Blöta havren??

nanni

Trådstartare
Hur e det nu igentligen ska an servera det tort eller blött helst??
HAr hört att det inte är så bra att blöta havren men men vad har ni anndra för erfarenheter?
 
Sv: Blöta havren??

JAg brukar blöta havren på sommaren då den kan vara lite exttra damig då. OCh vissa hästar älskar jo havrevattnet! :banana:
 
Sv: Blöta havren??

Spelar ingen som helst roll...antar du menar helhavre...eller ??? Vart har du hört det inte skulle vara så bra att blöta då och varför ??
 
Sv: Blöta havren??

Jag tycker inte att man behöver blöta havre men om man ger annan uppblött mat så gör det ju inget om man har havren i det också. Men havre är ju inte på långa vägar så dammigt som korn som bör fuktas/blötas.
 
Sv: Blöta havren??

jag blöter (stöper) havren till stoet men det beror på att hon har två tänder som är rotfyllda och dem skall jag vara rädd om...
 
Sv: Blöta havren??

hej man ska blöta havren och betfor aldrig ge fodergivan torr,
med mineraler vitaminer grönsaker frukter,rot frukter.
i bitar.för att det blir för torrt att ge det torrt. .. :banana: :bump: :banana: :bump:
 
Sv: Blöta havren??

jag blöter inte havren till min, men vet en som gör det till sin 21-åriga häst för att han ska ha lättare att tugga eller nåt.
 
Sv: Blöta havren??

Jag har alltid fått höra att man ska akta sig för att fodra med blöt/uppsvälld havre, det ska "inte vara bra för magen", men jag har inte forskat i varför det är så farligt. Jag har bara låtit bli att göra det. Nu äter min stora brutta betfor till frukost och då lägger jag den i botten på frukosthinken kvällen före, med kornkrosset över betforn och överst i hinken havren. Inbillar mig att det inte gör lika mycket om kornet blir blött under natten, men jag vill helst undvika att fodra med uppblött havre - som jag fortfarande efter alla dessa år inte vet varför jag inte vill fodra blöt! :smirk: Men jag har aldrig haft en häst med kolik, eller ens en tillstymmelse till magont. Om detta har något samband eller inte vet jag ingenting om, men jag lever efter principen att inte laga något som inte är trasigt och kommer därför fortsätta göra mitt yttersta för att bara fodra med torr havre. (Dock ej dammig sådan - det skulle jag inte fodra med alls!)
 
Sv: Blöta havren??

jag blöter havren bara för det är blandat med korn och kli. Men blöter inte det så överdrivet, bara så det slutar damma.
Morgongivan blöter jag inte för där är det betfor i och när betforn är färdigsvälld blandar jag upp den med havren, klin och kornet.

Att havre ska vara skadligt att blöta har jag aldrig hört, men jag hade inte blötat havren om jag inte haft korn och kli i, efter som min häst alltid ätit torr havre hos sin förra ägare, men då fick han oxå enbart havre.
 
Sv: Blöta havren??

källan till deta: nämner inga namn påstog föjande : att man inte skulle ge pelleterat foder för att det inte var bra för tarmarna och sen sa hon att: det inte hellelr är bra att ge uppblöt havre elle annan mat? ville bara se om några anndra hade hört talas om det.
 
Sv: Blöta havren??

Har hört att pellets ska blötläggas innan fodring eftersom det är komprimnerat/torkat foder och därför sväller i tarmarna/magsäcken. I och med att en hästs tarmsystem ser ut ungefär som om man har kastat in tarmarna och stängt igen buken, så känner jag ingen lust att bidra till att mina hästar får problem där. Nu fodrar jag inte med pellets annat än i mineralväg, men när jag gjorde det och fick höra att man skulle blötlägga den så började jag med det. Hade inga problem med tarmar/mage vare sig innan eller efter det, men det verkade inte skada heller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
727
Juridik & Ekonomi Jag blev utsatt för ett sexuellt ofredande för drygt två år sedan och nu ska det tydligen bli rättegång. Jag har inget målsägarbiträde...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 168
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp