blöta kraft?

M

Mithra

Läste precis tråden om att man ska blöta lusernpellets, och undrar nu hur ni brukar göra med kraft? Det är väl inte lika koncentrerat som lusernpelletsen så det bör väl inte svälla lika mycket? :confused:
Jag har själv aldrig blött kraft men såg att en av mina äldre hästar verkade sätta det i halsen när hon ät kfartgrov. Hennes tänder är raspade och ok, men det såg lite läskigt ut ett tag,
hur gör ni med kraft?
 
Sv: blöta kraft?

Jag blöter krafften just för att jag har en väldigt glupsk häst som satt i halsen tidigare och det är ingen vacker syn vill jag säga . så blöter gör jag alltid.

Krafft sväller inte så som lucernpellets gör utan hästen kan äta det torrt.


/daffne
 
Sv: blöta kraft?

I stallet blöter de flesta sitt kraft då deras hästar är lite mer känsliga och det fastnar när det sväller. Men på alla hästar är det inte nödvändigt. Men det är bättre att ta säkerheten före det osäkra så om du hellre vill blöta kraftet så gör du det. Vad jag vet är det ingen skillnad förutom att det är lite mer uppsvällt när dem äter det med blött kraft.
 
Sv: blöta kraft?

I och med att krafft sväller väljer jag att blötlägga det innan min häst får äta. Dessutom vill jag inte att krafften skall ta vätska från min hästs "matsmältningsapparat" och väljer därför att använda mig av externt vatten.
 
Sv: blöta kraft?

Efter att ha upplevt foderstrupsförstoppning pga torr krafft så tycker jag inte att det finns någon anledning att chansa och ge den torr.

Testa och blötlägg så ser du att den sväller en hel del och då inser man att man inte vill att det ska hända inne i foderstrupen.

Men det är klart, hästar som äter VÄLDIGT sakta kan säkert äta den torr.
 
Sv: blöta kraft?

tack för alla svar!
Jag kommer att blötlägga kraft hädanefter, för varför ska man egentligen chansa? Det skulle ju vara dumt om man inte gjorde det lilla extra för att slippa eventuella problem. Mina hästar är ju dessutom glupska med!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 302
Hundhälsa ahh blir så less... Dagens roman .... Var till veterinären i tisdags och fick bekräftat att Doris nu har kraftig benhinneinflammation...
Svar
17
· Visningar
2 289
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 354
Senast: cassiopeja
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 499
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp