Blomsteräng och äppelträd

Chili

Trådstartare
Jag har blivit med trädgård (och torp ;)) och planerar för fullt! Jag tänkte tidigare forma en lång slänt till blomsteräng, då jag hemskt gärna vill ha mycket naturliga växter i min trädgård. Men där växer det redan för fullt och det är ju en stor nackdel med ängar. Det är näringsfattigt men fullt av både fröblommor, lökar och ogräs som kvickrot samt några björkar.

Dock håller jag nu på med ett område bakom huset som varit bevuxet med ljung, blåbär, kvickrot och massa småträd. Det är riktigt näringsfattigt och något sandigt. Vi har harvat och kommer få greja med det ett tag för att få området helt jordrent. Där ska det bli fruktträdgård är planen.
Frågan är; kan man få bra äppelträd genom att punkgödsla där de står? Jag har fri tillgång till välbrunnen hästgödsel. Där finns ett äppelträd som är jättegammalt men som det aldrig blivit nåt av då det inte gödslats, det är lika litet som ett nyköpt äppelträd.

Vi pratade om att lägga ett litet lager gödsel över hela ytan och tokgödsla vid träden, men nu kom jag på att det nog är smartare att ha min äng på detta område! Det är ju redan näringsfattigt, och soprent på växtlighet (snart). Jag tycker idén var smart eftersom jag dessutom kan slå ängen lagom tills första äpplena är på g, alltså motverkar inte de två komponenterna varandra. :) Kan jag kombinera ängsväxter och äppelträd? Eller ska jag satsa på endast gräsmatta där?
 
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Äppelträd gödslas enklast genom att spetta hål i en vid ring runt kronan och hälla ner NKP i hålen. Du sätter inte igång en våldsam tillväxt av gräs och ogräs och trädet får vad det behöver.

Jag har två träd hos mig som antagligen sattes när huset byggdes på slutat av 1800-talet. De hade nästan ingen årstillväxt men tog sig trevligt när jag spettade ner gödning åt dem både förra våren och i våras. Man får ta det försiktigt med gamla damer - så de inte chockas ;-)

Men ett lager dynga runt om kan säkert vara trevligt. Kanske lägga ut det på hösten?

Här finns massor av trevlig info om fruktträd
http://www.juniper.se/tradvard/
 
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Tack för tipset om sidan!

Jag tänker mig att de nyplanterade träden ska få ha ett område kring stammen som hålls gräsfritt i några år. Då blir det också enkelt att gödsla där, frågan är om det räcker? Jag tänker täckodla där med flis, och på hösten kan jag dumpa löv där som mild näring (man ska väl ändå inte gödsla så hårt på hösten?). Om det inte räcker var ju detta med näring rätt ner i hål smidigt!

Jag försöker rädda det gamla äppelträdet, har grävt rent runt om, lagt på massor med gödsel och flis ovanpå. :) Vet inte om jag inbillar mig men jag tror att det satt några nya löv, vet dock inte om det är omöjligt såhär sent på säsongen. ;)
 
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Flis tar näring ur jorden när det bryts ned och löv innehåller knappast någon näring alls. Speciellt om det är sandigjord är det bra att tillföra organiskt gödsel alltså stallgödsel från ko eller häst. Det finns ju rikängsblandningar man kan använda sig av med om man vill ha blommning på marker som inte är väldigt torra och näringsfattiga. Du kan ju ha en rikängsmix under träden och en torrängsmix på den övriga ytan.
 
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Hade ingen aning om att flis kräver näring när det bryts ner! Täckodling är ju så vanligt så det känns ju motsägelsefullt?
Löven tänker jag till stor del bidrar till att hålla marken lite mer lucker. :) Mums för nedbrytarna i marken.

Läste lite på sidan tanten länkade till, och det här med en äng bland fruktträden verkar ju vara riktigt vettigt. Bara tänka till vilka växter som hör hemma där, och blanda in de växter jag redan bestämt mig för. Rikäng och torräng måste jag kolla upp...
 
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Hade ingen aning om att flis kräver näring när det bryts ner! Täckodling är ju så vanligt så det känns ju motsägelsefullt?
Löven tänker jag till stor del bidrar till att hålla marken lite mer lucker. :) Mums för nedbrytarna i marken.

Läste lite på sidan tanten länkade till, och det här med en äng bland fruktträden verkar ju vara riktigt vettigt. Bara tänka till vilka växter som hör hemma där, och blanda in de växter jag redan bestämt mig för. Rikäng och torräng måste jag kolla upp...

Hrm... Jag går lite vilse.:confused:

Hur menar du att bark används i täckodling? Det är väl vanligast med halm, gräsklipp, dynga etc? Barken innehåller ju ingen näring som lätt kan fälla ut till växter? Jag har faktiskt inte sett någon som täckodlat med bark här runt våra trakter.

Täckbark däremot har man ju för att kväva ogräs med. Den gödslar inte alls.

Förklara, jag begriper inte hur du menar att du skulle göra
 
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Jag menar att jag gödslar, och ovanpå det lägger jag flis för att kväva eventuell ogrästillväxt. Det är alltså på grävd och gödslad jord, inte direkt på gräset, som jag lägger barken.
Jag har nog använt fel ord, täckodla syftar nog på att ge näring, medan täckbark syftar till att enbart kväva ogräs? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Jag menar att jag gödslar, och ovanpå det lägger jag flis för att kväva eventuell ogrästillväxt. Det är alltså på grävd och gödslad jord, inte direkt på gräset, som jag lägger barken.
Jag har nog använt fel ord, täckodla syftar nog på att ge näring, medan täckbark syftar till att enbart kväva ogräs? :)

Då är jag med. Du ska alltså inte täckodla :)

Men om barken tar näring verkar det kontraproduktivt att lägga barken på den näringsrika gödseln. Varför alls blanda in bark?
 
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Jag visste inte att flis kräver näring i nedbrytningen. Jag tänker som så att det ska hindra ogräs att få fäste där. Man täcker ju ofta med bark i rabatter för att slippa ogräs när plantorna står brett isär, hur fungerar det i så fall? Har man alltid markduk också? Läste att vissa lägger tidningar mellan gödsel och bark, varför framgår dock inte, men kanske är det just av denna anledning..?

Jag kommer ha ungefär massvis med flis nästa år (eller ja, så snart jag har tid att flisa) men om detta är osmart finns det andra användningsområden. :)
 
Sv: Blomsteräng och äppelträd

När växterna väl är etablerade och rotsystemen går lite djupare hittar de näringen längre ned i marken och det är då ingen risk för konkurrens om näringen med flisen. Så helst ska man inte lägga på flis förrän 2 år efter etablering. Sen fuskar vi lite med det i parken. Men då gäller det att grundgödsla ordentligt innan om man vill ha tillväxt.
 
Sv: Blomsteräng och äppelträd

man kan ju även täcka med annat som sagt som tex gräsklipp eller låta perenner växa kring träden de blir lite lika täta bildar inte den där svålen som gräset gör. Därmed kommer det ned både syre och vatten till trädet.
 
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Aha! Då kanske det är smartare att räfsa över lönnlöven nu i höst då. :) Har läst lite här och var nu och detta med ängsblommor bland fruktträd verkar vara en bra grej. :)
 
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Äng under fruktträd kommer bli asbra. Glöm inte att peta ner lite lökväxter. De gör så mycket på våren.
Det jobbigaste med att göra en blomsteräng är att hitta tillräckligt mager mark. Men det har du ju! Och fruktträden spettar du ner gotta till i en ring lika stor som kronan som någon skrev. Bättra på mullhalt och jordstruktur med väl brunnen stallgödsel där träden ska stå är kalas.

mur-m-svinh-i-bakgrund.jpg


ang5_s.jpg


Snyggt även när inget blommar:
sb500_5214.jpg


och sen kanske du slår/klipper du stigar i ängens gräs (det är så förbaskat mysigt!)
mellanstrm-stig-i-grs_thumb.jpg

2083_1.jpg
 
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Och med lökväxter menar jag framförallt den gammaldags doftande narcissen recurvus! :love:
Narcissus_poeticus_%27Recurvus%27.jpg
 
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Åh tack för inspo :love: Precis så jag vill ha det! Har ju redan planerat för detta, fast i slänten. Känns helrätt att anlägga äng på den här ytan istället. Får se om jag hinner plutta i lite lökar nu i höst, det tar ju sån himla tid allting och jag är bara hemma varannan helg... Men det är helt klart på tapeten, och gammaldags växter tackar jag mycket för tips om. :)

Här är det missgynnade äppelträdet som är minst 15 år gammalt. Säger väl nånting om näringshalten. När vi började harva kröp det fram ett sånt skyddspapper några meter från detta träd, så där har funnits ett till men det är borta. Det finns plommonträd längre bort också som är heldöda. De har nog inte gödslat nånsin.
dsc_0133_5218fd22ddf2b31f634881c9.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Kul att du gillade inspirationsbilderna! Har själv precis flyttat in i ett torp med 4000 kvm tillhörande trädgård (byggt 1865) och håller på att restaurera trädgården. Letar inspiration dygnet runt. Så vi är lite i fas ju :)

Lökar kan du egentligen peta ner så länge du kan gräva. Med dessa milda "förvintrar", eller vad man nu ska kalla dem, som vi haft de senaste åren kan du nog sätta lökar ända in i november. Sen finns det ju alltid spett också om man blir försenad :angel: Har man lite is i magen så brukar P*an*agen ha trevlig lökrea fram i oktober/november också..

Ojdå. Det trädet såg inte mycket ut för världen. Det blir nog svårt att få en snygg och tålig krona på det också tyvärr då det har tappat formen (minst sagt..)
Det som kan vara med ett såpass gammalt och klent träd är att det kan vara angripet av eller ha lättare att bli angripet av sjukdomar. Om du inte är jätteförälskad i just det trädet kan det faktiskt vara bra att tänka tanken att byta ut det helt. Och inte sätta ett nytt träd precis i samma gamla grop.
Men det kan kännas lite tufft när det kanske är en trädgård med få träd/fruktträd i? Då vill man ju spara så mycket av tidigare träd som möjligt såklart.

Segar själv över beslutet att jag borde såga ner de två jätteklena surkörsbären i utkanten av vår tomt då de har fått gummiflöde (virus). De flesta stenfruktsträd får ju det ändå och de stod ju faktiskt här innan vi flyttade in så det tar emot (ja du hör ju hur bra man är på att hitta ursäkter att spara dem..) ;)

Och jag kom på ett löktips till. Kungsängsliljor såklart!
kungsangslilja1.jpg


fritillaria-meleagris-1_124_134406482.gif
 
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Ja men vad roligt, vi är verkligen i samma fas! :D Jag har tyvärr inget exakt datum på mitt torp men mamma har hittat att det är omnämnt så tidigt som på 1600-talet, dock inte nödvändigtvis samma hus som står där idag. Det som står där är minst från 1800-talet, men får nog rota mer i historien kring det. :) Uthuset står på en cementgrund som är dubbelt så stor som uthuset, där låg lagården förr och jag hoppas kunnde utnyttja grunden till något begåvat i framtiden. I närheten av uthuset ligger det stora stenar som ser ut som en gammal grund, där kan fantasin få avgöra vad som har stått på den platsen...

Tomten är på 5500 kvm så tja... jag lär väl uppdatera om mitt projekt här på buke i evigheters tid. :D
Kungsängsliljor är jättefina! Jag är inte så insatt i lökar (egentligen inte i trädgårdsskötsel alls, jag är biolog och då snarare inriktad på fisk och vatten) men de är så FINA. Det finns lite påskliljor och pingstliljor i trädgården men ogräsen kanske har kvävt dem. Till vårblomningen skulle jag också vilja ha balkansippor, det har jag aldrig haft, och backsippor. :love: Från mammas trädgård kan jag får scilla, pärlhyacinth och vårlök. Är verkligen jätteglad för alla tips och idéer!

Angående äppelträdet så tänkte jag ge det till nästa år och se vad som händer. Det är ju inte så vackert nej, men det kan vara en kul grej att ha kvar det också. :) Jag kommer från en trädgård med många äppelträd och oavsett hur mycket äppelmos vi gjort så har aldrig alla äpplen gått åt... Så jag räknar med att sätta tre nya träd, och det räcker nog ifall detta gamla träd inte blir så himla bra. Det kan ju få vara en maskot så länge det är friskt. Det finns inga andra fruktträd sedan tidigare, förutom en vildapel bakom utedasset.

Vi lär gå lite bärsärk med motorsågen och har så redan gjort. Där vi har harvat hade skogen tagit över och långt över 100 småträd, upp till julgransstorlek, har tagits bort. Sen står det många granar på tomten som nog tas bort med tiden. Funderar på att ta bort två mindre ekar också, pga deras sura löv... Men allt ska ju inte bli gjort nu heller, de större ingreppen är jag mer försiktig med tills man fått en större känsla för allting. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Jag hade kapat grenen till höger och satsat på den som växer uppåt och sett vad det blir.

Jag har också ett gammalt hus och försöker restaurera trädgården efter förra ägaren, skyndar långsamt med träden och tar en sak i taget. Nu har jag tagit ner ett par stora lönnar, fått massor med ved och efter några år lyft kronorna på fruktträden så jag kan klippa gräset utan att riva sönder ryggen samt gallrat ur kronorna så de ger jättemycket frukt istället för bara ris och löv. :)

Kungsängsliljor var hur vackert som helst, får nog lov att plantera mycket ser jag. :d
 
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Smart att kapa en gren, det får jag kika närmare på!

Vad roligt med fler som är lite i samma sits. :) det är ju verkligen ett evighetsjobb det här. Hade aldrig kunnat tro att det skulle vara så roligt! Mitt träd är ju helt snett och måste dras rätt, det är ju inte gjort i en handvändning. Det blir spännande till våren att se vad som tittar fram, och att kunna sätta händerna i jorden igen. :d
 
Sv: Blomsteräng och äppelträd

Råkade springa på en låda vårlökar inne på Ica, lycka! Om en vecka kan jag dock botanisera i en riktig affär, men här hittade jag Allium roseum :love:

allium-roseum.jpg


Det blev även röda tulpaner och honungslök! Tror även att min kära mor i detta nu shoppar två kilo påskliljor och pingstliljor åt mig. :D Åh vad jag vill åka hem och greja i min trädgård!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp