Blötlägga havre?

D

Djur92

Behöver man blötlägga havren?, som man gör med betfor? eller kan dom äta havren som den är?(torr)

Sv: Blötlägga havre?

Då en följdfråga.. Är det dumt om havren får ligga i blöt ett dygn innan den ges? (om jag blandar havre + betfor) Har inte velat gjort det, men nu fickk jag chansen att fråga :D

Det fungerar fint att lägga havren i betforen. Men att ha betforen ligga i ett dygn i sommarvärmen tycker jag låter som att det skulle kunna bildas väldigt mycket bakterier.

1 dygn låter inte som en hälsosam blötläggningstid för något foder, inte ens på vintern.

I sommarvärmen växer bakterier till väldigt fort, så all blötläggning bör hållas till ett minimum. Jag skulle aldrig blötlägga betfor över natten om inte foderkammaren var mycket sval, t.ex...:crazy:

foderkammaren är mycket sval ;)

Kollektivstall - man fixar sitt föder för en dag framåt, jag är oftast i stallet någon gång mellan lunch o kväll. Men på EM så får hon bara torr havre. Men om jag någongång ä'r där på morgonen och fixar maten, så ligger ju kvällen i blöt i några timmar mer.

Lite knapplån då. :p

Ska kornkross läggas i blöt?

Kornkross kan ju damma, så det kan vara en fördel att blöta det.

Det behöver ju dock inte svälla upp, som betfor, utan det räcker att fukta det precis innan man ger det.

Havre ska aldrig ges torr, inte hel heller för den delen. Ska hästar ha havre ska den vara krossad och blöt. :) Hästtandläkaren som jag använder mig av säger att hästen är inte kapabel att smälta havrekorn, dessutom fastnar det mellan tänderna och kan ge allvarliga tugg och tandproblem.

Okej... Vart tar alla havrekorn som hästen äter vägen då? De som kommer ut hela är ju bara någon promille av alla som den sätter i sig..

I en krafftskopa finns det ca 30 000 korn.. Och det är garanterat inte så många som kommer ut hela.

Jo- hästar kan äta hel havre och smälta den.

Men torr havre ger jag aldrig heller, fuktar den alltid innan fodring, men det är mest för att jag är nojjig pga ett flertal foderstrupsförstoppningar..

Du menar korn, va?

Havre är ganska mjukt, och en frisk häst med tänderna i behåll borde inte ha problem att tugga den.

Korn däremot är väldigt hårt och om det inte serveras "färdigtuggat" går det i princip osmält genom hästen.

havre sväller inte, därav får hästen inte foderstrupsförstoppning av det.. och ger man hel havre så tuggar hästen den och den blötläggs i munnen..

uppblött sörja till mat minskar tugget och lär hästen att svälja utan att tugga, och då säger det sig själv vad som händer när hästen helt plötsligt får torr mat..

Ja det var ju väldigt konstigt att min häst fick det då.. :smirk:

Hästar får inte bara foderstrupsförstoppning av att foder sväller, det kan oxå vara så att de kastar i sig fodret, inte hinner tugga och blöta upp det ordentligt, eller som i mitt fall, att hästen är torr i munnen, unghäst och inte tuggar ordentligt..

Så jag undviker ALLT torrt foder (inte hö dårå men..) eftersom jag vet av egen erfarenhet att en häst kan få det av det mesta - blötlagd kornkross, torr havre, hö, och i ett (åter-)fall av gräs..

och han hade inte fått uppblött sörja tidigare..

:smirk:

kl

Ang. att ge hästen "helt" korn så går det väl om man låter det svälla i varmt vatten (såklart minst tills vattnet är ljummet)??

Har hört att man kan (eller ska?? :confused: ) blötlägga pellets i alla former annars skulle nåt hända. Jag blötlägger det alltid några min. innan utfodring, mest så att dom yttersta "lagren" blir mjuka , men det är för att jag är väldigt nojig med min häst :angel: :angel:

Blött betfor ska helst inte svälla FÖR länge eftersom det kan jäsa (om man inte vill ha en småfull häst vill säga) ;)

Hästar ska inte ha hel havre eller torr mat. Fråga vilken hästtandläkare som helst. :smirk:

Hästar ska inte ha hel havre eller torr mat. Fråga vilken hästtandläkare som helst. :smirk:

Men om du istället frågar SLU som forskat på det hela så är det ingen skillnad på hur hästen tillgodo gör sig hel eller krossad havre. Det är lika mycket eller lite som kommer ut osmält i andra ändan. Däremot kan det vara en fördel att ge hel havre, om det är friska hästar med bra tänder, för att det tar längre tid för en häst att äta upp den hela havre. Plus att de måste tugga mer och på det viset ökar salivproduktionen.
Forskningen är gjort på hästar som som fanns i samma miljö och med samma möjligheter.

Ingen kan äta torr mat, det är därför vi (hästar, människor osv)utsöndrar saliv när maten tuggas.

Visst kan det finnas anledningar att blöta maten åt vissa individer, men det är inget som behöver göras generellt när det gäller fodermedel som inte sväller upp eller är extremt hårdtuggade.

Kan ju hålla med lite där. (Utan att vara hästtandläkare) Jag blötlägger alltid hel havre o sen en annan synpunkt på det hela är att det är mycket svårare att rata mineralerna om de blandas i det blöta fodret. Brukar även slänga i krossen i betforhinken i samband med utfodring, då är allt dammfritt o allt äts upp + att jag inte har en halv havreåker på dyngstacken...

Knapplån här...

Men om man ger blötlagt betfor blandat med torr krossad havre då?
Den blir ju lite blöt när de blandas...Är det bra eller?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 994
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
614
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka