Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Absolut, sålänge dom är rena under spelar det mindre roll. Hade varit hopplöst att rida större delen av året om hästen var tvungen att vara helt torr innan ridning.Rider/kör ni era hästar när de är blöta av tex regn?
Anledningen är att jag i min ungdom fått en rejäl utskällning inför en massa folk på ridskolan där jag jobbade för att jag körde en häst som var blöt, det är bland det värsta (Jag hade så dåligt samvete gentemot hästen att jag grinade flera dagar och skämdes så fruktansvärt inför de som hörde att jag fortfarande mår dåligt över det). Hon som skällde ut mig sa att eftersom hästen varit blöt när jag selade på så hade hästen fått stora svullnader där selen legat då det blivit för varmt och fuktigt. Jag såg aldrig hästen med svullnader utan såg den först dagen efter och då fanns inget av svullnaden kvar.
Jag har efter det liksom trott att blöta hästar ska inte ha utrustning på sig förrän de torkat och har under de drygt 20 år som gått sedan händelsen aldrig reflekterat över att man kan sadla/sela en blöt häst... Det liksom bara slog mig häromdagen när det regnade att det var väldigt konstigt...
Nej. Låter dem torka förstRider/kör ni era hästar när de är blöta av tex regn?
Nej, låter hästen torka. Det är skillnad på svett som löddrar och "smörjer" in huden och vanligt surt regn. Dels blistrar det vid benskydd tex och dels är jag för rädd om min utrustning och vill inte riskera skav.
Nej. Låter dem torka först