Blötläggningsfråga

Zolimita

Trådstartare
Räcker det om man häller i uppblött betfor med mycket vatten över havren och proteinpelletsen i samband med utfodring eller ska hela blandningen blötläggas ett tag innan? Hon får havre,kraft protein,soja och mineraler.Igår hade hon en lättare foderstrupsförstoppning och tänker nu börja blötlägga fodret.

Sv: Blötläggningsfråga

Om jag ska blöta liknande foder som du beskriver brukar jag ha i extra vatten i betforn och hälla betforn över det andra i krubban. Då tycker jag det hinner bli lagom blött tills hästen ätit sig ner dit.

Räcker nog med att hälla över rikligt med vatten en stund innan utfodring:)
Finns äskert dom som vet bättre än jag men det är vad jag tror:)

Ja,precis så menar jag.Har blötlagt betfor med mycket vatten som jag tänkte hälla över.Känns på nåt sätt fräschare än att hela blandningen får ligga och svälla om det blir fråga om några timmar.

Vad är det för pellets du har?

Lusernpellets kräver ganska mycket vatten för att kunna svälla ordentligt.
Jag blötlägger allt mitt foder tillsammans i rejält med vatten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
802
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
888
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 274
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?