla kollektivt, framförallt inte till Jönköping.

Till saken hör att vi ju även har en son på 1,5 år som vi ju självklart vill ska kunna gå på en bra förskola. Därför vill vi gärna få ner pendlingstiden så mycket som möjligt. Tanken är självklart inte att vi ska ha det här under någon längre period, men nu är läget som det är och vi får helt enkelt göra det bästa utav det.

Vad har ni för tankar kring dessa orter, och finns det något annat alternativ vi inte har tänkt på?

Hade definitivt satsat på att den ena skulle bilpendla. Vad är er plan om ni åker kollektivt och både sitter fast någonstans p.g.a snö, signalfel, strömavbrott, fordonsfel etc,? För tro mig det händer. Har ni någon som kan hämta sonen på förskolan t.ex.? För tyvärr är tågen på västra stambanan inte speciellt mycket att lita på i dagens läge med dåligt underhållen järnväg.

Då funkar Skövde. Jag bor 2 mil utanför stan och det tar mig max 25 minuter in till Resecentrum. Om järnvägen ligger nere så är det snabb väg till Skara och E20 för vidare färd mot Gbg. Bilvägen till Jkp är dock inte så kul men den blir bättre. Om jag vore ni så skulle jag titta på området i Skövde kommun mellan Skövde o Falköping, kanske åt Skarahållet. Som sagt. In till Skövde centrum är under 30 minuter var du än är i kommunen.
Skara har ju lite bättre priser än Skövde; Egen skog, pool o tennisbana 2,5 milj.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-varnhem-skara-kommun-varnhem-ulfstorp-1-9775838
Lite fräschare men fortfarande 30 min till Skövde centrum;
Gård med hästmöjligheter också 2,5 miljoner.
http://www.hemnet.se/bostad/gard-5rum-varnhem-skara-kommun-varnhem-billekvarn-1-9968236

Hur har du tyckt att det funkat med pendlingen till dessa orter? :)

Det har gått utmärkt. Till Jönköping tar det 45 minuter med bil på E4:an och vintertid tar jag snabbussen på 50 minuter om jag vill slippa köra själv i halka etc. Samt att det är skönt ibland att koppla av, sova, läsa, jobba. Tågen går ju också ofta, även om jag tycker att det känns som det tar längre tid. Växjö var också väldigt smidigt att pendla till och min sambo jobbar åt det hållet och tar ofta tåget just för att det går så snabbt.
Nu har jag tillbringat mycket tid på västkusten eftersom mina föräldrar har sommarstuga där, så jag förstår vad du menar med Falkenberg som kuststad och liv och rörelse. Jag försöker alltså inte sälja in Värnamo som någon fantastiskt världsmetropol. Det är en typisk småstad. Men vill man likt mig bo billigt på stor hästgård, ha två minuters resväg till en jättebra förskola, fyra minuter till barnens skola och fem minuter till stationen där jag smidigt tar mig vidare till ett drömjobb så funkar Värnamo. Jag kan ge barnen lugnt småstadsliv, samtidigt som jag kan göra karriär.

Jag bor i Värnamo och pendlar till Jönköping för jobb. Tidigare pendlade jag till Växjö för studier. Utmärkta pendlingsavstånd och bra kommunikationer.
Jag har verkligen inte heller något ont att säga om Värnamo.
Att staden på något sätt skulle vara ett rövhål...
Ja, jag vet inte ens hur jag ska kommentera den åsikten.
Jag är uppvuxen där.

Hade definitivt satsat på att den ena skulle bilpendla. Vad är er plan om ni åker kollektivt och både sitter fast någonstans p.g.a snö, signalfel, strömavbrott, fordonsfel etc,? För tro mig det händer. Har ni någon som kan hämta sonen på förskolan t.ex.? För tyvärr är tågen på västra stambanan inte speciellt mycket att lita på i dagens läge med dåligt underhållen järnväg.
Det är absolut något vi får tänka på. Från de flesta av de orter som nämnts i tråden går det att bilpendla, men vi vill gärna utnyttja kollektivtrafiken i den mån det går så bilen får gå vid behov :).

Då funkar Skövde. Jag bor 2 mil utanför stan och det tar mig max 25 minuter in till Resecentrum. Om järnvägen ligger nere så är det snabb väg till Skara och E20 för vidare färd mot Gbg. Bilvägen till Jkp är dock inte så kul men den blir bättre. Om jag vore ni så skulle jag titta på området i Skövde kommun mellan Skövde o Falköping, kanske åt Skarahållet. Som sagt. In till Skövde centrum är under 30 minuter var du än är i kommunen.
Skara har ju lite bättre priser än Skövde; Egen skog, pool o tennisbana 2,5 milj.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-varnhem-skara-kommun-varnhem-ulfstorp-1-9775838
Lite fräschare men fortfarande 30 min till Skövde centrum;
Gård med hästmöjligheter också 2,5 miljoner.
http://www.hemnet.se/bostad/gard-5rum-varnhem-skara-kommun-varnhem-billekvarn-1-9968236
Det är ett lagom avstånd till centrum, men att först köra 25-30 min för att sedan åka tåg 1 timma blir alldeles för lång tid att åka om dagen. Annars låter priserna helt underbara. Men vi får nog vänta med att köpa hus på lander tills vi får närmre till jobbet. :)

Det har gått utmärkt. Till Jönköping tar det 45 minuter med bil på E4:an och vintertid tar jag snabbussen på 50 minuter om jag vill slippa köra själv i halka etc. Samt att det är skönt ibland att koppla av, sova, läsa, jobba. Tågen går ju också ofta, även om jag tycker att det känns som det tar längre tid. Växjö var också väldigt smidigt att pendla till och min sambo jobbar åt det hållet och tar ofta tåget just för att det går så snabbt.
Nu har jag tillbringat mycket tid på västkusten eftersom mina föräldrar har sommarstuga där, så jag förstår vad du menar med Falkenberg som kuststad och liv och rörelse. Jag försöker alltså inte sälja in Värnamo som någon fantastiskt världsmetropol. Det är en typisk småstad. Men vill man likt mig bo billigt på stor hästgård, ha två minuters resväg till en jättebra förskola, fyra minuter till barnens skola och fem minuter till stationen där jag smidigt tar mig vidare till ett drömjobb så funkar Värnamo. Jag kan ge barnen lugnt småstadsliv, samtidigt som jag kan göra karriär.
Då kanske inte Värnamo ska uteslutas ut ekvationen. Tack för input :).

Ja jag skulle aldrig orka pendla 2 h per dag och ha barn på dagis. Utan barn ok.
Vad är det för branscher?
Kanske vi Bukisar har tips på arbetsplatser i närheten av de olika orterna så en av er får kortare väg.

Ja jag skulle aldrig orka pendla 2 h per dag och ha barn på dagis. Utan barn ok.
Vad är det för branscher?
Kanske vi Bukisar har tips på arbetsplatser i närheten av de olika orterna så en av er får kortare väg.
Biologi och jordbruk, är glad om det annonseras ut arbete i mitt hemlän en gång i halvåret. är en helt hopplös bransch på det viset ;).

Sambon pendlar i dagsläget redan mellan Falkenberg och gbg och det har funkat jättebra, så tror nog att det komemr funka. Själv har jag tidigare haft runt 30-40 min till jobbet med bil och det har också funkat bra. Tror att vi kommer klara det under en period, om dessutom en av oss går ner lite i tid så ska det nog vara överkomligt. Vi har generösa flextider som tur är.

@Rhinos
Jag har växt upp i Herrljunga och kan väl säga att det är ett samhälle där alla känner alla, fanns en anledning till varför jag flyttade därifrån. Tror det är ett sådant samhälle antingen trivs man som fisken i vattnet eller så trivs man inte.
Det jag gillar är järnvägsknuten, bion, mataffärerna, butikerna på storgatan. Skohuset är guld, köper fortfarande mina skor där. :angel:
Skulle säga att det är bra pendlingsmöjligheter till Göteborg, tar knappt en timme med tåget, men däremot Jönköping blir lite värre, det går men det blir byte i Falköping eller Skövde lite osäker på vilket.

Värnamo och pendla till Växjö funkar fint, jag pendlade från Gnosjö till Alvesta när jag pluggade. Jag tror inte Värnamo är en dålig stad. Även upp till Jönköping funkar kanon.
Runt Värnamo finns det Store Mosse, Isaberg om man gillar naturliv.

I Falköping har man Mösseberg och Ålleberg (? tappar alltid namnet på det andra berget :p)

Jag tror mycket att där man hamnar blir vad man gör det till, samt vad man får för grannar osv. Jag tror det spelar in mycket, samt ens egen inställning.
Jag tycker definitivt ni ska välja den orten som känns mest rätt för er.

@sthu va komiskt så du har flyttat till mina hemtrakter och jag flyttat till dina alltså? Jag bor strax utanför Hestra i nuläget.:p

Jag flyttade till Falköping (utanför) för ett halvår sen och jag blir bara mer och mer positiv. Fast det beror förstås på vad man är ute efter och tycker är viktigt.

Har ni provat att pendla med barn på dagis? Kommer ni att kunna ha någon på boendeorten som kan hjälpa till med hämtning etc om det knyter sig? Tänker mig bara panikkänslan av att sitta 1h bort, när magsjukan slår till på dagis?

Om inte så föreslår jag att bo på orten där de enas jobb finns och den andre helt enkelt får långpendla alt ha ett övernattningskyffe.

Vi reser mycket i jobbet, men jag skulle aldrig känna mig trygg om inte en av oss var inom fem mil från dagis med tillgång till bil.

Jag jobbar i Värnamo och tycker att det är en rätt mysig ort :)
Flyttade hem i våras efter att ha bott i Stockholm i 5 år.
Jag åker tåg några gånger i veckan (har 40min till jobbet), och det är smidigt att pendla till och från Värnamo tycker jag. Det kan dock vara lite klurigt att få tag i en lägenhet i centrum om man vill hyra, likaså om man vill köpa hus i centrum.

Liknande trådar

Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 598
Senast: Magiana
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 651
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama