Blötlagd havre/korn

C

Catrine

Jag har en hosthäst och för att undvika damm har jag lagt havre/korn i vatten för att det inte ska damma när han får det.
Andra tycker jag är galen eftersom näringen försvinner då säger de...

Nu har jag tänkt att fodra med havre, krossad korn och betfor både morgon och kväll. Mineraler på kvällen.

Gör jag rätt eller fel som blandar ihop alltsammans i samma hink? :confused:
 
Sv: Blötlagd havre/korn

Var skulle näringen försvinna? Omvandlas till gas och gå upp i rök?

Den risken man löper när man blöter är att fodret börjar bli dåligt (jäser, härsknar etc) men det är ju ingen risk den här årstiden...
 
Sv: Blötlagd havre/korn

Varför inte ge fibergi som 'r ett damfritt foder.
 
Sv: Blötlagd havre/korn

Ge fibergi istället , Det är HELT dammfritt , jättebra ! :)
 
Sv: Blötlagd havre/korn

Jag tycker att du gör rätt och som sagt det som kan hända är att det jäser. Är ju större risk när det är sommar att det jäser. Kör på som du har gjort.
 
Sv: Blötlagd havre/korn

Tack för era svar!! :banana:
På tal om Fibergi så har jag gett det eftersom det är dammfritt. Mne det är som några säger. Man betalar faktiskt massor av pengar för halm och melass!! :angel:
Hästarna älskar det... I mitt fall blev det två säckar per månad dvs 320:-/månad för kraftfoder. Inte så mycket på en månad men på ett ÅR... Nu får jag köpa korn och havre för 0,80:-/kg!! :D
Lite skillnad...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 136
Senast: Ace
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 896
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 943
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp