blodtrycksfall för att man ramlar?

ameo

Trådstartare
Moderator
Snubblade på en eltråd i en halvöppnad grind till hästarnas hage idag och föll som en fälld fura. :cautious::yuck::laugh: Jävligt klantigt :wtf::arghh::rofl: och ont gjorde det också. :meh:
Men det som förvånade mig mest var att jag fick ett riktigt rejält blodtrycksfall i samband med detta. Klev ut ur hagen först och mådde riktigt ruttet. Satte mig ner först men fick även lägga mig ner ett par minuter för att trycket skulle återhämta sig. (mådde lika ruttet som när trycket föll under mitt första kejsarsnitt, blev spyfärdig och mådde inte ett dugg bra)
Återhämtade mig efter ett par minuter i ryggläge och är inte orolig.
Däremot är jag lite nyfiken på om fler råkat ut för samma, att blodtrycket dippar ordentligt efter ett fall?
Och ännu hellre - nån som vet vilka mekanismer det är som gör att det blir så här?

Snubblade på en eltråd i en halvöppnad grind till hästarnas hage idag och föll som en fälld fura. :cautious::yuck::laugh: Jävligt klantigt :wtf::arghh::rofl: och ont gjorde det också. :meh:
Men det som förvånade mig mest var att jag fick ett riktigt rejält blodtrycksfall i samband med detta. Klev ut ur hagen först och mådde riktigt ruttet. Satte mig ner först men fick även lägga mig ner ett par minuter för att trycket skulle återhämta sig. (mådde lika ruttet som när trycket föll under mitt första kejsarsnitt, blev spyfärdig och mådde inte ett dugg bra)
Däremot är jag lite nyfiken på om fler råkat ut för samma, att blodtrycket dippar ordentligt efter ett fall?
Och ännu hellre - nån som vet vilka mekanismer det är som gör att det blir så här?
Har hänt mig ett par gånger när jag lyckats slå i armbågen på exakt "rätt" ställe. Då svimmade jag.

Jag har lågt blodtryck så att jag kan ramla av själva blodtrycksfallet.
Och efter att något har hänt kan kroppen hamna lite i chock och då kan det gå ner också.

Spånar:
Värmen och mycket vatten så att saltbalansen rubbats och påverkar blodtrycket?
Många dricker rikligt med vätska nu men glömmer att kroppen förlorar salt och därför slår jag ett slag för vätskeersättning.
nix pix, inte i det här fallet.
jag dricker massor och är en person som äter förhållandevis mycket salt. Och har trots det ett generellt lågt blodtryck.
Blodtrycksfallet kom direkt när jag redan ramt och slagit mig.
Jag har lågt blodtryck så att jag kan ramla av själva blodtrycksfallet.
Och efter att något har hänt kan kroppen hamna lite i chock och då kan det gå ner också.
Jag har också lågt blodtryck generellt, som jag skrev ovan. Men har aldrig ramlat av det. Jag ramlade för att jag fastnade med skon i eltråden. Tryckfallet kom direkt efter, jag ramlade inte av det utan satte mig ner efteråt för att förhindra eventuella fall pga det låga trycket. Och får att återställa det igen.

Eftersom jag själv har drabbats av vasovagal reaktion/vasovagal synkope så är det det första jag tänker på. Det är kroppens autonoma nervsystem som genom vagusnerven kan reagera när man upplever fara, smärta, rädsla, chock eller annat. Det konstiga är att man själv inte behöver tycka att det man upplever är en "big deal", men av nån anledning så tror kroppen att man är i fara och sätter igång blodtrycksfallsreaktionen. Googla på vasovagal reaktion så finnns det lite mer info. :)

Eftersom jag själv har drabbats av vasovagal reaktion/vasovagal synkope så är det det första jag tänker på. Det är kroppens autonoma nervsystem som genom vagusnerven kan reagera när man upplever fara, smärta, rädsla, chock eller annat. Det konstiga är att man själv inte behöver tycka att det man upplever är en "big deal", men av nån anledning så tror kroppen att man är i fara och sätter igång blodtrycksfallsreaktionen. Googla på vasovagal reaktion så finnns det lite mer info. :)

Det där har börjat hända mig när jag ser blod/sår/obehagliga skador. Otroligt irriterande, särskilt eftersom jag var helt opåverkad av sådant när jag var yngre :mad:
Jag kan även få det när jag bastar eller duschar varmt och länge.

Det där har börjat hända mig när jag ser blod/sår/obehagliga skador. Otroligt irriterande, särskilt eftersom jag var helt opåverkad av sådant när jag var yngre :mad:
Jag kan även få det när jag bastar eller duschar varmt och länge.
Ja jag fick det förut vid blodprovtagning - svimmade lite snyggt varje gång jag behövde ta blodprover. Och jag är inte ens rädd för blod! Blev jätteirriterad över att min kropp plötsligt verkade vara rädd för blod men inte jag... :rofl: Men just reaktionen vid blodprovtagning har faktiskt gått över för min del. :)

Ja jag fick det förut vid blodprovtagning - svimmade lite snyggt varje gång jag behövde ta blodprover. Och jag är inte ens rädd för blod! Blev jätteirriterad över att min kropp plötsligt verkade vara rädd för blod men inte jag... :rofl: Men just reaktionen vid blodprovtagning har faktiskt gått över för min del. :)

Men ja! Nu kan jag få känningar bara jag tänker på blodprov, och det har aldrig varit ett problem innan. Hoppas det går över för mig också :p

Jag fick istället ett adrenalin-påslag utan dess like när jag ramlade utanför affären förra året. så pass mycket att jag ställde det trasiga glasspaketet på biltaket och glömde det där, helt otroligt nog stod det kvar när jag kom hem :rofl:. Men väl hemma så bröt jag däremot ihop totalt och började störtböla :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka