Blue lotion vid hovröta?

P

Premier

Sant att man kan ha det? Antar att hästen fått det
då det luktar lite och är lite mjuk och varm, men ej öm?

Läste i en tråd på buke om att man kan ha blue lotion på
stämmer det? Det enda som jag har hemma för tillfället..
Läste även att tjära inte var bra för det fräter?

Ska man skölja med något annat innan, och hur är man säker
på att dem har en LINDRIG strålröta? (Ej haft häst som fått det innan)
Tips?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blue lotion vid hovröta?

Det låter som om din häst har fått lite strålröta. Inte helt ovanligt i dessa tider och efter den blöta höst - vinter vi hade...

Jag har haft stora problem med röta tidigare och fick oxå tips om Blue Lotion. Jag tyckte dock att detta inte gav något resultat direkt...Vad gäller tjära så är det ju vad de flesta rekommenderar i lindrigare fall. Skulle man däremot använda det alltför ofta och mkt så finns det risk att strålen blir väldigt "smulig"...

Själv tvättar jag rent med jod o har nu börjat använda sårspray (den där lila du vet...) som är både antiseptiskt o lite uttorkande... Funkar jättebra o billig är den :) ! Lägg gärna på tjära också men oftast räcker det med varannan dag!

Sv: Blue lotion vid hovröta?

Oh, tack så mycket för ett bra svar!!

Ska jag ha jod över hela hoven eller bara uppe vid strålen?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 421
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 419
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 103
Senast: lil-sis
·
Hästvård För första gången på många år kan jag börja hänga i hästdelen på buke igen! :bump: Jag har börjat hjälpa min granne med hennes...
Svar
0
· Visningar
648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka