blötlägga krosskorn?

Sv: blötlägga krosskorn?

Nej det behöver man inte. Men det tar inte skada av att vara blött (vad jag vet).
 
Sv: blötlägga krosskorn?

Man måste inte, men jag tycker att det har en tendens att vara lite dammigt ibland, så isf skulle jag blöta.
 
Sv: blötlägga krosskorn?

Om du blandar kornet med betfor(uppblött) så brukar det räcka för att få bort den dammighet som kan finnas i kornet.
 
Sv: blötlägga krosskorn?

behöver inte blötläggas som tex betfor men jag brukar blöta/fukta det innan utfodring så det inte dammar, genom att blanda det med betfor/lusern eller lite vatten...
 
Sv: blötlägga krosskorn?

Sen har jag hört att det är lättare för hästen att smälta om det är uppblött.

Jag blöter mitt.
 
Sv: blötlägga krosskorn?

jag har hört att det är dammigt och torrt och därför är det lätt att det fastnar i halsen om hästen äter för fort. jag blandar alltid mitt i betforen.
 
Sv: blötlägga krosskorn?

nej man behöver inte, men jag tycker det är torrt så jag blandar det med betforen.
 
Sv: blötlägga krosskorn?

Man behöver inte blötlägga det som man gör med betfor, med undantag om det hade varit hel korn. Däremot så tycker jag att man alltid ska blöta det lite innan man fodrar (om man inte ger betfor) pga att det är så dammigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 312
Senast: Ainon
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
396
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hejhej! Är det någon som har koll på om det fungerar bra att blötlägga Dodson horell build up conditioning mix? Jag har sökt men inte...
Svar
1
· Visningar
625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp