Blupfrågor

Susan

Trådstartare
var inne och kollade Blupen på de hingstar jag är intresserade av.
mycket intressant.
Jag har två frågor:
Finns det motsvarnde för de tyska hingstarna, jag vill gärna veta vad både De Niro, Don Primero, och Don Frederico ger för resp gångart, temperament, och framför allt Ben!!!

Om man tolkar resultat från 3 årstester och "kvalitetstävlan" så ser 30 i topp resultatet mkt olika ut. Vaffö e de på dette viset?
Vissas fler som 3 åringar eller?
Varför visas så få avkommor "på kvalitets?

En hingst kan ha betäckt 500 ston med bara ett 30 - tal visade?

MVH SUSAN

Sv: Blupfrågor

Numer så är det inte så vanligt att visa på kvalitets. Förr så var ju det årets enda begivenhet för fyraåringarna. Nu finns ju fyraårschampionatet som förmodligen känns mer lockande om man har en talangfull häst.

Dessutom är det ju inte så stor skillnad mellan treårstestet och kvalitets numer. Nu ingår ju både galopp och löshoppning i treårstestet och att då även visa på kvalitets känns som lite "kaka på kaka", tycker jag.

Treårstestresultat är väl på gång att räknas in i Blup, om jag inte minns fel. Men innan det och tävlingsresultaten är med i det som Blup baseras på så känns det som ett väldigt trubbigt verktyg. Tycker att i synnerhet tävlingsresultaten borde var med, det är ju det som är målet med väldigt många hästar och speglar förmodligen individen väldigt mycket bättre än vad tio minuters bedömning gör. :smirk:

Tyskarna har ju diverse index, men jag kan tyvärr inte svara på om det finns något som är direkt jämförbart med vårt blup. Men det är det säkert någon annan som vet. :)

Angående de tyska hingstarna så finns det mer än ett index. Tror något baseras på tävlingsprestationer och något på stam, eller om de olika förbunden har olika index... Jag skulle bli jätteglad om någon kunde reda ut det där åt mig också. Jag har i allafall sett på amerikanska sidor att Don Primero flera av de senaste åren haft högst index av alla tyska hingstar i dressyr, enligt något sätt att räkna.

Nu är ju egentligen Don Primero oldenburgare, men godkänd för Hannoveranaravel också.
Om du kollar här http://www.hannoveraner.com/ och letar upp Stallion Directory under knappen Breed så kan du t.ex. få upp en sida om Don Primero.
Längst ner finns index för Typ, Fundament, Dressyr och Springen. Tyvärr är databasen på tyska men man begriper ganska bra i allfall, även om man inte kan tyska.

Tack så mycket.
Har någonmotsvarande sida för Oldenburg.
Trakhener =)
Holstein

Minst ;)

Jag surfade runt på den igår och hittade inget heller.
NÅGON ANNAN SOM VET NÅT?

Liknande trådar

Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
30 584
Senast: Vingra
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 611
Senast: Fredag
·
S
Avel Nu har jag börjat fundera på hingst till mitt andra halvblodssto Myrra e. Master-Vagabond-Rockad-Lansiär och behöver lite kommentarer...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 761
Senast: Görel
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka