blöta vetekli?

Sv: blöta vetekli?

jag brukar alltid göra det.. det blir ju så dammigt annars... blir väl lite mera lätt-ätet om man blöter det. men jag vet inte om det är farligt att ge torrt, jag tror inte det.. nån annan som vet kanske??
 
Sv: blöta vetekli?

Jag tycker det för att jag tycker att det sväller en aning, men 15-20 minuter räcker fast lättast är ju att blanda det med betfor och annat i samma så det inte blir så bökigt.
 
Sv: blöta vetekli?

Jag blöter det alltid (när nån av mina hästar fått det) dels för att det inte kan vara så kul å käka torrt... ;) å sen för att jag fått för mig att det sväller en aning.
 
Sv: blöta vetekli?

vetekliet sväller inte mycket, dvs inte så mycket att dte är farligt för hästen på något vis.. men det flyger lätt iväg om hästen frustar till med nosen i krubban ("Hey! vart tog maten vägen??")
så blöta, röra om så att de blir gröt och servera :)
 
Sv: blöta vetekli?

Hästar som lätt får foderstrupsförstoppning måste absolut få det blött, annars fastnar det lätt i halsen. Överhuvudtaget är det inte bra att ge torrt eftersom det retar slemhinnorna.
 
Sv: blöta vetekli?

Blöter alltid vetekli för det sväller lite och hästarna älskar sin gröt. :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: jemeni
·
Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
774
Senast: fejko
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 173
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp