blötlägga kli?

L

linda

hej!
jag undrar om man ska blötlägga kli, eller om man ska ge det som det är?
 
jag undrar hur kli ser ut, har aldrig sett det någon gång. är det något man bör fodra sin hsät med?
 
Jag brukar blötlägga kli eftersom det är ganska fint och lätt dammar. Behöver inte svällas.

Kli tycker jag fungerar bra som fodermedel, innehåller mycket proteiner om man behöver det och är bra för magen. :)
 
Kli är som sågspån fast mindre "flarn", gult. Det innehåller ganska mycket fosfor, så därför började jag ge det, och sen är det bra för magen. Men jag tror det finns en maxgiva på kli, men vet inte hur mycket....
 
Hänger det ihop med det höga fosforinnehållet, tror du?

Kan man ge mer om man har lågt fosfor i grovfodret eller är det något annat som gör att det finns en maxgiva?

mvh Jessica
 
Jag fick lära mig på en foder kurs att man inte ska ge kli(undvika) om man ger mer en 2 kg kraft
Troligtvis för att undvika fosforöverskott. Men det hänger ju på vad höt innehåller!
 
Jo, det ska blötas, men det behöver inte stå en viss tid för att svälla upp som t.ex betfor.
Det räcker med att du blöter ner det precis innan du fodrar.
 
Jo, det måste blötas ordentligt! Det går åt mycket vatten och man måste röra runt i det så att vattnet tränger ner ordentligt, annars blir det bara blött på ytan. Jag har även hört att man inte ska ge kli och havre enbart, eftersom det blir för mkt fosfor.
 
Jag har även hört att man inte ska ge kli och havre enbart, eftersom det blir för mkt fosfor.
Men det beror ju helt och hållet på vilket behov hästen har och hur mycket fosfor hästen får i sig genom resten av fodret oxå. Så kan man nog inte generalisera.

Men sen behöver ju hästen ett grovfoder oxå...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
933
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Jag har köpt två besättningar foder i småbal och tagit analys på båda. Vad har ni för tankar om detta foder? Uppskattar alla...
Svar
6
· Visningar
392
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp