Blötlägga havre?

N

Nice-suprice

Jag undrar om någon kan hjälpa mig? Min häst är allergisk mot damm och undrar om det hjälper att blötlägga havre? Men i så fall hur mycket vatten? Och hur länge kan havren stå blöt innan den blir dålig? Tack i förhand

Sv: Blötlägga havre?

Det funkar säkert jättebra! Prova dig fram med vattenmängden men se till att det verkligen blir genomblött, vatten kan man alltid hälla av om det blir för mycket.
Vi blandar havre och betfor i samma hink och det står i ca 12h, några grader under rumstemperatur

När jag hade en dammkänslig foderhäst så lät jag havren ligga i blöt i massor av vatten en kort stund, därefter silade jag bort vattnet i ett durkslag. Den tvättade havren hann torka litegrann innan utfodring, men började inte jäsa. Funkade super på just den hästen, som var jättekänslig.

Precis som föregående svarare skriver så funkar det att blötlägga maten till dammkänsliga hästar, jag gör det åxå annars hostar båda tanterna som jag har!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
555
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
633
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
1 004
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka