Blötlägga Lucernpellets

L

LHaukur

Hej alla,

Jag har fodrat min polle med lucern ett tag nu. På säcken står det att lucernpelletsen rekommenderas att blötläggas.

Är det någon här som har koll på hur länge man bör blötlägga den, hur blöt den ska bli, och hur viktigt det är att blötlägga lucernpelletsarna?

Tackar Linda :banana:
 
Sv: Blötlägga Lucernpellets

Jag brukar blötlägga det utfodringen före så att det hinner svälla klart utan att jag behöver stå och vänta.

Det ska bli så blött att pellerna faller sönder och det är MYCKET viktigt att blötlägga dem eftersom de sväller vid minsta kontakt med vatten. så har du otur så tar hästen en tugga peller och går sen och dricker. Då sväller de i mun/halsen i stället och det är ingen vacker syn!!!!

Jag brukar hälla upp pellerna i en hink och sen fylla på med vatten så att det precis täcker. Då blir pellerna som svälda "korvar" hälller man på mer vatten så blir det som gröt. Men hästen brukar inte bry sig om vilket utan äter glatt vilket som.
 
Sv: Blötlägga Lucernpellets

jag brukar blötlägga mina i varmvatten då går det snabbare när de sväller :)
 
Sv: Blötlägga Lucernpellets

Jag frågade samma sak förut och då var det en del som gav det torrt också. Själv så valde jag att blöta mitt innan utfodring.

Ett tag så blötte jag dom kvällen innan och det blev gröt av allt. Numera så häller jag blöt rikligt vattnig betfor över och ger på en gång och mina pelletsar faller sönder av det så då anser jag det tillräckligt.

Jag skulle inte ge det torrt!
 
Sv: Blötlägga Lucernpellets

Tackar för svaren.

jag kommer helt klart vara nogrannare med blötläggningen framöver. Då jag ofta har onte om tid blir det i varmt vatten och sen blandar jag i resten av fodret när vattnet börjat svalna.

Linda
 
Sv: Blötlägga Lucernpellets

Jag har upplevt EN foderstrupsförstoppning under mina år med häst. Det var med fem stycken lucernpellets. Torra.

Jag hade gett lucernpellets rätt länge och blötte dem ibland men inte alltid. Vid det akytuella tillfället fick hästen lite lucernpellets, tog ungefär fem stycken i munnen (som normalt) lugnt och fint. För att sen få tidernas foderstrupsförstoppning, jag var ganska säker på att jag skulle förlora honom, men tack och lov löste det sig (med min hjälp). Hästen drack inte direkt efter tuggan eller nåt, utan det var nog bara slumpen och otur. Och kanske hade jag kunnat fodra med torra pellets i flera år till utan mer problem, men jag har aldrig gett dem torra igen, och tänker inte. Bilden av hästen förtvivlat kämpande för att få bort 'stoppet' och med saliv rinnande ur mun och näsborrar så vill jag inte ta risken igen. Jag blöter dem så de faller sönder när man klämmer på dem om jag ger pellets. (Jag föredrar dock numera strå, jag är inte så förtjust i att blöta mat)
 
Sv: Blötlägga Lucernpellets

BLÖT absolut!! De sväller lika mycket som betfor...

Har du bråttom så ta VARMT eller hett vatten på dom, då sväller de på nån minut bara! Med kallt vatten tar det flera timmar...

Jag brukar koka vatten i en vattenkokare och hälla i det heta vattnet först (ca 1liter) sedan häller jag i en halv liter KALLt också. (till ca 7-8dl lusernpellets) Det fungerar bra!
 
Sv: Blötlägga Lucernpellets

Vad jag har förstått av det som står på säcken så trodde jag dom menade att det bra bör blötas, för att förhindra foderstrupsförstoppning, inte att det ska stå och svälla????
Det har då funkat alldeles utmärkt under den tid jag fodrade med Lusern.
 
Sv: Blötlägga Lucernpellets

kicki71 skrev:
Vad jag har förstått av det som står på säcken så trodde jag dom menade att det bra bör blötas, för att förhindra foderstrupsförstoppning, inte att det ska stå och svälla????
Det har då funkat alldeles utmärkt under den tid jag fodrade med Lusern.

Men det är väl bra att de redan är svällda innan hästen äter det? Då kan de ju inte svälla i strupen! Varför ska man annars blöta???
Blöter gör man väl just för att det ska SVÄLLA... precis som betfor...
 
Sv: Blötlägga Lucernpellets

nja.... kli blöter mn för att det inte ska damma.....
så det är inte alltid som man blöter för attd et ska svälla.
 
Sv: Blötlägga Lucernpellets

(Lånar knapp)

Jag skulle aldrig ge lusern torrt, även om min häst inte är någe glupsk av sej.
Nu ger inte jag lusern men en kompis gör det och det blöts på morron alt kvällen ihop med betforen, visst blir det grötigt när det står ihop med betforen som kräver mkt vatten men hästen äter iaf ochd et är ju det visktigaste.
Vattnet kan vara en billig livförsäkring. Så tänker jag..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hejhej! Är det någon som har koll på om det fungerar bra att blötlägga Dodson horell build up conditioning mix? Jag har sökt men inte...
Svar
1
· Visningar
625
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
606
Senast: lil-sis
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
826
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp