Centaur

Trådstartare
Jag älskar blommor! :love: Tycker det ger ett sånt lyft och en fin känsla att ha levande blommor i huset. Mitt hus är dock väldigt varmt, 23-25 grader, och det är element under fönsterbrädorna. Och det verkar vara för hett för många blommor, de håller bara några dagar sen blommar de av. Har ett par ställen där det inte är element och lite svalare också men vill ju ha blommor i fönstren.

Vill gärna ha tips om värmekära plantor med vackra blommor, som blommar länge eller kommer igen flera ggr. :) De får inte vara giftiga för katter! Det jag har nu som verkar trivas är orkideer och krysantemum. Mina orkideer är för tillfället avblommade och inte vidare spännande. Stort plus om de doftar gott.

Gärna tips om gröna växter som passar i sovrummet också.

Många klarar nog det läget om man anpassar dusch och vattning. Generellt växter med tjocka blad bäst, tror jag. Hoya kanske? Paradisträd.
Men det är svårt, jag vet. Jag har aldrig haft så fina växter som nu när vi bor i ett gammalt timmerhus utan element. Vissa rum håller 13-15 grader hela tiden och i köket där vi eldar konstant i vedspisen har jag inga växter.

I sovrummet rekommenderar jag dr westerlunds blomma. Doftar gott, blommar om den trivs och renar luften ännu mer än andra växter.

Ampelliljor!
Katterna älskar dem, de är lättskötta, blir fler som ogräs och finns i flera olika varianter.

Pelargoner är ju klassisk annars.
Plantera i amplar om du är orolig för katterna eller om det blir för varmt underifrån

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Jag ska skaffa lite fler växter inomhus och tar gärna emot tips. De behöver vara tåliga, genom åren har jag tagit livet av det mesta...
Svar
10
· Visningar
838
Trädgård & Växter Jag har i princip inga växter hemma i lägenheten och vill tveklöst ändra på det, men jag har noll koll på vad som kan vara bra att köpa...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 326
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V