Blöta hö (hösilage) - minskar det näringsvärdet verkligen och med hur mkt?

Alexandra_W

Trådstartare
Att blöta hö för att minska näringsvärdet, fungerar det och hur mkt minskar det då med? Sett siffror på upp till 70% av energin och 20% av proteinet men känner mig HÖGST skeptisk till det faktiskt? (Det kommer dessutom från Haylages hemsida, dvs de har ett egenintresse i att tycka 'blöt inte, köp hösilage''). På andra ställen anges detf rån 'i princip inte märkbart' och upp till de där höga.

OM det nu skulle fungera så, fungerar det med hösilage med?

Sv: Blöta hö (hösilage) - minskar det näringsvärdet verkligen och med hur mkt?

så som jag fått höra i alla år så ska inte näringen minska om det blöts men därimot så ska ev. skadliga sporer öka ganska fort när det blöts och ska i så fall användas direkt efter "dränkning" :crazy:

HIttade delar av en studie från SLU, där är det i första hand mineralerna som lakas ur, det är ju INTE bra. Sen näring, men står inte angivet hur mkt eller så.

Användas direkt ska det ju oavsett, man får SNABB sportillväxt i fuktigt hö när det 'tas ur' vattnet. Under vatten är det ganska lugnt inom 'normala' gränser (dvs ha det i blöt i två dygn så nja.. men...). Dock finns ju spormässigt/dammmässigt ingen vits blöta mer än 30 minuter.

Nu har jag inte bestämt om jag ska prova, men en av mina dubier just att prova är att 4 kg blött hö, som inte äts upp 'fullständigt' förrän 8 h senare. VAD hinner hända i det?

ja du, vet igentligen inte, men vår veterinär sa så här när den ena fick bronkit här för ett antal år sedan (gick över till silage efter det)

om man blöter så ska man spola ur höt under några minuter, inte "bada det" för att skölja bort så mkt. sporer som möjligt. när man gjort det så ska det fodras med på en gång just för att tillväxten av sporer skulle börja på en gång :crazy:

att näring och mineraler skulle minska med den "behandlingen" fick vi inga uppgifter om.

Fast spolning räcker inte, enligt samma SLUstudie. Stråna måste hinna suga åt sig vatten och 'svälla', sporerna försvinner ju inte av blötning, utan bara sväller och fäster på stråna, dvs inhaleras inte.

Spola tar bort ev ytdamm, men hjälper inte, utan där krävs blötläggning i 30 min. Allt enligt studien, och den är hyfsat ny.

Men det som är så svårt, olika veterinärer säger olika etc, beroende dels på hur uppdaterade de är, och på grund av vad de har för 'egen tro'.

Här är det jag hittade ur undersökningen:

"Försök har gjorts med anledning av att se vad som händer med höet när man blötlägger det från 0- 12 timmar. Man kom fram till att om höt blötläggs i 30 min. minskade mängden inandningsbara partiklar, sporer m.m. med ca 90 %, men man fick även en minskning av mineralerna natrium, kalium och fosfor.
Om man blötlade höet en längre tid som upp till 12 timmar minskade inte mängden inandningsbara partiklar ytterligare, däremot fick man även en förlust av magnesium och en ökad förlust av natrium, kalium och fosfor. Även lättlösliga kolhydrater och olika kväveföreningar kan läcka ut vid en längre tids blötläggning.
Resultatet av undersökningen var alltså att blötläggning av hö i ca 30 min var det mest effektiva. Man minskade spormängden som mest och fick ett minimum av näringsförluster. Detta kan man göra till hosthästar för att minska mängden luftburna sporer. Det räcker däremot inte att enbart spola höet med vattenslang."

De lättlösliga kolhydraterna minskar vid blötläggning. Jag har sett lite olika siffror på hur mkt de minskar. I tex den rapport som det finns en länk till i fångtråden (nålade) står det att de minskar till 30 % om höet ligger en timme i blöt. Andra siffror jag har sett har varit att en halvtimme ska vara bra och nog ungefär samma minskning.
70 % av energin låter ganska märkligt. En stor del av energin sitter väl i fibrerna. Jag undrar om den försvinner?

Vad som händer med proteinet vet jag inte.

Jag blöter hö till vår hosthäst men då doppar jag bara ner det i vattnet. Det räcker för honom. Jag tycker inte själv att det verkar vara ngn bra ide att blötlägga hö. Jag tycker att det borde bli sämre rent hygieniskt med en massa organismer som vaknar till liv. För mig känns det ungefär som en sista utväg att ta till. Men det kan vara ngt jag har fått för mig, kanske efter alla de gånger jag har sett sådant vatten i mikroskop. Då har det visserligen stått ett par dagar med hö i men ändå.

Jo, höinfusionerna från skolan sitter ju på näthinnan. Iofs som du säger så det vattnet hade stått längre. Just när höet är i blöt är jag inte så bekymrad över, men när det tas upp. Jag undrar jag hur fort man skulle se läbbiga grejer i mikroskop?

Jag vet inte hur lång tid det tar, har inte ngn bra uppfattning om det. Jag kan ta reda på det till hösten.

Men vad jag har förstått så är nog det optimala att låta det ligga 30 min. Man kan ju byta vatten en gång så blir det mer effektivt. På den tiden hinner nog inte så mkt hända.
Varför vill du blötlägga höet?

Nu har jag ingen aning och aldrig hört om detta med att laka ur näringsvärden men jag vet att proteinhalten hänger ihop med kvävehalten på något vänster. OM nu kväve bla försvinner vid blötläggning kan då möjligtvis det påverka proteinhalten som då också sänks? Jag vet som sagt inte, spånar bara. :)

Jag vill blötlägga silaget, OM det minskar näringsämnena, och utan hiskeliga 'sidoeffekter'.

Provat googla på engelska och kolhydrater och potassium (vad är det?) sjunker, dock är studierna osams, och där tycks man struntat i mineralerna.. *suck*

potassium är kalium

jag tror fortfarande inte att det är ngn bra ide. Men jag kan leta lite själv om du vill, inte för att jag är övertygad om att jag lyckas bättre men jag kan försöka. Blötläggning av ensilage har jag inte träffat på innan. Jag antar nästan att det är lit annorlunda men är ej säker.

Senast ändrad:

Att blöta hö för att minska näringsvärdet, fungerar det och hur mkt minskar det då med? Sett siffror på upp till 70% av energin och 20% av proteinet men känner mig HÖGST skeptisk till det faktiskt? (Det kommer dessutom från Haylages hemsida, dvs de har ett egenintresse i att tycka 'blöt inte, köp hösilage''). På andra ställen anges detf rån 'i princip inte märkbart' och upp till de där höga.

OM det nu skulle fungera så, fungerar det med hösilage med?

dela upp givan i stället så att han får tex gräsfröhalm vissa mål eller delvisa mål?`
verkar enklare än att försöka påverka ett högvärdigt silage i det syftet du avser.

Min erfarenhet är att det minskar näringsämnena, jag fick fel höparti en gång och min häst fixade inte ett så "starkt" hö, veterinären misstänkte att vi fått fel parti och när jag fick tillbaka nya analysen så visade det sig att han tyvärr hade rätt, istället för en kvot på fem hade hö´t en kvot på 9.

Jag blötlade hö´t tills det dragit till sig vatten, kanske 20-30 minuter och hällde av vattnet.

Det fungerade väldigt bra, hästen visade inga symptom på att få för mycket protein längre. (hon blev dålig i magen och fick kolik av det starka hö´t)

Jag har ju inte gjort någon vetenskaplig studie, men helt klart minskade näringsämnena.

Jag gjorde så då att jag fodrade väldigt ofta (delade givan på 6 mål/dag istället för 3) och lite just för att inte hö´t skulle bli äckligt, till natten fick hon bara två kilo hö så att hon säkert skulle äta upp innan äckelfaktorn kom.
Hon stod då på halm med mycket grönt i så att hon kunde tillgodose tuggbehovet även nattetid.

Fast spolning räcker inte, enligt samma SLUstudie. Stråna måste hinna suga åt sig vatten och 'svälla', sporerna försvinner ju inte av blötning, utan bara sväller och fäster på stråna, dvs inhaleras inte.

Spola tar bort ev ytdamm, men hjälper inte, utan där krävs blötläggning i 30 min. Allt enligt studien, och den är hyfsat ny.

Men det som är så svårt, olika veterinärer säger olika etc, beroende dels på hur uppdaterade de är, och på grund av vad de har för 'egen tro'.

Här är det jag hittade ur undersökningen:

"Försök har gjorts med anledning av att se vad som händer med höet när man blötlägger det från 0- 12 timmar. Man kom fram till att om höt blötläggs i 30 min. minskade mängden inandningsbara partiklar, sporer m.m. med ca 90 %, men man fick även en minskning av mineralerna natrium, kalium och fosfor.
Om man blötlade höet en längre tid som upp till 12 timmar minskade inte mängden inandningsbara partiklar ytterligare, däremot fick man även en förlust av magnesium och en ökad förlust av natrium, kalium och fosfor. Även lättlösliga kolhydrater och olika kväveföreningar kan läcka ut vid en längre tids blötläggning.
Resultatet av undersökningen var alltså att blötläggning av hö i ca 30 min var det mest effektiva. Man minskade spormängden som mest och fick ett minimum av näringsförluster. Detta kan man göra till hosthästar för att minska mängden luftburna sporer. Det räcker däremot inte att enbart spola höet med vattenslang."

Vart har du tagit reda på det här? Jag vill se vart du har tagit reda på den här faktan. Jag har lärt mig att hösilage inte alls är sämre än hö. men det verkar vara fel. dom hästar jag har haft har inte tagit skada av det iaf. fasst iof så blötlägger man ju inte hösilage efterssom det är ett torrare alternativ av ensilage. Men varför ska man blötlägga hö?

Senast ändrad av en moderator:

Vart har du tagit reda på det här? Jag vill se vart du har tagit reda på den här faktan. Jag har lärt mig att hösilage inte alls är sämre än hö. men det verkar vara fel. dom hästar jag har haft har inte tagit skada av det iaf. fasst iof så blötlägger man ju inte hösilage efterssom det är ett torrare alternativ av ensilage. Men varför ska man blötlägga hö?

Som jag skrev, så det är ur en studie från SLU. Brukasr inte vara problem att få ut hela studierna om man ringer. Utdraget var publicerat i ett nummer av ridsport, sitter på jobbet nu så kan inte svara på vilket.

Vem har sagt hösilage är sämre än hö?

De som blöter hö gör det oftast/i princip alltid för de har dammkänsliga häsyar. Om du läser så har du svaret varför jag vill blöta hösilage.

Så, läs tråden så har du svar på alla dina frågor =)

Jag vill blötlägga silaget, OM det minskar näringsämnena, och utan hiskeliga 'sidoeffekter'.

QUOTE]

Jag har tänkt på det ett tag men kommer nog inte fram till mer än det jag redan har skrivit. Jag tror att det bara är meningsfullt att blötlägga hö om man har en hosthäst eller en häst som ska äta så lite lättlösliga kolhydrater som möjligt tex en insulinresistent häst. I det fallet minskar det du inte vill ha med ungefär en tredjedel och det är ju en hel del.
Men det finns ju mer energi i gräs än det som finns i dessa kolhydrater. Eftersom andelen lättlösliga kolhydrater varierar mkt beroende på när höet är skördat så kan man nog inte räkna ut hur mkt energin minskar.
Men som ett exempel:
Om du har ett hö där andelen lättlösliga kolh är 20% av all energi och du då vattnar ur 30 % av dessa så minskar bara energin med 6 %.

Jag vet inte om jag tycker att det är värt det. Du förlorar antagligen en del annat som de mineraler och vitaminer som också löses ut.

Men jag är inte ngn expert på detta. Det är bara vad jag har kommit fram till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka