cello

Trådstartare
Vem har koll?

En veterinär sa nyligen:Torrfoder är det allra bästa, det innehåller alla viktiga näringsämnen och katter dricker så mycket så man behöver inte oroa sig för att de får i sig för lite vätska. (Är det inte precis tvärtom!? Att katter naturligt har för lite törst och att det därför finns risk för problem med njurar osv när de bara äter torrfoder..?)

En i djuraffären sa nyligen: Torrfoder är mycket bättre! Vi: Jaha, men vi köper mjau och tycker det känns väldigt bra. Hon i djuraffären: Men då köper ni typ bara med er vatten hem, så det blir ju ändå billigare med torrfoder (jisses vad jag är trött på det där "argumentet", hur mycket vatten är det i ett bytesdjur, tro..?). Vi: Men då är vi säkra på att de får i sig tillräckligt med vatten. Hon: Men då kanske det är bättre att köpa en vattenfontän.. (Hmm.. någon vill sälja..??)

En annan i en annan djuraffär sa (SUCK) till min syster att MJAU burkmat är som mcdonaldsmat för katter (och jag som verkligen ansträngt mig för att få henne förstå att blötmat är bättre) och att enda anledningen till att man ger blötmat är för att det är enkelt. Men Hallå? Vad är det som är enkelt? Torrfoder kan man köpa en stor säck som räcker i flera månader och man kan alltid ha det framme åt katterna. Våtfoder måste man ständigt köpa nytt (det är tuungt) man måste servera flera gånger om dagen, tvätta matskålarna hela tiden, det luktar äckligt osv.. Skulle man göra det för att det är enklare? Suck, min syster köpte tyvärr vad hon i djuraffären sa..

Om de flesta som jobbar i djuraffärer och de flesta veterinärer inte har någon koll, vilka har det då? Jag förstår absolut att folk ändå gärna vill lita på dem..

Jag tror hur som helst att blötmat är det absolut bästa och tills någon kommer med ett vettigt argument till varför torrfoder skulle vara bättre tänker jag fortsätta tro det!
 
Sv: Blötmat!

Dom i djuraffärer lä väl få sin eventuella utbildning av torrfodertillverkarna. Kanske även veterinärer får det, och då är det klart att dom tror det är bäst.
Jag gick också på det när torrfodret "kom", det var ju smidigt att kunna låta maten stå så länge!
Men nej, nu är jag tvärtom och går precis som dig på blötmatslinjen. Min nya flicka köptes av en uppfödare som ger sina "barn" blötmat, så hon är invand redan från början. Hon får förvisso torrfoder också, men blötmat 2 ggr/dag. Ser henne sällan vid vattenskålen, men j*klar vad hon kissar :eek: :D

Så när Yoga (min tant som vägrar annat än torrfoder om det inte är fisk i, vilket hon är allergisk mot) inte finns längre så ska torrfodret bort som mat, men has kvar som godis.
Jag (har jag ju skrivit några gånger nu) tror torrfodret är boven till det ökade antalet njursviktsdöda katter och vill försöka förhindra det så gott det går.
 
Sv: Blötmat!

Ja visst, de lär få en något vinklad utbildning.. :crazy:

Det är klart att de ska lära sig sälja fodret i affären. Hur skulle det se ut om de sa att det går minst lika bra att köpa MJAU, att det till och med är bättre?

Tror som du att många av njursjukdomsfallen beror på att katter utfodras med torrfoder, varför jag tycker att veterinärer borde ha ett större ansvar där..
 
Sv: Blötmat!

Tja, skulle katterna bli friskare skulle ju veterinärerna få mindre att göra :devil:
Nej, nu ska jag inte vara dum. Men veterinärerna har inte så mycket näringslära i sin utbildning vad jag har förstått. Jag tycker att man kan ge torrfoder som dietmat om det inte finns annat att välja på, men till en frisk katt? Nä tack. Sen har ju i princip alla torrfodertillverkare börjat tillverka blötmat också :angel: Även om dom sin vana trogen blandar i massa spannmål. Min lilla tös ska paras nästa år (jag äger bara framdelen, bakdelen är uppfödarens :p ) och även dessa små ska förstås vänjas in på blötmat direkt. Men jag tror det är bra att dom får lite torrfoder också, ifall det måste till sånt nån gång.
 
Sv: Blötmat!

Om jag skulle vælja enbart bløtmat eller enbart torrmat så skulle jag ta det førstnæmda. Men torrmat ger i alla fall tuggmotion, och væljer man en køttrik sort utan spannmål så kan det gå bra ændå. Jag ær borta mycket och då får hon oftast en portion bløtmat av sin kattvakt, før øvrigt torrmat. Då jag ær hemma blir det mer bløtmat och æven uppvispat ægg, lite rækor, ibland køttfærs och lite smått och gott. Hon ær 17 år och i fin form før åldern. Hon har en stor hink med vatten før hon dricker mycket hellre ur den æn ur en liten skål. Vattnet håller sig friskt i hinken.
 
Senast ändrad:
Sv: Blötmat!

Jag tycker inte att man behöver rata ngt av fodrena.
Jag ger mina RC torrfoder, vilket står framme hela tiden och det som mina äter mest av. På så vis vet man att dom får i sig allt dom behöver och att dom får tugga och hjälp med att hålla tänderna i fint skick.
Blötmat ger jag sällan eftersom alla mina katter har blivit lite risiga i magen av det, trots försiktighet i början. Nån gång går bra men inte dagligen.
Däremot ger jag ofta tonfisk på burk, vilket katterna uppskattar mkt mer än blötmat.
Jag tycker man kan anpassa till sin egen katt. Har man en katt som man vet dricker mkt osv så ser jag inga som helst problem att ge torrfoder. Har man däremot en katt som är lite dålig på att dricka så är det ju mer lämpligt att ge blötmat. Men för mig fungerar det bäst att ha torrfoder som bas och tonfisk/kyckling m.m. som komplement.
 
Sv: Blötmat!

Torrfoder gör ju inte speciellt mycket för tandsten om det är det du tänker på, alldeles för sprött. Som att chips skulle hjälpa oss.

Men vill man ge blötmat enbart är kycklingvingar med benen kvar ett jättebra komplement för att hålla tänderna i kondition.

Jag väljer tvärtemot dig att inte ge Lillan nån mat med fisk i, eftersom fisk i alla former är det ämnet flest katter katter blir allergiska emot.

Men det är ju ändå bra att kunna ge torrmat ifall det blir som du skriver, att dom blir dåliga i magen. Även om det finns torrmat som är mycket bättre än RC, som tyvärr är bland dom sämsta på djuraffärsmatmarknaden.

Och ja, jag ger RC, jag med :angel:
 
Sv: Blötmat!

Fast att säga att det är sämst, det är ändå att ta i.
Det är det fodret jag och mina föräldrar under alla år upplevt att katterna tycker är mest smakrikt och äter väldigt bra av. Vilket är viktigt med honkatter som går i avel, det är inte alltid lätt att få i dem det dom behöver för att inte tappa för mkt. Mina förlädrar har aldrig haft problem pga fodret på sina katter och dom har alltid mått bra, haft fint hull, fin päls och bra avföring.
Det är ju även så att alla hundar/katter kan man inte ge det absolut bästa fodret för att det är FÖR mkt. En del blir feta och en del får gå hungriga eftersom givan blir så liten pga koncentreringen i fodret. För mkt koncentrerat protein är inte heller så bra för njurarna.
Jag är inget annat än nöjd med RC till både mina katter och min hund. Faktum är att det enda hunden tål är just RC dermacomfort. Hills eller e
ukanuba m.fl. går absolut inte. Så där är ju ett bra exempel på att bara för fodret är bra på papper så betyder inte det att det är bra för alla individer.
Däremot så är det ju stor skillnad på tex friskies (som för mig förtjänar stämpeln skitmat) och RC.

Och ang fisk, ptja kanske kan dom bli allergiska, men det är inget jag haft problem med iaf.
 
Sv: Blötmat!

Jag har inte sagt att det är det sämsta ;)
Ja, jag vet flera uppfödare som använder RC till att få upp dom i vikt. Tack vare allt spannmål är det ju ett toppenfoder att göda katter på, det är ju en himla massa "socker" i det.
Protein gör inte en katt tjock, men däremot kan en torrfoderkatt som sätts över på blötmat få en reaktion på att det helt plötsligt blir 80% protein istället för 30 som det väl är i torrfoder.
Många bantar katter med blötmat just för att dom då får mycket mer mat än om man ska banta dom med torrfoder. Så där har torrfodret absolut inget att komma med.
Ja, många katter älskar RC, så även dom jag haft. Lillan slutade helt äta sin blötmat när hon fick RC BabyCat. Det har tydligen också visat sig att just katter som går på RC är svårare att få över på blötmat. Ett tydligt tecken på att dom har lyckats med sina smakämnen dom tillsätter.

Jag tror säkerligen att många katter klarar sig bra på torrfoder. Men logiskt tänkande har fått mig att förstå att torrfoder aldrig kan konkurrera med blötmat. Att mata en köttätare med foder som innehåller mer spannmål än protein känns sådär och att mata ett djur som är byggd för att få i sig sin vätska genom fodret med foder som tvingar dom att dricka är också en sak jag funderat på. Man har faktiskt konstaterat att torrfoderkatter ytterst sällan får i sig den vätskan dom egentligen behöver. Och att dom därför är konstant uttorkade. Och sen jämföra proteinhalten i torrfoder (30%) med kattens naturliga föda (90%) kan ju ge en hint.

Att antalet njursjuka katter ökat enormt sista kanske 15 åren får mig också att reagera. Hur kommer det sig att den ökningen har skett samtidigt som man mer och mer börjat ge sin katt torrfoder? En slump? För mig som förlorat 2 katter i njursvikt tänker jag inte chansa en 3:e gång.

Kollar man mängden protein vs mängden spannmål i ett torrfoder så jo, RC är bland dom sämsta. Det är ett av torrfodrena som har mest spannmål i sina.
 
Sv: Blötmat!

Vem ska man tro på tro på tro på när...:D

Jag håller på att plugga etologi nu, allmän etolog plus hund- och kattetologi. I somras läste jag Djurparksdjurs beteenden och det är intressant hur forskare inom biologi resonerar annorlunda och når andra slutsatser än man gör inom veterinärmedicin och såklart inom foderindustrin. Jag är biolog och håller såklart på biologerna och är helt övertygad om att jag gör rätt i att BARFa katterna. Jag blir ännu mer övertygad när jag pratar med veterinärstudenter som berättar att Hill's kommer och föreläser på kåren och lockar med olika presenter (tex. stetoskop). Självklart ska man ta hänsyn till den forsknin foderföretagen ägnar sig åt, men man bör även ta del av annan forskning som sker inom tex. biologi/etologi och så får man ha eventuella vinstintressen och dylikt i bakhuvudet.

Jag har Nordens Arks matschema för europeiska vildkatter i telefonen och kattmat serverades en gång i veckan.;)
 
Sv: Blötmat!

Att antalet njursjuka katter ökat enormt sista kanske 15 åren får mig också att reagera. Hur kommer det sig att den ökningen har skett samtidigt som man mer och mer börjat ge sin katt torrfoder? En slump? För mig som förlorat 2 katter i njursvikt tänker jag inte chansa en 3:e gång.

Just detta diskuterade vi på jobbet häromdagen. T om flera veterinärer säger att torrfoder är skadligt för njurarna och blötmat är att rekommendera.
Lite synd att man inte kan hitta någon vettig undersökning i ämnet, för nog är det intressant att följa.
 
Sv: Blötmat!

Sedan så finns ju även genetiska njursjukdomar att ta hänsyn till.
Skulle vara intressant att se hur stor % av fallen som är genetiskt bunda och "miljö" bundna.
Enbart torrfoder tror jag inte är bra, däremot att ha det som en del i utfodringen ser jag inget hinder för.
 
Sv: Blötmat!

Nej, såklart är det ju bättre ju mindre torrfoder man ger tror jag. Så det sämsta är då att ge bara torrfoder. Numera kollar man ofta njurarna vid njursvikt för att hitta synliga skador på njurarna. Men finns det speciellt många genetiska sjukdomar förutom PKD och möjligtvis det Birmorna har?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 386
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 683
Senast: mackan
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 943
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp