Blötlägga Krafft

fiaskurken

Trådstartare
Är det någon av er som gör det? Har hört att det ska vara bra för hästar med känslig mage ( mer lättsmält) och mindre risk för kolik. Behålls alla vitaminer om man nu ska blöttlägga? Tacksam för svar!
 
Sv: Blötlägga Krafft

Min medryttarhäst får blötlagd Krafft. Tillsammans med lucern och korn. All maten är blöt alltså.

Har inte ridit honom så länge, så jag vet inte exakt varför, men jag tror att det är för att han ska ta upp näringen bättre.
 
Sv: Blötlägga Krafft

jag blöter krafft till min foderhäst
för att jag upplever att han håller hullet bättre då
men de kanske är inbillning
men de funkar bra så jag fortsätter med de
varför skulle vitaminer försvinan för att de blötläggs?
min han surplar då upp sista droppen och jag tror knappast de avdunstar nånstans då de inte är någon värme :)
 
Sv: Blötlägga Krafft

Det är bra att blötlägga för att det inte blir så torrt i magen, en nackdel däremot är att det är bra för hästarna att tugga, det är ju det som håller magen gång så man får se till att ge hästen ordentligt med hö (annars kan den få magsår!).
Överlag är det bättre att ge "naturligt" foder till hästen som havre och korn är pelleterat, men ska man ge pelleterat kan det vara bra att blöta. Jag brukade blanda i krafften i betforen till kvällsmaten och i med alla kosttillskott, lite havre och allt. Och på morgonen fick han krafften som vanligt.
 
Sv: Blötlägga Krafft

Borde det inte fungera bra att lägga krafften i blöt så den löser upp sig ordentligt och sedan blanda i lite lusern hackad strå? Så blir inte pelletsarna hårda och torra för magen och lusernen gör så pållen måste tugga ändå...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blötlägga Krafft

mitt sto får blötlaggd krafft + blötlaggd havre.. men det är för att det inte ska bli så dammigt..
 
Sv: Blötlägga Krafft

Om man blöter den är det väl i så fall för att undvika foderstrupsförstoppning? Något annat skäl kan jag inte se. Att de skulle ta upp näringen bättre för att den är blötlagd tror jag inte på.
 
Sv: Blötlägga Krafft

förut när jag själv gav min häst krafften blötte jag alltid, mest för att jag inbillar mig att det blir godare :angel:
men nu fodrar jag bara kraftfoder helt säkert var tredje helg själv, och det kan ju inte lämnas särskilt länge utan att torka...
men vet ngn hur länge man kan vänta med att fodra uppblötta lusernpellets?
 
Sv: Blötlägga Krafft

Håller med. Foderstrupsförstoppning är VANLIGT med Krafft, och annat pelleterat foder. skulle ALDRIG fodra tort åt NÅGON häst, bakar ihop sig jättelätt i strupen på hästen, det behöver inte ens vara en glupsk häst!
 
Sv: Blötlägga Krafft

Jag blötlägger alltid krafften...
 
Sv: Blötlägga Krafft

*knapplån*

Jag ger min häst hippo basic, det ser ut som små marsvins pellets, så små är de :eek: Bör jag blötlägga för att undvika foderstrupsförstoppning :confused:
 
Sv: Blötlägga Krafft

Blötläggning påverkar inte smältbarheten.
 
Sv: Blötlägga Krafft

jag har nyligen börjat blötlägga min krafft, pga av rädsla för foderstrupsförstoppning sedan jag sett hur mycket det sväller! :eek:
 
Sv: Blötlägga Krafft

Har pratat med med djurtandläkaren Trobjörn Lundström om pelleterat foder och han sa att pelleterat foder sätter sig på tänderna och är omöjligt att få bort, om man var tvungen att använda pelleterat foder skulle man absolut blötlägga det.

//Olivia
 
Sv: Blötlägga Krafft

Han säger även att man ska blötlägga med mkt vatten, är det lite vatten så det blir än kladdig massa sätter det sig också i tänderna.
 
Sv: Blötlägga Krafft

blötlägger krafft med betfor och havre, dels för att det inte skall bli för torrt och för att veta att de får i sig vatten och för att vi har en gammal tant som måste ha tugg hjälp...
 
Sv: Blötlägga Krafft

all pelleteradmat ska blötas..om du sen vill ha lite tuggmotstånd skiva i några morötter så att hästan får tugga
 
Sv: Blötlägga Krafft

om du sen vill ha lite tuggmotstånd skiva i några morötter så att hästan får tugga

Eller så ser man till att ge tillräckligt med stråfoder...

Kraftfodret är (eller BÖR iaf vara) så liten del av det hästen äter att tuggmotståndet inte spelar så stor roll i det fallet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp