Blöta höet!

O

Osis

Ni som blöter erat hö hur mkt ska det blötas?
jag lägger höet i en IKEA-kasse och spolar det med vattenslangen.. Gör jag fel?
Jag börjademed att blöta höet i tisdags eftersom det var inte sån bra kvalitet som det brukar vara för det dammade. Jag har blött det förr innan vintern till den gamla hästen i stallet också..

Hur blöter ni, och varför?
 
blöter inte längre men när vi gick över från hösilage till hö började min ena ponny hosta så då klippte jag hål i IKEA påsens botten och "sköljde" höet.... så vattnet bara rann igenom.
 
Jag gör som du lägger höt i en IKEA kasse och spolar mycket vatten på det men jag gör det ofta i två omgångar för jag tycker att det tar åt sig vattnet bättre då. När jag grävt runt och kollat att allt är bllött så får kassarna stå över brunnen ett tag och rinna av. Innan jag fodrar så häller jag av överblivet vatten. Blöter morgonpåsen på kvällen och den häller jag av flera ggr för att minska mängden vatten på golvet.
 
Ett tips: Lägg höt i en sånn här korg med hål i. En plastkorg av nät typ.(fattar du vad jag menar?) Spola med slang och låt det stå å rinna av lägg det sen i IKEA kassen. bara ett tips..=)
 
Går det inte lika bra att lägga det i ett finmaskit hö nät när man blöter det?
 
blöter inte längre men när vi gick över från hösilage till hö började min ena ponny hosta så då klippte jag hål i IKEA påsens botten och "sköljde" höet.... så vattnet bara rann igenom.

Hur klippte du då? lite småhål lite här och varstans eller?
 
Ett tips: Lägg höt i en sånn här korg med hål i. En plastkorg av nät typ.(fattar du vad jag menar?) Spola med slang och låt det stå å rinna av lägg det sen i IKEA kassen. bara ett tips..=)

Jag förstår precis! jätebra tips!! :banana:
 
Hur länge kan höet ligga blött? Vi hjälps åt att fodra mm i stallet så jag kan inte blöta precis innan jag ger. Men om man är där på kvällen/eftermiddagen, vågar man då blöta kommande dags lunch(12 tiden) -hö?
 
Finns några i stallet som blöter sitt hö, de har gjort hål i sina IKEA-kassar med en hålslagare, massor av små hål i hela botten! Fungerar bra! :)

Mvh Huntress
 
Hur länge kan höet ligga blött? Vi hjälps åt att fodra mm i stallet så jag kan inte blöta precis innan jag ger. Men om man är där på kvällen/eftermiddagen, vågar man då blöta kommande dags lunch(12 tiden) -hö?
ja det vill jag veta med!! hur länge tål höet att var i blöt??!
 
Japp! Det enda som händer är att höet torkar igen. Om man inte lägger det i en påse och stänger igen :confused: :p

Jag brukar lägga hö i blöt i o-hålad IKEA-påse (hel alltså :D) och har ibland lagt från kvällen till morgonen dagen efter och det är bara mer torrt då.
 
Men jag har hört att bakterier utvecklas/växer mer eller bättre (eller vad bakterier nu gör) i blött hö. Är det så?
 
Vad jag vet så ska höet ligga i blöt länge , för att det ska bli någon "riktig" effekt.

Kan någon konstatera det kanske? :confused:
 
Till stallets hosthäst la vi förr höet i blöt över natten resp. över dan. Blött och krångligt och besvärligt var det, men det var enda sättet man kunde ge honom hö på utan att han började hosta.
 
Ni som blöter erat hö hur mkt ska det blötas?
jag lägger höet i en IKEA-kasse och spolar det med vattenslangen.. Gör jag fel?
Jag börjademed att blöta höet i tisdags eftersom det var inte sån bra kvalitet som det brukar vara för det dammade. Jag har blött det förr innan vintern till den gamla hästen i stallet också..

Hur blöter ni, och varför?
Vår veterinär påstod att hö som dammar (om det inte är "bossigt") alltid har mögelbakterier i sig. VI har också hållit på o blöta hö förr, men egentligen blir det bara en slags tillfällig lindring. Möglet är kvar och hästen äter det. :crazy: Så numera ger jag aldrig hö som dammar. Det är inte säkert att det luktar (eller syns) mögel av det men kan ändå innehålla det.

Om mitt hö skulle damma idag skulle jag direkt skicka på hygienanalys. Efter att ha fått en häst med kroniska hostproblem (pga att vi under olika säsonger haft mer eller mindre dammigt o troligen mögligt hö) så tar man inte risken att få en till.... :crazy:
 
Vi kör förresten numera med ensilage, inte en hostning i sikte längre! :)
 
Jag splade höet innan-noga tyckte jag själv, men pållan fortsatte hosta. Numera lägger jag en hel bal med hö i ett badkar och låter det ligga där ett antal timmar. Pållan har helt slutat hosta! :D
 
Hö dammar antingen för att det är mögel i det eller för att det kommit in jord i balen. Oavsett vilket anser jag att det är det otjänligt som foder. Fodrar själv med hö för tillfället (den här säsongen) och nu på vårkanten får jag slänga ungefär varannan bal för att det är dåligt. Visst blir det dyrt, men hellre det än att hästen blir sjuk...
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 202
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 039
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 068
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 709
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp